Du får nog börja med att kontrollera vad du har för elanslutning. Lägenheter med gasspis har ibland väldigt låg huvudsäkring. Och det är inte säkert att fastighetens anslutning räcker för att säkra upp.

Sedan får du kontrollera hur abbonemangsvillkoren ser ut. Det har funnits kollektiva avtal för en fastighet. Då går ev. Inte att slippa betala även om du pluggar.

Själva det praktiska ordnar en certifierad gasmontör. Jag tror att de även sköter anmälan till gasleverantören.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du får nog börja med att kontrollera vad du har för elanslutning. Lägenheter med gasspis har ibland väldigt låg huvudsäkring. Och det är inte säkert att fastighetens anslutning räcker för att säkra upp.

Sedan får du kontrollera hur abbonemangsvillkoren ser ut. Det har funnits kollektiva avtal för en fastighet. Då går ev. Inte att slippa betala även om du pluggar.

Själva det praktiska ordnar en certifierad gasmontör. Jag tror att de även sköter anmälan till gasleverantören.
Vad kan det kosta att få ur en gasmontör som hjälper mig med det tro? Vi har en ugn undertill som inte är gas så det borde finnas tillräckligt med ström och den säkringen borde man kunna gå på.. Ska dubbelkolla men tror andra i föreningen har gjort detta.
Villkoren för detta är sjukt tycker jag.. borde ingår i avgiften i föreningen tänkte jag först.

Nej en ugn drar mycket mindre än en häll. Om man har 3 fas matning. Så kör man ofta 2 faser 16A till hällen, och en fas till ugnen. Vilket egentligen ändå är för lite, men fungerar.

Du behöver reda ut vad du har för elanslutning som första steg.

H hempularen skrev:
Nej en ugn drar mycket mindre än en häll. Om man har 3 fas matning. Så kör man ofta 2 faser 16A till hällen, och en fas till ugnen. Vilket egentligen ändå är för lite, men fungerar.

Du behöver reda ut vad du har för elanslutning som första steg.
Hur gör jag det….? Flyttar in i mitten av feb så har inte tillgång till centralen just nu. Räcker det att se schemat eller?

Bästa svaret

Tänker du på gruppförteckningen? Bild på den och el-centralen hjälper en hel del. Kanske enklast nu att fråga säljaren direkt eller via mäklaren.

Gas är suveränt att laga mat på. Bättre än induktion.

• Gilla
MatsBengtsson89 och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tänker du på gruppförteckningen? Bild på den och el-centralen hjälper en hel del. Kanske enklast nu att fråga säljaren direkt eller via mäklaren.
Precis menar gruppförteckningen. Jag får återkomma den 13/2 helt enkelt.

E Eld skrev:
Gas är suveränt att laga mat på. Bättre än induktion.
Jo men inte betalar jag avgiften + 400kr för gasen. Det kan stockhomstad och föreningen glömma.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Om du inte använder spisen så mycket så anslut den till gasolflaska

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Behöver ändå betala 400kr? Behöver ju locka den för att inte betala. Tack för dina tips. Här kommer bild på hur den ser ut om du undra

• En silverfärgad gasspis med fyra brännare och vred, mot en bakgrund av trä och vit kakel.
J J-banan skrev:
Funkar det, stadsgas är ju inte gasol?

7ender
Att kovertera från gas till el kan verka komplicerat, men är egentligen inte så krångligt.

Skaffa en plåtlåda i lämplig storlek. Galvaniserad går bra, proffsen väljer nog rosfritt här.
Borra lagom stort hål för gasledningen i ena änden. Täta med silikon!

I lådan, lägg in en omvandlare. Här är det inte så noga, vilken som helst kommer funka, Googla!

På lådans andra sida gör du på samma sätt och kopplar in sladden från spisen. Då är det ett MÅSTE med dragavlastning. Detta bör du kolla med killarna på el-forumet. De kommer förmodligen även nämna att du behöver en nolla. Ta en blå sladd och försök trycka in hålet. Funkar inte det går det bra att tejpa fast den på utsidan.

Sorry, fredag.

D Dilato skrev:
Funkar det, stadsgas är ju inte gasol?
Spisen märker väl ingen skillnad? Har hört om att koppla gasspis till gasol, sen vet jag inte om det fungerar med alla gasspisar

J J-banan skrev:
Spisen märker väl ingen skillnad? Har hört om att koppla gasspis till gasol, sen vet jag inte om det fungerar med alla gasspisar
Det är något med gas/luftblandning i brännarna som skiljer sig beroende på gastyp.
Stadsgasen är ju biogas blandad med luft såvitt jag begriper och spisarna är annorlunda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.