Hallå!
Vi bor sen 7 år tillbaka i ett myresjöhus byggt 2005. Huset är på två våningar och ligger på platta. I vardagsrummet har vi öppet upp till övervåningen ca 6m i takhöjd. Vi har länge gått och funderat på att bygga tak/golv så vi får ett rum till på övervåningen. Har varit i kontakt med myresjöhus om det är möjligt men dom kunde inte svara på det. Det enda dom nämnde var att det är oklart om plattan skulle hålla(?)
Hur ska vi gå tillväga för att veta om det går? Ska man kontakta en konstruktör som kan mäta på det? Och hur får man tag på en sån?
Måste man eventuellt bygga nån ”stödvägg” för att hålla upp golvet/taket?
Om det är möjligt vad tror ni det skulle kosta att bygga själva stommen? Innertak och golv kan jag lägga själv.
Ytan det handlar om är 22 kvm
Vi bor sen 7 år tillbaka i ett myresjöhus byggt 2005. Huset är på två våningar och ligger på platta. I vardagsrummet har vi öppet upp till övervåningen ca 6m i takhöjd. Vi har länge gått och funderat på att bygga tak/golv så vi får ett rum till på övervåningen. Har varit i kontakt med myresjöhus om det är möjligt men dom kunde inte svara på det. Det enda dom nämnde var att det är oklart om plattan skulle hålla(?)
Hur ska vi gå tillväga för att veta om det går? Ska man kontakta en konstruktör som kan mäta på det? Och hur får man tag på en sån?
Måste man eventuellt bygga nån ”stödvägg” för att hålla upp golvet/taket?
Om det är möjligt vad tror ni det skulle kosta att bygga själva stommen? Innertak och golv kan jag lägga själv.
Ytan det handlar om är 22 kvm
Skulle det fungera om man satte stöttande väggar på markerade ytor på dessa bilder?rastapappa skrev:
Linjerna med streck och 2 punkter är säkerligen balkar som bär upp bjälklaget i dom andra rummen. I ytterväggen finns det mest troligt ett mellanrum mellan väggarna på över och undervåning som är uppbyggt av reglar 45x 220mm om jag inte minns helt fel. I dessa kan du hänga in bjälklaget
Om detta stämmer borde det gå bra utan ”stödvägg”?Matti_75 skrev: