S Srixon skrev:
En fråga, du skriver att du har två tilluft i källaren och en frånluft. Vet du vad det för luftflöden på dessa?
Har försökt ligga runt 20/20. Så 12l/s i allrum, 8l/s i garaget och 20l/s frånluft i tvättstugan

S Srixon skrev:
Du har inget överliggande golv i källaren, bara betong golv?
Jo. I pannrummet är det bara betonggolv. Där har jag försökt täta springor med rearationsbruk. I allrummet har de lagt trägolv direkt på betongen och sedan en heltäckningsmatta. I hallen och tvättstugan är det klinkers. I garaget är det någon slags flytspackel/epoxy.

Har även en murstock i pannrummet som hade hål som tidigare kanaler gick mot. Dessa har jag fogat med fogskum och putsat igen med reparationsbruk.

Du skulle kunna prova att vrida igen nått varv på donet på frånluften i källaren så att du inte riskerar undertryck i källaren. Räkna varven som du stänger så att du kan återställa donet efter försöket.

S Srixon skrev:
Du skulle kunna prova att vrida igen nått varv på donet på frånluften i källaren så att du inte riskerar undertryck i källaren. Räkna varven som du stänger så att du kan återställa donet efter försöket.
Jag har en testo 417 luftflödesmätare med trattar som jag köpte efter att firman som installerade hade kommit tillbaka 4-5 ggr för att försöka ställa in balans. Så det är med dessa som jag själv ställt in flödet nu senast.

Har ingen differenstryckmätare (eller koll på hur de fungerar), så har använt luftflödesmätare på tilluften också.

Testat flytta radonmätaren till hallen i källaren och det verkar ändå som att värdet är lägre där än i allrummet. Så kan ju vara någon spricka som finns under trägolvet under heltäckningsmattan. Ska fortsätta flytta mätaren till resterande rum, med en dags mellanrum och efter det ska jag testa övertryck istället.

• Gilla
Srixon
  • Laddar…
För tätning runt rör och andra genomföringar

• En tub tätningsskum med märkning och applikatorpistol, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Majken92
  • Laddar…
S Srixon skrev:
För tätning runt rör och andra genomföringar
Tack så mycket!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.