R Renoveringssugen skrev:
Jordlukt, jordkällare typ. Det luktar inte mycket utan det är framförallt jag som känner det. Själva problemet är egentligen fukten men min förhoppning är att undertrycksventilation även ska ta bort lite lukt.
Hur ser marken ut?

Är det helt enkelt jord och du har uteslutet att något trä inte håller på att ruttna bort totalt hade jag börjat med att bara lägga plast, och sen mäta luftfuktigheten över tid....

Jag har själv en krypgrund där det är blandat berg och några få kvadratmeter jord, och jag hade problem med jordlukt uppe i huset, speciellt när man eldade i öppna spisen.. Den lukten försvann gaska omgående när jag lade plast...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur ser marken ut?

Är det helt enkelt jord och du har uteslutet att något trä inte håller på att ruttna bort totalt hade jag börjat med att bara lägga plast, och sen mäta luftfuktigheten över tid....

Jag har själv en krypgrund där det är blandat berg och några få kvadratmeter jord, och jag hade problem med jordlukt uppe i huset, speciellt när man eldade i öppna spisen.. Den lukten försvann gaska omgående när jag lade plast...
Det finns inga rötskador på trät och syllen är torr.

Det är jord och den största delen är plastad. Det saknas dock på ett ställe. Jag har mätt sedan i somras och det ligger högt. Det har även börjat bli lite missfärgningar på vissa ställen på asfaboarden.

Jag upplever precis som du att det blir värre när vi eldar.
 
Jag satte in en avfuktare (Acetec EvoDry 12P) av av samma anledning som du. Få bot på fuktproblemet och förhoppningsvis få bort diffus unken lukt. Jag satte in den i sommarstugan för fyra månader sen och jag har inte varit där sedan dess, så jag vet inte om lukten har försvunnit. Jag installerade den själv. Kostade ca 14k.
 
Ni får gärna rapportera hur det gått sen när ni vet.

Tack
 
Det kommer sannolikt hjälpa om du installer en rejäl sorptionsavfuktare. Du får lägre fuktnivå i grunden och den skapar ett litet undertryck då den blåser ut den fuktiga luften utanför grunden samt återför en något varmare och torrare luft till grunden.
 
Det kan också bero på stillastående luft inomhus och dålig ventilation. Vi satte in en avfuktare (vanlig Woods kondensavfuktare) i källaren som är öppen mot krypgrunden, satte elementfläktar i rummet där det luktade samt körde luftvärmepumpen (som är i ett annat rum) i fläktläge. Efter det har vi inte haft någon lukt i huset.
Lycka till
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.