Oldboy Oldboy skrev:
Det kan vara så att det räcker, men det är omöjligt att bedöma. Typiskt en sådan sak som du kommer att lösa genom "trial & terror". :)
Även öppningen av dörren kommer att ge sig med tiden. Kanske placera en fotsten att sätta foten på en liten bit upp på gångjärnssidan, för ngt mindre obekväm öppningsställning?
Jepp, får labba lite. Kanske behöver skaffa en fuktmätare för att kunna justera ventilationen
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag har en sådan här: [länk]
De funkar utomhus och i husgrunder.
Wifi-signaler tycker inte om att försöka ta sig genom sten, jord och/eller metall... Den jag har ska klara upp till 100 m fri sikt tror jag.

Annars finns typen som loggar så länge batteriet fungerar och kan hämtas in och anslutas till datorn via USB. [länk]
Verkar perfekt med den första länken. Då kan jag även sätta enheter utomhus och i garage + förråd. Frågan är om det fungerar genom jordkällarens väggar bara. Antar att testa är det enda sättet att veta. Jag köpte en enkel trådlös temperaturmätare tidigare men den fungerade inte så bra i jordkällaren. Verkarde som att batteriet tog slut fortare för att det var svårt att föra över värden.

Har du någon erfarenhet hur länge batterierna räcker?
 
Har haft mina i 1-1,5 år nu och ännu förefaller alla fungera.
Det är dock bara en enhet som jag har utomhus. De andra är inomhus.

En av enheterna står i ett rum som är ca 15 m bort från huvudenheten och där missas ett och annat värde nu och då. Min gissning är att signalen behöver passera några väggar som dämpar den. Signalvägen är inte 90 grader genom väggarna utan väldigt vass vinkel, dvs nästan längs med, och det kan vara så att den väggen är av lersten. (Väggen har treetex resp gips som ytmaterial, men det är en gammal skånelänga där iaf väggarna runt gamla köket är i sten.)
Har två andra givare som är ca 8 m bort där signalen passerar 1-3 stenväggar, men ganska tvärs igenom och där är det inga problem med mottagningen.

Försök placera enheten vid jordkällaren så att signalen fr enheten till huvudenheten inomhus går genom tröskeln (trä?), dvs inte genom tjocka lager jord och sten, och inte heller genom plåten på dörren. Signalvägen går helt rakt, precis som en ljusstråle.

Batterierna är dock enkla att byta. Det är två vanliga AAA eller AA stavbatterier i varje enhet.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
@Oldboy : Mäter huvudenheten också eller bara fjärrenheterna?
 
Även huvudenheten mäter, (men den bör nog stå inomhus).
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.