C
J jawen skrev:
Fast för att få så kraftig frostsprängning som trådstartaren har, så har någonting "gjorts fel".
Javisst, i TS fall är det säkert så att det primärt kommit in fukt uppifrån, det säger jag inte emot.

Men även om muren hade varit täckt så är det en dålig idé att putsa med C-bruk så nära marken.
Det är kapillärsugning från marken, men det är också stänk från marken och växtlighet runtomkring samt inte minst snö. Det kan klara sig en tid, men så fort det blir ogynnsamma förhållanden med snabba växlingar mellan regn och frost så tar det stryk.

F
C cpalm skrev:
Javisst, i TS fall är det säkert så att det primärt kommit in fukt uppifrån, det säger jag inte emot.

Men även om muren hade varit täckt så är det en dålig idé att putsa med C-bruk så nära marken.
Det är kapillärsugning från marken, men det är också stänk från marken och växtlighet runtomkring samt inte minst snö. Det kan klara sig en tid, men så fort det blir ogynnsamma förhållanden med snabba växlingar mellan regn och frost så tar det stryk.
Jag har en lecamur fast två meter hög putsad med C. Fick liknande problem. La på en plåt för att kolla vad som hände och frostsprängningarna försvann helt. Nå står min på berg men ena sidan är återfylld ca 20cm och marken är alltid blöt men ser inga påtagliga frostspängningar alls där.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
N
F fsn skrev:
Jag har en lecamur fast två meter hög putsad med C. Fick liknande problem. La på en plåt för att kolla vad som hände och frostsprängningarna försvann helt. Nå står min på berg men ena sidan är återfylld ca 20cm och marken är alltid blöt men ser inga påtagliga frostspängningar alls där.
Är du säker på att det inte är A eller B bruk dom nedersta 15-30 cm?
Det är ju det vanliga att man gör en sockel med det bruket.
Och sen C-bruk eller svagare ovanför.

R Rejäl skrev:
Mycket spekulationer
Ja, jag lägger ner mina åsikter i denna tråd.
Man orkar inte som yrkesman, diskutera & tjafsa i alla trådar med "alla som vet bäst.

Inte undra på att man skiter i att logga in på ett helt år.

N
J jawen skrev:
Man orkar inte som yrkesman, diskutera & tjafsa i alla trådar med "alla som vet bäst.

Ok.
Jag håller med om dina åsikter och kunskap.
Men som yrkesman måste man ju veta att det
inte finns något ställe i Sverige.
Man faktiskt putsar en sockel med C-bruk.
Eller putsar något mot mark med C-bruk
Det putsas med A eller B bruk.
Bara som info för dig.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R
J jawen skrev:

Med den kunskapen så kanske man ska bara läsa i ett år kanske?!?
Har ofta haft samsyn med dig men inte i denna tråd..

Redigerat:
F
N neo11 skrev:
Är du säker på att det inte är A eller B bruk dom nedersta 15-30 cm?
Det är ju det vanliga att man gör en sockel med det bruket.
Och sen C-bruk eller svagare ovanför.
Jag är 100% säker på att det bara är putsat med C. Missförstå mig inte, det är inte så att putsen med markontakt är opåverkad men skillnaden när jag fuktskyddade toppen gjorde 90%.. man såg också att det inte frös sönder underifrån utan snarare uppifrån.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Jag håller med om dina åsikter och kunskap.
Men som yrkesman måste man ju veta att det
inte finns något ställe i Sverige.
Man faktiskt putsar en sockel med C-bruk.
Eller putsar något mot mark med C-bruk
Det putsas med A eller B bruk.
Bara som info för dig.
Varför ska TS ha en sockel ens på typ 2 skift, helt meningslöst.

TS har inget dränerande bärlager under muren.
TS har dessutom blöt jord ända in på murningen.
Vissa delar verkar ha 30 mm tjock puts.
Och inget skydd/tak som tar regnet.

Du kan tro vidare att det handlar OM, att problemet skapats av att TS använt C bruk.

Och en slammning med rent A bruk hade heller inte hållit i längden, då Lecan & slammningen kommer att expandera olika på soliga dagar, & A bruk har ingen rörelsemån.

N
Ja, allt handlar om taket.
Hade det funnits tak, så hade det hållt länge med c bruk.
Men i detta fall, när det dessutom är en kallmur så är A eller B bruk det man ska använda.
På hela muren.
B bruk har bättre rörelsemån, men med tanke på mark etc.
Så hade jag valt Cementbruk A.

J jawen skrev:
dränerande bärlager under muren.
TS har dessutom blöt jord ända in på murningen
Om muren skulle ha tak, finns det rekommendationer om hur stort överhäng taket bör ha?
Räcker det med minimalt överhäng (några mm) ?

N
Skulle väl säga minst 2-5 cm.
Och alla tak måste ha ett stopp för "regndroppen".
Har man ett stentak sågar man ett spår i stenen så att droppen stannar där och sen åker ner på marken, istället för att hamna på muren. har man plåttak så stannar ju droppen på dropplisten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.