22 509 läst · 148 svar
23k läst
148 svar
Hur beräkna om rörligt eller fast elpris lönar sig?
Det mest transparenta är att köra timprisavtal, då betalar du vad du faktiskt använder per timmeÉ ÉlPon skrev:Tydligen så betalar man inte spotpriser + påslag om jag förstått det rätt. Man betalar oftast ett volymvägt spotpris som alltså blir högre i efterhand. Så det faktiska "spotpriset" (inköpspriset) för Vattenfall var 192 öre enligt min faktura och alltså inte 180 som man kan tro. Det gör ju det hela ännu svårare att jämföra med t.ex. elskling.se då de endast anger spotpriset som alltså är lägre än vad du faktiskt kommer betala. Det enda man kan göra är väl att jämföra allas olika påslag och sen hoppas att deras inköpspriser är relativt lika mellan bolagen. Ingen aning hur det skiljer sig.
[länk]
Verkar som om 2020 var ett undantag, Bundet 2019 var också billigare även på helåret om jag haft samma avtal hela året.K Kane skrev:
Men, 2019 fram till 1:a September hade jag ett ettårigt fastprisavtal som hade lägre pris men jag kommer inte ihåg exakt priset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med låg volatilitet som vi hade fram till typ 6 månader sedan blir premium på fastpris moderat. Nu har det skjutit i höjden pga höjd osäkerhet.D Dilato skrev:
Tänk på att variationerna i temperatur över åren har stor inverkan på elnotan, noterat är att vid kalla vintermånader så lönar sig bundet mer än vid varma vintrar. Dvs. med min förbrukningskurva.
2020 var ett sådant varmt år och då gick jag back men över tid så har bundet varit en vinnare.
Med normala temperaturer/år över tid och med rörliga priser på historiska "normala" nivåer så är bundet pris en vinnare även i fortsättningen med mina förbruknings vanor.
Och med skenande och fluktuerande priser så är sannolikt bundet pris en än större vinnare.
Även om det kan bli hårfint framöver så sover man bättre utan frossan för okontrollerade kostnader.
2020 var ett sådant varmt år och då gick jag back men över tid så har bundet varit en vinnare.
Med normala temperaturer/år över tid och med rörliga priser på historiska "normala" nivåer så är bundet pris en vinnare även i fortsättningen med mina förbruknings vanor.
Och med skenande och fluktuerande priser så är sannolikt bundet pris en än större vinnare.
Även om det kan bli hårfint framöver så sover man bättre utan frossan för okontrollerade kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TorpAnders skrev:
Kunde du binda på 6år?TorpAnders skrev:Tänk på att variationerna i temperatur över åren har stor inverkan på elnotan, noterat är att vid kalla vintermånader så lönar sig bundet mer än vid varma vintrar. Dvs. med min förbrukningskurva.
[bild]
[bild]
Sen verkar det passa ditt förbruk som hand i handske, klart billigaste året 2020 hade du också klart lägst förbrukning, klart dyraste året hade du klart högst förbrukning... T,ex 37% högre förbrukning i 2021 än billiga 2020...
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Fast fortsätter marknaden som den gör nu så kommer ju fasta priser att utgå helt........Finns inget bolag i världen som kan sälja saker med förlust länge. I England går små elförsäljare i konkurs just nu och då hjälper ju fasta avtal föga.......Så många små försäljare har vi inte här men som sagt. Ingen kan sälja för mindre än vad man betalar hur länge som helst.
Hur tänker du? Det finns ju en terminsmarknad där aktörerna kan hedga sig. ( precis som banker som erbjuder bunden ränta).S Stefan1972 skrev:Fast fortsätter marknaden som den gör nu så kommer ju fasta priser att utgå helt........Finns inget bolag i världen som kan sälja saker med förlust länge. I England går små elförsäljare i konkurs just nu och då hjälper ju fasta avtal föga.......Så många små försäljare har vi inte här men som sagt. Ingen kan sälja för mindre än vad man betalar hur länge som helst.
Hur vet du att de säljer med förlust?
Har man varit förnuftig har man hedgat priset mot kund men konkurser bland små bolag kan absolut inte uteslutas.
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 973 inlägg
Har du källa på något/några svenska elhandelsföretag som har slutat eller planerar att sluta med bundna priser?
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
Hur ska jag kunna peka på nå källor när det inte har börjat hända här än? Jag säger bara att om marknaden fortsätter såhär så är det inget konstigt att det blir så.
Det är ju de facto saker som sker i UK just nu så det är inget jag hittar på.
Det är ju de facto saker som sker i UK just nu så det är inget jag hittar på.
Du skriver att fast pris kommer utgå helt vid fortsatt hög volla, det är jag övertygad om är helfel. Man kommer bara ta bättre betalt pga högre osäkerhet. Och detta mef slut på fastpris är INGET som sker i UK just nu…S Stefan1972 skrev:
S Stefan1972 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 973 inlägg
Det kan vara klädsamt att tillföra ett "jag tror" vid uppenbara spekulationer kring framtiden.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 865 inlägg
förvisso men jag tycker det framgår ganska tydligt att det är spekulationer. Jag är ingen sanningskonsult.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är ju ändå en ganska naturlig följd av en fortsatt kurva av högt pris om det fortsätter så här. Hur ska bolagen kunna ha fast pris om inte ens de ser nån ljusning i sikte? Vem ska finansiera mellanskillnaden? Visst, de kan ju gardera sig väldigt högt men vem vill binda då......
Om man hänger med lite i mediaflödet så var det väldigt många som gick ut med detta runt November.SågspånPappspikEternit skrev:
T.ex: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...oppnivaer-da-slutar-elbolaget-med-fasta-avtal
Om det sedan visade sig vara en överreaktion/falsklarm återstår väl att se...
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 973 inlägg
Jag hörde den nyheten med, men hade inte uppfattat att det var mer än snack.C cpalm skrev:
Linde Energi, som nämns i din länk, har faktiskt gjort verkstad av planerna. Ett rent bundet avtal går inte att teckna hos dem, men däremot en variant där kunden binder sig till att köpa prissäkrad el från bolagets terminshandel, bindningstid ett år. Dock är det avtalet inte öppet för kunder i SE4.
Jag tror att det även fortsättningsvis kommer finnas många elhandelsföretag som erbjuder bundna avtal, men inte till samma låga priser som tidigare.