1 868 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Hur byter jag ut min gasspis ”smeg” mot en induktionshäll?
Det kom till mig efter att ha skrivit på avtalet till min nya bostadsrätt att man har ca 400kr varje månad för gasspisen oavsett förbrukning. Därför önskar jag byta ut och locka ledningen! Hur gör jag? Måste Stockholm stad komma förbi och hjälpa mig med det…? Tack
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Du får nog börja med att kontrollera vad du har för elanslutning. Lägenheter med gasspis har ibland väldigt låg huvudsäkring. Och det är inte säkert att fastighetens anslutning räcker för att säkra upp.
Sedan får du kontrollera hur abbonemangsvillkoren ser ut. Det har funnits kollektiva avtal för en fastighet. Då går ev. Inte att slippa betala även om du pluggar.
Själva det praktiska ordnar en certifierad gasmontör. Jag tror att de även sköter anmälan till gasleverantören.
Sedan får du kontrollera hur abbonemangsvillkoren ser ut. Det har funnits kollektiva avtal för en fastighet. Då går ev. Inte att slippa betala även om du pluggar.
Själva det praktiska ordnar en certifierad gasmontör. Jag tror att de även sköter anmälan till gasleverantören.
Vad kan det kosta att få ur en gasmontör som hjälper mig med det tro? Vi har en ugn undertill som inte är gas så det borde finnas tillräckligt med ström och den säkringen borde man kunna gå på.. Ska dubbelkolla men tror andra i föreningen har gjort detta.H hempularen skrev:Du får nog börja med att kontrollera vad du har för elanslutning. Lägenheter med gasspis har ibland väldigt låg huvudsäkring. Och det är inte säkert att fastighetens anslutning räcker för att säkra upp.
Villkoren för detta är sjukt tycker jag.. borde ingår i avgiften i föreningen tänkte jag först.
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Nej en ugn drar mycket mindre än en häll. Om man har 3 fas matning. Så kör man ofta 2 faser 16A till hällen, och en fas till ugnen. Vilket egentligen ändå är för lite, men fungerar.
Du behöver reda ut vad du har för elanslutning som första steg.
Du behöver reda ut vad du har för elanslutning som första steg.
Hur gör jag det….? Flyttar in i mitten av feb så har inte tillgång till centralen just nu. Räcker det att se schemat eller?H hempularen skrev:
Att kovertera från gas till el kan verka komplicerat, men är egentligen inte så krångligt.
Skaffa en plåtlåda i lämplig storlek. Galvaniserad går bra, proffsen väljer nog rosfritt här.
Borra lagom stort hål för gasledningen i ena änden. Täta med silikon!
I lådan, lägg in en omvandlare. Här är det inte så noga, vilken som helst kommer funka, Googla!
På lådans andra sida gör du på samma sätt och kopplar in sladden från spisen. Då är det ett MÅSTE med dragavlastning. Detta bör du kolla med killarna på el-forumet. De kommer förmodligen även nämna att du behöver en nolla. Ta en blå sladd och försök trycka in hålet. Funkar inte det går det bra att tejpa fast den på utsidan.
Sorry, fredag.
Skaffa en plåtlåda i lämplig storlek. Galvaniserad går bra, proffsen väljer nog rosfritt här.
Borra lagom stort hål för gasledningen i ena änden. Täta med silikon!
I lådan, lägg in en omvandlare. Här är det inte så noga, vilken som helst kommer funka, Googla!
På lådans andra sida gör du på samma sätt och kopplar in sladden från spisen. Då är det ett MÅSTE med dragavlastning. Detta bör du kolla med killarna på el-forumet. De kommer förmodligen även nämna att du behöver en nolla. Ta en blå sladd och försök trycka in hålet. Funkar inte det går det bra att tejpa fast den på utsidan.
Sorry, fredag.
Det är något med gas/luftblandning i brännarna som skiljer sig beroende på gastyp.J J-banan skrev:
Stadsgasen är ju biogas blandad med luft såvitt jag begriper och spisarna är annorlunda.