21 097 läst · 21 svar
21k läst
21 svar
Hur bocka underbleck för hörnfönster?
Mikael_L skrev:
Innan jag började med plåtövningarna gjorde jag samma sak. Åkte till Jula och köpte en pelikan (Stubai), en höger och en vänster (Stanley FatMax) och en falstång.F fixarpelle skrev:Jag tröttnade på mina äldre plåtsaxar för ett tag sedan och åkte till Jula och köpte nya.
Pelikan plåtsaxen (takplåtsax) från Stubai är helt okej även om jag får lite ont i handen efter ett tag, den är till för raka klipp men jag klipper inte ut hörn med den.
Jag köpte även de två bacho plåtsaxarna 583D och 584D (höger, vänster) och dom plåtsaxarna klipper bra samt ligger bra i handen men tyvärr så är det räfflade skär vilket lämnar märken i tunnplåten.
Jag har en Noga DB1000 gradvertyg som tar det mesta av märkena efter de räfflade skären.
Varför säljs det plåtsaxar med räfflade skär till tunnplåt? Funderar på att slipa om dom så räfflingen försvinner.
Jula har väldigt bra pris på Bacho och Stubai plåtsaxarna.
[länk]
[länk]
Funderade även på en sån här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...rktyg/platbockningsverktyg-bankmodell-129000/
Men har låtit plåtslagare bocka specialplåten och köpt färdigbockade bleck från Lindab.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "falstång"
Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
Resultatet, klantade mig och fick en del skrapmärken. Men får lösa det med lite bättringsfärg. Gjorde lite extra flikar, men vet inte om det var värt det extra jobbet. Tänkte att hörnet skulle bli lite tätare. Får se om jag orkar det på resten, är tre till som ska göras . Sätter dit nitar när jag skruvat fast det.
Sen har vi en skarv
Det som gör alla bleck extra knöliga är att stället för att montera blecket i karmen sitter ca 5 mm innanför stommen, och blecket ska gå utanför stommen. Alltså ändarna på blecket kan inte vara lika djupa för att allt ska passa. Formen vid gavlarna blir som nedan. Extra knöligt att bocka gavlarna med andra ord, vill inte böja sig så fint när hörnet inte är 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen har vi en skarv
Logga in
Skapa konto
Det som gör alla bleck extra knöliga är att stället för att montera blecket i karmen sitter ca 5 mm innanför stommen, och blecket ska gå utanför stommen. Alltså ändarna på blecket kan inte vara lika djupa för att allt ska passa. Formen vid gavlarna blir som nedan. Extra knöligt att bocka gavlarna med andra ord, vill inte böja sig så fint när hörnet inte är 90 grader.
Logga in
Skapa konto
Nog finns det tätningsmassa som är anpassade för plåt som fyller både ut och funktion. Samt att de är färgade i standardkulörer. Hör gärna efter på ex. Lindab eller annan plåtleverantör. Det går inte alls bra med vilken silicon som helst då de inte är direkt förenliga med metall, och därmed påskyndar rostning. Annars så blir jag rörd i djupaste plåtsjälen när jag ser ett sådant engagemang bakom ”vanliga” fönsterbleck. Smaken är olika men det man själv är nöjd med är alltid den bästa lösningen. Just nu!
Ja ojoj, du har ju inte varit medlem så många år än.Noramasen skrev:
Detta forum är ju helt fantastiskt i hur man kan grotta ner sig i minsta lilla detalj, i precis allting, oavsett vad frågan gäller.
Fantastiskt underhållande, och fantastiskt källa för för den som vill veta så mycket som möjligt, även på detaljnivå. ?
Underbleck till tre av fyra hörnfönster klara och monterade Finns bilder i vår projekttråd om någon vill se.
https://www.byggahus.se/forum/threads/stoerre-tillbyggnad-i-egen-regi.318045/page-10#post-3113737
https://www.byggahus.se/forum/threads/stoerre-tillbyggnad-i-egen-regi.318045/page-10#post-3113737
Nu har jag uppdaterat den tråden med mina bilder från när jag gjorde det.Mikael_L skrev:
Produkter som diskuteras i tråden