H Hemmabyggare123 skrev:
Tack för kostnaderna, svårt att få ett hum vad grusväg och diverse kan kosta. Rekommenderar du nån entreprenör i Västerås som utför denna typ av jobb?
ja det är inte alltid lätt att beräkna.
Försök att få tag på en mindre entreprenör.
Man behöver inte krångla till det med lastare osv, duger gott med en rejäl bandare ( grävmaskin).
Erik på äs entrepenad kan hjälpa till med det mesta, även
Bengt petterssons entrepenad är duktiga.
Finns även Lysen’s entrepenad.
Men man kan alltid slå en signal till u-schackt så skickar dom ut en maskin

• Gilla
Hemmabyggare123
  • Laddar…
J JakeK skrev:
Du behöver inte betala fastighetsskatt för nybyggda småhus de första 15 åren. Även obebyggda fastigheter avsedda att bygga på räknas som småhus.

[länk]

1. Det var intressant inlägg. Jag styckade min bebyggda villatomt i Huddinge för några år sedan. Kvar blev då en del med villan på och en del obebyggd tomtmark.
    Den avstyckade delen bebyggdes efter ca 4 år. Under denna obebyggda tidsperiod fick jag betala fastighetsskatt 1.5% av taxerade tomtvärdet fram tills att slutbesked för huset utfärdats.
    Om det stämmer som står i inlägget så har någon gjort fel här. Dags att kontakta skattemyndigheterna. Tack för info

Z Zekesson skrev:
  1. Det var intressant inlägg. Jag styckade min bebyggda villatomt i Huddinge för några år sedan. Kvar blev då en del med villan på och en del obebyggd tomtmark.
    Den avstyckade delen bebyggdes efter ca 4 år. Under denna obebyggda tidsperiod fick jag betala fastighetsskatt 1.5% av taxerade tomtvärdet fram tills att slutbesked för huset utfärdats.
    Om det stämmer som står i inlägget så har någon gjort fel här. Dags att kontakta skattemyndigheterna. Tack för info
    • Svara
    • Dela
Hej, som framgår ett inlägg nedanför mitt så stämmer det som du skriver, med skillnaden att den statliga fastighetsskatten nu är 1% av taxeringsvärdet för tomten. Undantaget att betala kommunal fastighetsavgift gäller från det att huset är beboligt (huruvida slutbesked krävs är oklart). Jag hade missat detta och kommer följaktligen få betala 12.000:- i fastighetsskatt för 2021. Bara att tacka och ta emot.
Småhus räknas det som oavsett, beskattas bara olika.

J JakeK skrev:
Hej, som framgår ett inlägg nedanför mitt så stämmer det som du skriver, med skillnaden att den statliga fastighetsskatten nu är 1% av taxeringsvärdet för tomten. Undantaget att betala kommunal fastighetsavgift gäller från det att huset är beboligt (huruvida slutbesked krävs är oklart). Jag hade missat detta och kommer följaktligen få betala 12.000:- i fastighetsskatt för 2021. Bara att tacka och ta emot.
Småhus räknas det som oavsett, beskattas bara olika.
Som jag tidigare skrev: Det är inte alla som räknar med det här :surprised:. Tråkigt att du hade fel. Jag började tro på en kamp mot skattemyndigheten som skulle resultera i en fin återbetalning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.