Uttagen i min lägenhet är av den äldre standarden, så jag köpte en jordad lamppropp. DCL-kontakten på den nya lampan går dock inte att få loss? Ingen skruv eller liknande, och jag har försökt vicka på den lilla flärpen i mitten utan resultat. Ska jag försöka peta in en kniv på sidan och försiktigt bända loss höljet? För jag antar att det är mitt enda alternativ, det kan väl inte vara meningen att jag ska behöva klippa i tygsladden för att blotta kablarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag förstår, det får bli det alternativet då.E etompau skrev:
Hur tänker man när man som leverantör gör så här? Man borde förstå att den absoluta majoriteten inte bor i nyproduktion eller har renoverat de senaste två åren och bytt ut lamputtagen. Jag förstår verkligen inte …
Varför var du rädd för det? Enda skillnaden är väl att sladden blir någon centimeter kortare. Gör det något? I så fall får du väl "bryta dig in" i DCL-kontakten med våld för att "rädda" så mycket sladd som möjligt.O oliverc skrev:
Jag förstår nog inte riktigt problemet. Du har valt att köpa en lampa med en kontakt som inte passar din bostad. Då är det väl bara att byta den?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 073 inlägg
För egen del:useless skrev:
DCL-kontakterna är så förbannat stora att det inte skulle finnas plats kvar i mina små 70-talsdosor för nått annat.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Vill man absolut inte klippa i sladden får man väl köpa en sån här och koppla ihop en adapter. Lär dock se lite klumpigt ut om det sitter symligt.
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-sladdmont-vit
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-sladdmont-vit
Du har rätt, jag hoppades väl någonstans på att det skulle vara ett smidigt (smidigare?) ingrepp.Alfredo skrev:Varför var du rädd för det? Enda skillnaden är väl att sladden blir någon centimeter kortare. Gör det något? I så fall får du väl "bryta dig in" i DCL-kontakten med våld för att "rädda" så mycket sladd som möjligt.
Jag förstår nog inte riktigt problemet. Du har valt att köpa en lampa med en kontakt som inte passar din bostad. Då är det väl bara att byta den?
På tal om något helt annat: Vilken sax rekommenderas i det här fallet, när det rör sig som en textilsladd? Funkar Fiskars?
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Mer eller mindre vad som helst! Godtycklig tång med "avbitarskär", morakniv eller kökssaxen om du inte är rädd om den. Har du inget alls lämpligt så skämtar jag inte med kniv utan lägg bara sladden på en träbit, sätt dit kniven och klappa till med en hammare så lovar jag att du har löst problemet på en bråkdels sekund!O oliverc skrev:
Det spelar ingen roll om man kör på en plugg eller plugg + kabel, eller hur? Fråga om tycke om smak? Jag tänker att det blir renare med en plugg, särskilt om det är en textilsladd det rör sig om.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto