3 327 läst · 21 svar
3k läst
21 svar
Hur bygger jag ett stort skrivbord med Elfa och Bänkskiva? Ca 2700 x 650.
Jag hade en sådan lösning med en bordsskiva från Ikea. Skivan var av sån där ”ihålig” variant som är tjock men väger ingenting. Jag hade ganska djup skiva så för att få lite extra stöd satte jag ben i framkanten av skivan (också från Ikea, skivan har ju färdiga skruvhål och allt).
Vi har Elfa till lite allt möjligt inklusive tunga lådor med verktyg. Vi kör med skenorna som hängs i en list. När hyllorna är tomma kan det skallra och glappa lite på olika ledder, men så fort det är lite vikt på det hela blir det stabilt.
Vi har Elfa till lite allt möjligt inklusive tunga lådor med verktyg. Vi kör med skenorna som hängs i en list. När hyllorna är tomma kan det skallra och glappa lite på olika ledder, men så fort det är lite vikt på det hela blir det stabilt.
Tack!Tomtom79 skrev:Det går ju förstås också bra att kombinera med Johans förslag om man vill förstärka lite. Däremot skulle jag sett till att hålla 100mm fritt ovanför elementet så det går ju inte så bra att kombinera med en regel på väggen. Men väl på högra sidan.
Skulle säga att använd ELFA skenor och konsoller. Känn efter så du får rätt höjd osv. När du är helt nöjd, skruva dit ett par reglar eller stödben om du anser behovet finnas.
Har du skenor hela vägen ner kanske det även funkar att sätta dit en liten hylla under skrivbordet för nån router/switch eller kanske för en skön kudde att lägga benen på.
Hur mycket luft behöver kunna strömma igenom för att förhindra kallraset? Skulle det funka att skjuta skivan hela vägen mot väggen men att t.ex. borra ventilationshål á 50mm med typ 100mm mellanrum?
Henrik
Den frågan går inte att svara på tyvärr. Beror helt på hur mycket värme huset förlorar och hur bra fönstret isolerar. Men allt är bättre än inget.B Banansvenne skrev:
Brukar elementet vara väldigt varmt så behövs troligen mer luftflöde, är det normalt väldigt svalt även om det är kallt och blåser ute så behövs mindre.
Nu är jag i stort sett i hamn med projektet!
Det blev fyra elfaskenor och en 27mm bänkskiva i furu på ca 2700x620, där jag fräste kanterna och kört på med hårdvaxolja. Visst svajar det någon millimeter om jag lägger vikt på den, men överlag känns allt väldigt stabilt. Jag sågade även ut en bit under fönstret för att minska risken för kallras. Får se om det räcker eller om mer behövs.
Det blev fyra elfaskenor och en 27mm bänkskiva i furu på ca 2700x620, där jag fräste kanterna och kört på med hårdvaxolja. Visst svajar det någon millimeter om jag lägger vikt på den, men överlag känns allt väldigt stabilt. Jag sågade även ut en bit under fönstret för att minska risken för kallras. Får se om det räcker eller om mer behövs.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 621 inlägg
Propert! 👌
Kör du enbart med elfas konsoler till skrivbordet eller har du stadgat upp med större konsoler eller reglar?B Banansvenne skrev:Nu är jag i stort sett i hamn med projektet!
Liknande trådar
-
Stort skrivbord arbetsbord skänkes i Göteborg
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Bygger skrivbord med två möjliga höjder – hur fästa förlägningsbenen
Möbelsnickeri -
Bygger stort medelhavsinspirerat stenhus - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Stort skrivbord - behöver Stabilisering
Byggmaterial & Byggteknik -
Stort skrivbord?
Möbelsnickeri