13 086 läst · 20 svar
13k läst
20 svar
Hur bygga med Lecablock utan armeringsspår
Kanske skulle ha denna tråd som någon form av projekttråd...
Går ju inte så snabbt men idag blev det 3 (något överlastade) rundor till tippen för att bli av med den minsta högen med lera. Följt av en sväng till hornbach för att köpa lecablock. De hade både de som hette murblock bas och murblock fördel. De som heter fördel har lite hål i sig och vägde ett par kg mindre. Trött som man var så valde jag tillslut dessa. Vet inte riktigt den egentliga skillnaden men blir säkert bra.
Kommer antagligen satsa på att lägga 30 bärlager för att slippa lägga 3 lager lecablock och alltså bara köra på 2. Inte helt säker på hur högt över mark jag vill att grundmuren ska gå. Har ju grävt ut lite inne i det blivande växthuset också. Köpte lite makadam så jag kan testa imon lite olika nivåer.
Går ju inte så snabbt men idag blev det 3 (något överlastade) rundor till tippen för att bli av med den minsta högen med lera. Följt av en sväng till hornbach för att köpa lecablock. De hade både de som hette murblock bas och murblock fördel. De som heter fördel har lite hål i sig och vägde ett par kg mindre. Trött som man var så valde jag tillslut dessa. Vet inte riktigt den egentliga skillnaden men blir säkert bra.
Kommer antagligen satsa på att lägga 30 bärlager för att slippa lägga 3 lager lecablock och alltså bara köra på 2. Inte helt säker på hur högt över mark jag vill att grundmuren ska gå. Har ju grävt ut lite inne i det blivande växthuset också. Köpte lite makadam så jag kan testa imon lite olika nivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur har det gått? Är intresserad då jag går i liknande tankar till våren.
Jag byggde själv ett växthus på mur i somras, men valde att gjuta en sula som lecablocken kunde stå på. Jag körde på byggmax 15cm variant utan spår, men jag spårade själv med vinkelslipen.
Första.....och sista gången jag murar. Bygga saker i trä är skitkul, men att mura.... nej tack.
Jag färgade murbruket med järnoxidsvart för att få en fog som passade bättre till Black beauty teglet.
Första.....och sista gången jag murar. Bygga saker i trä är skitkul, men att mura.... nej tack.
Jag färgade murbruket med järnoxidsvart för att få en fog som passade bättre till Black beauty teglet.
Men det blev bra
Liknande trådar
-
Hur bäst bygga en skalmur utanpå en lertegel vägg?
Byggnadsvård -
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Bygga attefallstillägg utan startbesked på en utbyggnad med interimistiskt slutbesked, rivningskrav?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga in odling, murad sten, lecablock eller annat tips
Trädgård allmänt -
Bygga pergola utan tak
Altan & Uteplats