Hej!

Är det någon som vill dela med sig upplevelser kring hur bra en krypgrundsavfuktare hjälper mot lukt i huset? Vi har problem med lite (mest jag som känner) lukt i huset och det är för fuktigt i grunden. Det finns förmodligen tryckimpregnerat trä i syllen. Vi har fått offert på avfuktare med fläkt som ska ge undertryck.

Ni som har satt in avfuktare, har det hjälpt mot lukt?
 
Är det ingen som gjort den här installationen och som vill dela med sig om hur det har fungerat mot lukt?
 
R Renoveringssugen skrev:
Är det ingen som gjort den här installationen och som vill dela med sig om hur det har fungerat mot lukt?
Hade precis detta problemet själv med tryckt virke som hade för hög fuktighet. Installerade en sorptionsavfuktare som löste hela problemet! Ingen lukt efter en månad och nu nästan 3år senare är fortfarande allt perfekt
Tätade krypgrunden utåt och lade en extra åldersbeständig plast över hela marken.
 
Hankythetank Hankythetank skrev:
Hade precis detta problemet själv med tryckt virke som hade för hög fuktighet. Installerade en sorptionsavfuktare som löste hela problemet! Ingen lukt efter en månad och nu nästan 3år senare är fortfarande allt perfekt
Tätade krypgrunden utåt och lade en extra åldersbeständig plast över hela marken.
Men vad bra!
Det har nu visat sig att det inte är tryckt virke i grunden, dock för hög luftfuktighet så nu hoppas jag att en avfuktare ska hjälpa även för oss.
 
Nej avfuktare hjälper inte mot lukt.

Undertryck, dvs att byta luftflödesriktning kan hjälpa mot lukt i bodelen.
 
D Derbyboy skrev:
Nej avfuktare hjälper inte mot lukt.

Undertryck, dvs att byta luftflödesriktning kan hjälpa mot lukt i bodelen.
Tanken är att avfuktare med fläkt som undertrycksventilerar ska installeras. Hoppas att det kommer att fungera.
 
Vad är det som offererats och för hur mycket?
 
R Renoveringssugen skrev:
Hej!

Är det någon som vill dela med sig upplevelser kring hur bra en krypgrundsavfuktare hjälper mot lukt i huset? Vi har problem med lite (mest jag som känner) lukt i huset och det är för fuktigt i grunden. Det finns förmodligen tryckimpregnerat trä i syllen. Vi har fått offert på avfuktare med fläkt som ska ge undertryck.

Ni som har satt in avfuktare, har det hjälpt mot lukt?
Har Anticimex varit i farten n u igen?
 
Hehe, det är inte Anticimex som varit här. Det som står i offerten är:
Avfuktare + rördragning osv
Rensning och ny plast i grunden
Tätning
38000kr

Jag har fått alternativet på antingen munters M190Y eller Corroventa CTR STD TT men jag vet inte vilken som är bäst. Någon som vet?
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Lukten kommer troligen från väggar eller golvbjälklag. Sällan från grunden. Beskriv husets uppbyggnad och ventilation.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lukten kommer troligen från väggar eller golvbjälklag. Sällan från grunden. Beskriv husets uppbyggnad och ventilation.
Det är asfaboard, isolering, undergolv (typ plankor), masonitskiva, plastmatta (på vissa ställen) och nytt parkettgolv (på plastmattan) i alla rum. Väggarna är tegel/träfasad, någon skiva, isolering, masonit och gips. Jag har säkert glömt något för jag har inte jättebra koll på hela konstruktionen. Ventilationen består av tilluftsventiler och ventiler utan fläkt i våtrum.
 
Jag gissar att Du inte kommer få bort doften med en avfuktare i grunden tyvärr. Pengar i marken… :(
 
Vad är det för typ lukt som känns?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det för typ lukt som känns?
Jordlukt, jordkällare typ. Det luktar inte mycket utan det är framförallt jag som känner det. Själva problemet är egentligen fukten men min förhoppning är att undertrycksventilation även ska ta bort lite lukt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad är det för typ lukt som känns?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag gissar att Du inte kommer få bort doften med en avfuktare i grunden tyvärr. Pengar i marken… :(
Så kanske det är, det finns ju inga garantier för det. Men vi har fuktproblemen i grunden så jag antar att jag inte har så mycket val än att sätta in avfuktare för att råda bot på fukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.