8 330 läst · 32 svar
8k läst
32 svar
Hur bäst få bort det vi tror är svartmögel på köksbänk i nyköpt hus?
Tack! Vi är tveksamma till klorin som vi förstår dödar mögel men är tveksamt använda på obehandlad träbänk i kök. Ska höra oss för mer.X xxargs skrev:
Glöm inte bikarbonat också.B Boflinken skrev:
Även bikarbonat är en hederlig gammal trotjänare i städsammanhang. Ensam och i kombination med ättika är den en riktig räddare i nöden om du har hårt angripna ytor i badrum och dusch.
För att skura kakelfogar i badrummet kan du använda bikarbonat med lite vatten och blanda till en pasta. Använd en borste och skura fogarna, det kan räcka för att få dem rena. Om det krävs mer så sätt på handskar och spraya över bikarbonaten med ättika. Det börjar fräsa bubbla och en djupare rengöring sätter i gång. Skura, låt det verka en stund och skölj sedan med vatten.
https://www.hemfrid.se/tips/stada-badrum-hall-bort-svartmogel
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 946 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 946 inlägg
Silikonet byter man väl lämpligen ut och då behöver man inte döda något mögel först (vilket man för den delen kan göra med rengöringsmedel). Ättika kan däremot vara bra för att få bort de sista resterna av silikonet men jag vet inte om det reagerar på något olämpligt sätt med trä.
Tack! Det där verkar vara intressant även till badrummet ja!D Dilato skrev:Glöm inte bikarbonat också.
Även bikarbonat är en hederlig gammal trotjänare i städsammanhang. Ensam och i kombination med ättika är den en riktig räddare i nöden om du har hårt angripna ytor i badrum och dusch.
För att skura kakelfogar i badrummet kan du använda bikarbonat med lite vatten och blanda till en pasta. Använd en borste och skura fogarna, det kan räcka för att få dem rena. Om det krävs mer så sätt på handskar och spraya över bikarbonaten med ättika. Det börjar fräsa bubbla och en djupare rengöring sätter i gång. Skura, låt det verka en stund och skölj sedan med vatten.
[länk]
Tack! Ska köpa våtrumssilikon och göra rent först.BirgitS skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 999 inlägg
offtopic men klorin går bra att tvätta bort mögel med men det är snarare rena födan för mögel rent allmänt, vatten och salter. Så nån bekämpningsmetod är det inte..........Det på ts bänkskiva är inte mögel.
Trä som blivit mörkt är inte hälsovådligt. Torka av ordentligt med disktrasan och använd som vanligt.
Istället för att mecka diverse kemikalier, slipa bara skivan när ni vill fixa till den. Slipa och olja på sedvanligt vis. Kommer bli som ny.
Istället för att mecka diverse kemikalier, slipa bara skivan när ni vill fixa till den. Slipa och olja på sedvanligt vis. Kommer bli som ny.
Tror du det i detta fallet? Jag är nog rädd att missfärgningen trängt in en bra bit. Men det är väl bara att testa. Med lite tur har jag fel.MathiasS skrev:
Rent generellt håller jag dock med om att rejält "brukade" bänkskivor kan bli som nya med slipning och "ytbehandling" (olja, hårdvaxolja eller vad man nu föredrar).