3 461 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Hur bygga upp från plattor så trall kan byggas plant
Vilka dimensioner på regel kan passa? Om jag ska gräva bort en del sand så gör det inget om regeln bygger upp mycket egentligen. Utan då gräver jag bort så mycket sand som behövs. Jag måste inte ha just 100 cm mellan heller utan det var endast ett exempel. Här hittar jag några siffror från nätet som kanske kan vara rimliga? Jag kör gärna cc-mått 60 cm. Kanske 45*95 mm regel då och en bit under 150 cm avstånd.K kniv skrev:

boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 438 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 438 inlägg
Jag skulle säga att 45x120 är i det minsta laget för en altan och 45x45 är otänkbart om du ska ha någon som helst stabilitet.
Väldigt låga/marknära altaner brukar man gräva under för att få till lämplig materialtjocklek och stabilitet från de plintar/fötter/stenar allt vilar på. För att inte nämna öka livslängden. Luft under och ingen kontakt mellan mark och trä ger goda förutsättningar för en altan som håller länge.
Se även till att marken är väl packad så minskar risken för sättningar kraftigt.
Ett annat alternativ kanske är att du bygger upp altanen till nästa trappsteg?
Väldigt låga/marknära altaner brukar man gräva under för att få till lämplig materialtjocklek och stabilitet från de plintar/fötter/stenar allt vilar på. För att inte nämna öka livslängden. Luft under och ingen kontakt mellan mark och trä ger goda förutsättningar för en altan som håller länge.
Se även till att marken är väl packad så minskar risken för sättningar kraftigt.
Ett annat alternativ kanske är att du bygger upp altanen till nästa trappsteg?
Tack för alla svar, jag ska göra som ni tänkte och hellre överdimensionera lite än att ta för tunna reglar. Däremot går det inte att bygga upp till nästa trappsteg, för då passar annat dåligt som den murade grillplatsen som redan är rätt låg och som då skulle börja nästan nere vid trallens nivå t.ex.
Men jag kan gräva ned i sanden så det går att lösa på så vis. Sen kanske då stenplattor på passande ställen och terassfötter på dem, så blir det lätt att justera olikheter i höjd och att reglarna inte ligger direkt på stenplattorna där fukten ligger kvar länge.
Då får jag sand över som kommer att behövas så det är fint, samt att jag får ett gäng plattor över också som säkert kan dras nytta av i trädgården till något projekt.
Men jag kan gräva ned i sanden så det går att lösa på så vis. Sen kanske då stenplattor på passande ställen och terassfötter på dem, så blir det lätt att justera olikheter i höjd och att reglarna inte ligger direkt på stenplattorna där fukten ligger kvar länge.
Då får jag sand över som kommer att behövas så det är fint, samt att jag får ett gäng plattor över också som säkert kan dras nytta av i trädgården till något projekt.
Två saker på altanen som jag fått ärva när jag köpte huset: jag är glad att han inte höll på med dold skruv, verkar vara ett gissel när gör underhåll. Andra är att ventilationen är otillräcklig. Önskar att de byggt upp några centimeter till så att friskluft kunde komma in där under. Det blir lätt att reglarna är 20%+ våta i månader annarsP perlundstrom skrev:
ska du ha tryckt trall på då rekommenderar jag minst 28x120 och då ska du inte ha mer än cc 60. På andra hållet kan du i stort sett ha vilket som. Ju klenare virke desto tätare måste du ha något under. Typ kilar, plastklossar eller vad man nu väljer. Det är för att det inte ska svikta när du går på det. 45x45 kan va i klenaste laget om det inte ligger dikt an typ. Googla så får du svar på det mesta. Lycka till
La trall på sten altan som var ojämn i förra huset. Hade taskigt med utrymme så jobbade med 45x70 över mesta delen men fick lägga den på sidan i vissa delar.
Stöd för dessa blev diverse jag hittade eg, tegel, skiffer mm och ibland t.om. en klick med betong. Alltid tjärpapp mot trä givetvis och alla stöden var var 60e cm med c/c 50 då jag ville ha det styvt . Såg för jäkligt ut tills trallen lades men höll fint i 20år då jag la om trallen. Stommen under var fortfarande i bra skick så åter användes.
Stöd för dessa blev diverse jag hittade eg, tegel, skiffer mm och ibland t.om. en klick med betong. Alltid tjärpapp mot trä givetvis och alla stöden var var 60e cm med c/c 50 då jag ville ha det styvt . Såg för jäkligt ut tills trallen lades men höll fint i 20år då jag la om trallen. Stommen under var fortfarande i bra skick så åter användes.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan sporadisk uppvärmning av förråd orsaka fuktskada från kondens?
Värme allmänt -
Tråkiga upplevelser från att bygga med Hambergs Entreprenad AB
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Bygga upp yttervägg på hus från 1900
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga trappa från garage upp till hall, tankar
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bygga upp enkelt förrådsgolv från mark?
Grund & Markarbeten