O
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inte om jag riktigt förstår frågan men klipp bort den gamla DCL-kontakten och montera dit den nya i övre bilden så blir det bra.
Funderade på om jag skulle klippa den gamla kontakten, skala bort en bit kabel så att sladdarna exponeras och tvinna dem med sladdarna från denna:

Elektrisk stickkontakt med exponerade färgkodade kablar redo för anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativt plugg.
 
  • Haha
Lulaua
  • Laddar…
O oliverc skrev:
så att sladdarna exponeras och tvinna dem med sladdarna från denna:
Nej! Du ska absolut inte införa någon "tvinnad", osäker och kanske direkt farlig skarv. Varför skulle du göra det? Montera bara en korrekt stickpropp på ett korrekt sätt. Tycker nog du krånglar till en väldigt enkel sak helt i onödan.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Det kan väl inte bara vara jag som har kastat alla takkontakter och ansluter direkt på FK:n med sockebit?
Tycker det är smidigare. Alla lampor passar och man behöver aldrig byta kontakter.
Behörighetskrav förståss... men smidigt. och så ofta byter jag inte taklampor.
 
C
O oliverc skrev:
På tal om något helt annat: Vilken sax rekommenderas i det här fallet, när det rör sig som en textilsladd? Funkar Fiskars? :D
En sax är inte så dumt tänkt, för det är svårt att få en snygg kant på textilmanteln med en avbitare.
Kan rekommendera att dra en tejpbit runt sladden innan du klipper, annars repar den gärna upp sig och blir ful.
Överhuvudtaget lite knepigt att avmantla textilkablar snyggt. Bäst är nog en vass kniv, men det kräver ett bra handlag för att undvika att skada ledarnas isolering.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Det kan väl inte bara vara jag som har kastat alla takkontakter och ansluter direkt på FK:n med sockebit?
Tyvärr är det ju enda alternativet i vissa äldre installationer, så där tycker jag standarden misslyckats totalt.
 
  • Gilla
oliverc
  • Laddar…
O
Så hittills har jag kommit så här långt:

Elkabel med avskalad ände som visar brun och blå ledare redo för anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldragning med en strömkabel som visar en brun och en blå avskalad ledare, ofärdig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår att koppla sladdarna till proppen nedan:

Hand håller en vit, oansluten elektrisk propp med tomma anslutningar för bruna och blå sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur blir det nu med den bruna och blå sladden, spelar det någon roll vilket hål de går in i? Avsaknaden av jord är ok, så inga problem att det övre hålet saknar sladd?

Tusen tack för all hjälp förresten!
 
O oliverc skrev:
Hur blir det nu med den bruna och blå sladden, spelar det någon roll vilket hål de går in i?
Nej det kvittar i praktiken.

O oliverc skrev:
Avsaknaden av jord är ok, så inga problem att det övre hålet saknar sladd?
Nej inga problem. Sladden från lampan innehåller ingen skyddsjord så jag antar att lampan är dubbelisolerad. Så lämna bara hålet/skruven i stickproppen för skyddsjord oanslutet.

Jag tror det blir bättre om du i princip tar bort allt den vita manteln i bilden och kapar ledarna lite mer så att du kan klämma dragavlastningen ungefär där du idag har tejpat "textilmanteln".
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.