8 634 läst · 48 svar
9k läst
48 svar
Hur börjar vi med husbygget? Vad kan vi göra innan byggkreditiv?
ja det är inte alltid lätt att beräkna.H Hemmabyggare123 skrev:
Försök att få tag på en mindre entreprenör.
Man behöver inte krångla till det med lastare osv, duger gott med en rejäl bandare ( grävmaskin).
Erik på äs entrepenad kan hjälpa till med det mesta, även
Bengt petterssons entrepenad är duktiga.
Finns även Lysen’s entrepenad.
Men man kan alltid slå en signal till u-schackt så skickar dom ut en maskin
J JakeK skrev:
- Det var intressant inlägg. Jag styckade min bebyggda villatomt i Huddinge för några år sedan. Kvar blev då en del med villan på och en del obebyggd tomtmark.
Den avstyckade delen bebyggdes efter ca 4 år. Under denna obebyggda tidsperiod fick jag betala fastighetsskatt 1.5% av taxerade tomtvärdet fram tills att slutbesked för huset utfärdats.
Om det stämmer som står i inlägget så har någon gjort fel här. Dags att kontakta skattemyndigheterna. Tack för info
- Svara
- Dela
Hej, som framgår ett inlägg nedanför mitt så stämmer det som du skriver, med skillnaden att den statliga fastighetsskatten nu är 1% av taxeringsvärdet för tomten. Undantaget att betala kommunal fastighetsavgift gäller från det att huset är beboligt (huruvida slutbesked krävs är oklart). Jag hade missat detta och kommer följaktligen få betala 12.000:- i fastighetsskatt för 2021. Bara att tacka och ta emot.Z Zekesson skrev:
- Det var intressant inlägg. Jag styckade min bebyggda villatomt i Huddinge för några år sedan. Kvar blev då en del med villan på och en del obebyggd tomtmark.
Den avstyckade delen bebyggdes efter ca 4 år. Under denna obebyggda tidsperiod fick jag betala fastighetsskatt 1.5% av taxerade tomtvärdet fram tills att slutbesked för huset utfärdats.
Om det stämmer som står i inlägget så har någon gjort fel här. Dags att kontakta skattemyndigheterna. Tack för info
- Svara
- Dela
Småhus räknas det som oavsett, beskattas bara olika.
Som jag tidigare skrev: Det är inte alla som räknar med det här . Tråkigt att du hade fel. Jag började tro på en kamp mot skattemyndigheten som skulle resultera i en fin återbetalning.J JakeK skrev:Hej, som framgår ett inlägg nedanför mitt så stämmer det som du skriver, med skillnaden att den statliga fastighetsskatten nu är 1% av taxeringsvärdet för tomten. Undantaget att betala kommunal fastighetsavgift gäller från det att huset är beboligt (huruvida slutbesked krävs är oklart). Jag hade missat detta och kommer följaktligen få betala 12.000:- i fastighetsskatt för 2021. Bara att tacka och ta emot.
Småhus räknas det som oavsett, beskattas bara olika.
Liknande trådar
-
HJÄLP - innan de börjar klinka!
Badrum -
Special lösning för källarvägg som börjar 1meter innanför yttervägg
Grund & Markarbeten -
Betala materialet INNAN projektet börjar
Juridik -
Som rörmokare kollar man inte att rören är i våg innan man börjar montera?
Vatten & Avlopp -
Värdera tomt innan husbygget börjar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.