S slow9333 skrev:
Ja helt otroligt. Vet du vilken IVT modell? :)
Greeenline C nått den med gröna och gula halv och fjärdedels cirkel vid displayen..
 
Man kan ju också ha med i kalkylen att en ny pump har betydligt högre verkningsgrad än en gammal, dock belastar den därmed borrhålet mera.

jag bytte ut en IVT från 1998 vars historik var helt obekant för mig mot en ny. Energiförbrukningen minskade ca 30 %.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi hade en Greenline HT-C9.
Som sagt, vår lät väldigt mycket, mer än var jag vill minnas den lät när vi flyttade in 6år tidigare.
Upplevde också problem med att den hade för hög hetgas och drog väldigt mycket ström, så jag misstänkte att kompressorn höll på att lägga av.
Luft/vattenvärmepumpen i vårt förra hus larmade också just hög hetgas allt oftare innan serviceteknikern tyckte att det var dags att byta kompressorn. Då var den ca 12-13 år gammal, jag vet inte vad som är normalt för en lvvp.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är alltid en gambling - kompressor kan hålla 50000 timmar, den kan hålla >150000 timmar.

Börja den inte låta värre än vanligt och hetgastemperaturen ur kompressorn inte stiger nämnvärt mot åren innan vid samma värmebehov/temperatur ute så skulle jag ta det lugnt - du har eltillskott och alternativ värmekälla om haveriet skulle inträffa så att du kan rida vintern ut.

Kan vara bra att notera hetgastemperaturen (typ efter 10 minuter körning) typiska driftfall som viss utomhustemperatur eller kanske bättre i slutet av varmvattentillverkningen som förekommer ofta och lika var gång så att du har siffror att jämföra med år till år, och så länge hetgastemperaturen inte stiger nämnvärt så fungerar kompressorn utan att ha mer läckor intern eller börja ha ventilfel - när du noterar hetgasen, notera också brinetemperaturen och hetvatten-temperaturen samtidigt medans kompressorn är igång.

- men högre hetgastemperatur kan också indikera kallare värmeväxlare (brinevätskan är kallare), felaktigt fungerande expansionsventil mm. och sticker hetgastemperaturen upp så är det inte autmomatiskt samma sak som att kompressorn är fel på utan kräver vidare undersökning.

Jämför höstvärden med höstvärden och vårvärden med vårvärden - inte höstvärden gentemot vårvärde då kallare brine efter vintern värmeuttag ur marken kommer att ge hetare hetgas vid samma hetvattentemperatur.

När kompressorn blir sliten och det börja läcka mycket invändigt så är det samma sak att kompressorns isentropiska verkningsgrad sjunker - den pumpande massan gasmängd minskar gentemot inmatad eleffekt och det i sin tur ger hetare hetgas och därför kan man i viss mån den vägen se när kompressorn börja arbeta dåligt
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det är alltid en gambling - kompressor kan hålla 50000 timmar, den kan hålla >150000 timmar.

Börja den inte låta värre än vanligt och hetgastemperaturen ur kompressorn inte stiger nämnvärt mot åren innan vid samma värmebehov/temperatur ute så skulle jag ta det lugnt - du har eltillskott och alternativ värmekälla om haveriet skulle inträffa så att du kan rida vintern ut.

Kan vara bra att notera hetgastemperaturen (typ efter 10 minuter körning) typiska driftfall som viss utomhustemperatur eller kanske bättre i slutet av varmvattentillverkningen som förekommer ofta och lika var gång så att du har siffror att jämföra med år till år, och så länge hetgastemperaturen inte stiger nämnvärt så fungerar kompressorn utan att ha mer läckor intern eller börja ha ventilfel - när du noterar hetgasen, notera också brinetemperaturen och hetvatten-temperaturen samtidigt medans kompressorn är igång.

- men högre hetgastemperatur kan också indikera kallare värmeväxlare (brinevätskan är kallare), felaktigt fungerande expansionsventil mm. och sticker hetgastemperaturen upp så är det inte autmomatiskt samma sak som att kompressorn är fel på utan kräver vidare undersökning.

Jämför höstvärden med höstvärden och vårvärden med vårvärden - inte höstvärden gentemot vårvärde då kallare brine efter vintern värmeuttag ur marken kommer att ge hetare hetgas vid samma hetvattentemperatur.

När kompressorn blir sliten och det börja läcka mycket invändigt så är det samma sak att kompressorns isentropiska verkningsgrad sjunker - den pumpande massan gasmängd minskar gentemot inmatad eleffekt och det i sin tur ger hetare hetgas och därför kan man i viss mån den vägen se när kompressorn börja arbeta dåligt
Tack för en bra förklaring! Men Vad är en normal hetgas temperatur då? På IVT pumpen finns det en givare som heter GT6 där man kan se kompressortemperaturen. Kan detta var hetgasen? Den säger i detta nu 76,9gr och nu går pumpen tungt pga mycket kallt ute. Eller ja , allt är relativt :) inte kallt om man frågar en norrlänning
 
S slow9333 skrev:
Tack för en bra förklaring! Men Vad är en normal hetgas temperatur då? På IVT pumpen finns det en givare som heter GT6 där man kan se kompressortemperaturen. Kan detta var hetgasen? Den säger i detta nu 76,9gr och nu går pumpen tungt pga mycket kallt ute. Eller ja , allt är relativt :) inte kallt om man frågar en norrlänning
Kompletterar med bilder på olika givare
 
  • Digital display för temperaturövervakning med knappar och indikatorlampor på en apparat eller maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för temperaturvisning, ikoner för funktioner, knappar, LCD-skärm på maskinell utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panel med knappar och display visar temperaturjustering, 38,6 grader, möjligtvis för uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display med meny, temperaturjustering, knappsymboler, "Kallare In GT10", grön lampa, ON/OFF-symbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel, temperaturinställning, svenska, minus en grad celsius, gröna indikatorljus, touch-knappar, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GT 6 ser ut att vara hetgastemperaturen - 76 grader C är inga konstigheter men hur varmt beror också på använda köldmedie i din maskin - är det R404A så arbetar den kallare än R407C och med R22 skulle det troligen vara runt 90 grader C i samma driftfall (och med R32 skulle det troligen vara över 100 grader C).

Jag föreslår att du bokför alla de värdena datumsatta du har visat i bildserien (och även rådande ute-temperatur om det inte finns med där) och att du väljer en tidpunkt som återkommer ofta och tämligen lika i temperaturer oavsett årstid som när värmepumpen gör varmvatten i sitt slutskede men innan det stängs av.
 
S slow9333 skrev:
Hej

I år fyller vår bergvärmepump 21 år och kompressorn (modell Bristol) närmar sig en drifttid på 100.000 timmar. Den har gått och fortsätter gå utan problem. Hur skulle ni resonerat, borde man byta ut den innan kompressorn rasar eller köra på tills den rasar (förhoppningsvis på en varm sommardag). I övrigt har vi elvärmda golv i ungefär 20% av husets yta och vi har även en öppen spis som vi kan elda i. Och sedan finns det så klart även en elpatron i bergvärmepumpen.

Det känns som kompressorn skulle kunna gå upp emot 150.000 timmar, men det är ju gambling.

Ni som kört på tills en värmepumpskompressor, slutar den fungerar helt abrupt eller börjar den första ge missljud alternativt att man märker att VP börjar prestera sämre? Säkert olika så klart men vad brukar det vanligaste vara?

Vill mest ha ideér och tankar kring hur andra skulle resonera kring en sådan här situation. Tack på förhand
Ofta är det expansionsventilen som går sönder och då får kompressorn stryk. Men om det varma röret ut från kompressorn är under 100grader vid vv produktion så är det lugnt oftast.

Men dina värden ser bra ut om i te givarna visar fel!
 
Redigerat:
Jo förutom hur hög hetgasen blir så skall man vara observant om hetgasen plötsligt blir mycket kallare vid tex. varmvattenproduktion - när det blir kallare så är det ofta för att expansionsventilen har gått sönder och det släpper igenom för mycket kondensat och det innebär också att kompressorn flödas över med flytande kondensat och kokar upp först i kompressorns värme (och därför ger lägre hetgastemperatur ut) men också späder ut oljefilmen i kompressorns rörliga delar och slitaget ökar dramatiskt, så mycket att det kan köra slut på kompressorn inom veckor och månader...

Man skall alltså vara observant på om hetgastemperaturen sticker uppåt men också nedåt vid en återkommande likartad förutsägbar operation som vid varmvatten-produktion.
 
  • Gilla
scvb
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Jo förutom hur hög hetgasen blir så skall man vara observant om hetgasen plötsligt blir mycket kallare vid tex. varmvattenproduktion - när det blir kallare så är det ofta för att expansionsventilen har gått sönder och det släpper igenom för mycket kondensat och det innebär också att kompressorn flödas över med flytande kondensat och kokar upp först i kompressorns värme (och därför ger lägre hetgastemperatur ut) men också späder ut oljefilmen i kompressorns rörliga delar och slitaget ökar dramatiskt, så mycket att det kan köra slut på kompressorn inom veckor och månader...

Man skall alltså vara observant på om hetgastemperaturen sticker uppåt men också nedåt vid en återkommande likartad förutsägbar operation som vid varmvatten-produktion.
Då löser den sannolikt på motorskydd då det blir vätska till kompressor annars rasar den.
 
E Emanuel01 skrev:
Då löser den sannolikt på motorskydd då det blir vätska till kompressor annars rasar den.
Det beror på hur mycket - man kan ha läge där det suger fuktig gas (gas med ångdoppar i sig ungefär som dimma eller det rinner tunt med kondensat efter rörsidorna i gasströmmen i sugledningen) så att hela botten och mycket stort område kring suggasledningens infästning på kompressorn blir iskall men ändå inte så mycket att motorskyddet löser eller att man kan prata om vätskeslag - för så stort är inte hålet i expansionsventilen att det kan flöda så mycket att det blir vätskeslag och att det förmodligen slurkat slut på kondensat i kondensorn innan dess...

Det är värre med tex. stötkokning i en av kondensat fylld evaporatorn vid start och det kommer en propp med olja och köldmedel in i kompressorn, men i regel så går det genom motor innan det når insuget i kompressordelen (för scroll) och de med roterande kolv har ofta en 'ljuddämpare' innan insuget för att förhindra att för mycket vätska kommer in på en gång till kompressordelen i dess underkant.
 
X xxargs skrev:
Det beror på hur mycket - man kan ha läge där det suger fuktig gas (gas med ångdoppar i sig ungefär som dimma eller det rinner tunt med kondensat efter rörsidorna i gasströmmen i sugledningen) så att hela botten och mycket stort område kring suggasledningens infästning på kompressorn blir iskall men ändå inte så mycket att motorskyddet löser eller att man kan prata om vätskeslag - för så stort är inte hålet i expansionsventilen att det kan flöda så mycket att det blir vätskeslag och att det förmodligen slurkat slut på kondensat i kondensorn innan dess...

Det är värre med tex. stötkokning i en av kondensat fylld evaporatorn vid start och det kommer en propp med olja och köldmedel in i kompressorn, men i regel så går det genom motor innan det når insuget i kompressordelen (för scroll) och de med roterande kolv har ofta en 'ljuddämpare' innan insuget för att förhindra att för mycket vätska kommer in på en gång till kompressordelen i dess underkant.
Jo har varit med om det personligen flera gånger faktiskt!
Och det är ju inte hålet i expansionsventilen oftast som är begränsningen utan dyasan.
Men många vp har expansionsventil med fast dysa men jag har även där varit med om vätskeslag på grund av för öppen expansionsventil.
Glömde skriva att någon kan ha fyllt på för mycket med som också hänt några gånger.
 
Redigerat:
Jag har en IVT Greenline Compact 5 från -98 där kompressorn börjat ge upp/gett upp.
Min slår av för hög hetgas när den kommer upp i 120grader.
Min saknar helt display och jag har ingen info om drifttimmar, timmar med tillskott eller temperaturer tyvärr.

Hur djupt borrhål har du? Mitt är bara på 98meter vilket ställer till det då man tydligen riskerar att frysa hålet då även dom enkla on/off pumparna tex Bosch 5000 5kw tydligen kan dra ut för mkt värme då dom är effektivare och ge permafrost i hålet om man inte har väldigt bra flöde vi marken vilket man inte kan veta.

Jag har haft två firmor här och kikat och som gett två offerter var. Firma 1 på Bosch 5000 5kw och Bosch 7800i 8kw inverter. Firma två på Daikin 3 Geo 10kw och Nibe s1256-13 Båda invertermaskiner som har borrhålsövervakning som ska dra ned på effekten den tar ur hålet om det blir för kallt så det inte fryser ihop. Nibe var +27k mer efter rot än Daikin.

Firma ett verkar kunna få hem maskin på ett dygn och firma två räknar med 4-8v men bör gå på max 3v pga enkel installation och att dom kunderna som är före måste vänta på vädret då dom ligger ute på vischan och borrarna inte vill köra fast =D

Mitt råd är att inte byta den förens den slutar funka. Om det nu inte är så att ni har hög förbrukning el liknande men däremot att se till att det finns ekonomi att byta den när det väl är dags. Den kanske kan gå några år till. Ev kanske göra en service där dom kollar gastrycket och rengör filter så har man en chans att den kanske går lite längre. Å andra sidan är dom nya effektivare och den lever nog på övertid så det är upp till var och en.

Våran går på el patron hela tiden nu och vi har ingen kamin utan kör med värmefläkt och dammat av en supergammal luftpump som är sen före kriget men kommer lite värme ur den iaf så vår sits är inte optimal med runt 18grader inne med -10 ute nu.
 
M MagnusLiljeqvist skrev:
Jag har en IVT Greenline Compact 5 från -98 där kompressorn börjat ge upp/gett upp.
Min slår av för hög hetgas när den kommer upp i 120grader.
Min saknar helt display och jag har ingen info om drifttimmar, timmar med tillskott eller temperaturer tyvärr.

Hur djupt borrhål har du? Mitt är bara på 98meter vilket ställer till det då man tydligen riskerar att frysa hålet då även dom enkla on/off pumparna tex Bosch 5000 5kw tydligen kan dra ut för mkt värme då dom är effektivare och ge permafrost i hålet om man inte har väldigt bra flöde vi marken vilket man inte kan veta.

Jag har haft två firmor här och kikat och som gett två offerter var. Firma 1 på Bosch 5000 5kw och Bosch 7800i 8kw inverter. Firma två på Daikin 3 Geo 10kw och Nibe s1256-13 Båda invertermaskiner som har borrhålsövervakning som ska dra ned på effekten den tar ur hålet om det blir för kallt så det inte fryser ihop. Nibe var +27k mer efter rot än Daikin.

Firma ett verkar kunna få hem maskin på ett dygn och firma två räknar med 4-8v men bör gå på max 3v pga enkel installation och att dom kunderna som är före måste vänta på vädret då dom ligger ute på vischan och borrarna inte vill köra fast =D

Mitt råd är att inte byta den förens den slutar funka. Om det nu inte är så att ni har hög förbrukning el liknande men däremot att se till att det finns ekonomi att byta den när det väl är dags. Den kanske kan gå några år till. Ev kanske göra en service där dom kollar gastrycket och rengör filter så har man en chans att den kanske går lite längre. Å andra sidan är dom nya effektivare och den lever nog på övertid så det är upp till var och en.

Våran går på el patron hela tiden nu och vi har ingen kamin utan kör med värmefläkt och dammat av en supergammal luftpump som är sen före kriget men kommer lite värme ur den iaf så vår sits är inte optimal med runt 18grader inne med -10 ute nu.
Har de provat att justera expansionsventilen?
Brukar vara den som stryper för mycket så man får så hög hetgas.
 
E Emanuel01 skrev:
Har de provat att justera expansionsventilen?
Brukar vara den som stryper för mycket så man får så hög hetgas.
Jo både att öppna den 1/4 och 1/ varv men gjorde ingen skillnad. Även testat att vrida den några varv, vänta lite och sen vrida tillbaka men ingen skillnad. Även knackat lite på den med plasthammare =D Antingen sitter den fast rejält eller så är det som installatören misstänkte att kompressorn blivit sliten invändigt och inte komprimerar som den ska. Kompressorn blir dessutom skitvarm.
Då den ändå troligtvis är skrot ska jag nog ned och testa att köra expansionsventilen i botten åt båda hålen och se om någon släpper. och komma ihåg antal varv för det kanske är en känslig inställning men inte mkt att förlora.

Synd att allt det är fastlött och inte går att byta enkelt själv för att testa. Och utan display blir det svårt att se om något bra händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.