2 205 läst · 46 svar
2k läst
46 svar
Hur beräknar jag kraften i på hjul på väg upp ur ett potthål.
Hejsan.
Jag kör lite ved med grannens släpkärra.
Denna gång blir den ståendes lastad i några dagar, vilket oroar grannen då han tror att den kan ta skada av det väl tilltagna lasset.
Jag försöker lugna honom med att en statisk last inte gör någon skada alls, därför att vagnen är dimensionerad att klara maxlast och sannolikt lite till på en ojämn väg med gupp.
Så om vi säger att vagnen är lastad med 2 ton och har två axlar så blir det 500kg /hjul.
Om ett av hjulen rullar ner i ett hål i vägen på 10cm djup och för att göra det så enkelt som möjligt, tar det en tiondels sekund från botten av gropen till vägbanan. Vilken blir då kraften hjulaxeln utsätts för.
Jag kör lite ved med grannens släpkärra.
Denna gång blir den ståendes lastad i några dagar, vilket oroar grannen då han tror att den kan ta skada av det väl tilltagna lasset.
Jag försöker lugna honom med att en statisk last inte gör någon skada alls, därför att vagnen är dimensionerad att klara maxlast och sannolikt lite till på en ojämn väg med gupp.
Så om vi säger att vagnen är lastad med 2 ton och har två axlar så blir det 500kg /hjul.
Om ett av hjulen rullar ner i ett hål i vägen på 10cm djup och för att göra det så enkelt som möjligt, tar det en tiondels sekund från botten av gropen till vägbanan. Vilken blir då kraften hjulaxeln utsätts för.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog rätt svårt att räkna på, du behöver ju potthålets "topografi" osv.
Jag skulle nog tänka att framförallt däck kan få "plattor" om de står för länge belastade, men en boggie och 2 dar och som du säger 2 ton. Trots allt ska ju en släpkärra klara även en transport som går över ett par dagar, så det borde väl kunna lugna honom...
Sen ska man INTE överlasta en släpkärra, böter är dryga och många tänker att det är en klassing som är tredubbelt dimensionerad, men jag tror det går att köra sönder saker genom att överlasta.
Är den specad för 2 ton ska den väl klara att stå ett par dar. Möjligen att jag skulle säga att inte dra handbromsen utan ha påkopplad på bil eller "klossad" på planmark...
Jag skulle nog tänka att framförallt däck kan få "plattor" om de står för länge belastade, men en boggie och 2 dar och som du säger 2 ton. Trots allt ska ju en släpkärra klara även en transport som går över ett par dagar, så det borde väl kunna lugna honom...
Sen ska man INTE överlasta en släpkärra, böter är dryga och många tänker att det är en klassing som är tredubbelt dimensionerad, men jag tror det går att köra sönder saker genom att överlasta.
Är den specad för 2 ton ska den väl klara att stå ett par dar. Möjligen att jag skulle säga att inte dra handbromsen utan ha påkopplad på bil eller "klossad" på planmark...
Jag föreslog för grannen att vikten på hjulet åtminstone ökade med 50% när det tvingas upp 10cm på så kort tid. Egentligen tror jag det är mycket mer för när hjulet precis bottnat har ännu inte lasten hunnit falla lika snabbt. Så när hjulet är på väg upp möter det den nu fallande lasten, vilket ytterligare ökar kraften på hjulet.J JohanLun skrev:Det är nog rätt svårt att räkna på, du behöver ju potthålets "topografi" osv.
Jag skulle nog tänka att framförallt däck kan få "plattor" om de står för länge belastade, men en boggie och 2 dar och som du säger 2 ton. Trots allt ska ju en släpkärra klara även en transport som går över ett par dagar, så det borde väl kunna lugna honom...
Sen ska man INTE överlasta en släpkärra, böter är dryga och många tänker att det är en klassing som är tredubbelt dimensionerad, men jag tror det går att köra sönder saker genom att överlasta.
Är den specad för 2 ton ska den väl klara att stå ett par dar. Möjligen att jag skulle säga att inte dra handbromsen utan ha påkopplad på bil eller "klossad" på planmark...
Överlasta när en snäll granne lånat ut sitt släp 😅.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 578 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 578 inlägg
Om det är däcken som är problemet för grannen går det ju att palla under mer eller mindre elegant i hörnen. Sänka stödhjulet så baken lyfter, in med några brädlappar, veva upp så det blir tungt (ev hjälpa med domkraft) och in med brädlappar fram, och sedan släppa efter. Kan vara värt att försöka tillmötesgå snarare än hypotetiska räkneexempel om släpet ska lånas fler gånger.
Det är en allmän oro över att kärran inte klarar att stå still med maxlast. Vanligtvis lastas den av omedelbart vid hemkomst.Karrock skrev:Om det är däcken som är problemet för grannen går det ju att palla under mer eller mindre elegant i hörnen. Sänka stödhjulet så baken lyfter, in med några brädlappar, veva upp så det blir tungt (ev hjälpa med domkraft) och in med brädlappar fram, och sedan släppa efter. Kan vara värt att försöka tillmötesgå snarare än hypotetiska räkneexempel om släpet ska lånas fler gånger.
Det är konstigt att man orkar ens att diskutera sådanthär.
Du har fått låna en kärra av en snäll granne som inte vill att den står lastad med vikt mer än nödvändigt, vad är problemet det är ju bara o lasta av eller köpa en egen kärra som man kan göra som man vill med..
Du har fått låna en kärra av en snäll granne som inte vill att den står lastad med vikt mer än nödvändigt, vad är problemet det är ju bara o lasta av eller köpa en egen kärra som man kan göra som man vill med..