X xxargs skrev:
i det här fallet tror jag inte att det är något mögel utan infärgning i trädet av kombinationen ekträd och vatten/vätska som har innehållit järn i jonform i mer eller mindre mängd - och det går inte bort av en klorintvätt.
Tack! Vi är tveksamma till klorin som vi förstår dödar mögel men är tveksamt använda på obehandlad träbänk i kök. Ska höra oss för mer.
 
john68 john68 skrev:
Kan ha fel men ska man inte ha oxalsyra på svarta fläckar på trä?
Tack för tips! Har hört om det och kommer prova på en likadan träskiva på annat ställe där det ser mer ut som att en varm kastrull eller något gjort svarta märken.
 
Har fått tipset använda ättika - är det någon som provat det med framgång?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Jag har aldrig hört att ättika skulle vara blekande.
 
  • Gilla
Boflinken och 1 till
  • Laddar…
Blekande nej, dödande ja.
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har aldrig hört att ättika skulle vara blekande.
Förlåt. Borde skrivit att jag tänkte på svartmöglet i silikonfogen. Fick tips om ättiks innan vi skrapar bort silikonet och fyller på ny.
 
B Boflinken skrev:
Förlåt. Borde skrivit att jag tänkte på svartmöglet i silikonfogen. Fick tips om ättiks innan vi skrapar bort silikonet och fyller på ny.
Glöm inte bikarbonat också.

Även bikarbonat är en hederlig gammal trotjänare i städsammanhang. Ensam och i kombination med ättika är den en riktig räddare i nöden om du har hårt angripna ytor i badrum och dusch.

För att skura kakelfogar i badrummet kan du använda bikarbonat med lite vatten och blanda till en pasta. Använd en borste och skura fogarna, det kan räcka för att få dem rena. Om det krävs mer så sätt på handskar och spraya över bikarbonaten med ättika. Det börjar fräsa bubbla och en djupare rengöring sätter i gång. Skura, låt det verka en stund och skölj sedan med vatten.


https://www.hemfrid.se/tips/stada-badrum-hall-bort-svartmogel
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
BirgitS
Silikonet byter man väl lämpligen ut och då behöver man inte döda något mögel först (vilket man för den delen kan göra med rengöringsmedel). Ättika kan däremot vara bra för att få bort de sista resterna av silikonet men jag vet inte om det reagerar på något olämpligt sätt med trä.
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Glöm inte bikarbonat också.

Även bikarbonat är en hederlig gammal trotjänare i städsammanhang. Ensam och i kombination med ättika är den en riktig räddare i nöden om du har hårt angripna ytor i badrum och dusch.

För att skura kakelfogar i badrummet kan du använda bikarbonat med lite vatten och blanda till en pasta. Använd en borste och skura fogarna, det kan räcka för att få dem rena. Om det krävs mer så sätt på handskar och spraya över bikarbonaten med ättika. Det börjar fräsa bubbla och en djupare rengöring sätter i gång. Skura, låt det verka en stund och skölj sedan med vatten.


[länk]
Tack! Det där verkar vara intressant även till badrummet ja!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Silikonet byter man väl lämpligen ut och då behöver man inte döda något mögel först (vilket man för den delen kan göra med rengöringsmedel). Ättika kan däremot vara bra för att få bort de sista resterna av silikonet men jag vet inte om det reagerar på något olämpligt sätt med trä.
Tack! Ska köpa våtrumssilikon och göra rent först.
 
offtopic men klorin går bra att tvätta bort mögel med men det är snarare rena födan för mögel rent allmänt, vatten och salter. Så nån bekämpningsmetod är det inte..........Det på ts bänkskiva är inte mögel.
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
Trä som blivit mörkt är inte hälsovådligt. Torka av ordentligt med disktrasan och använd som vanligt.

Istället för att mecka diverse kemikalier, slipa bara skivan när ni vill fixa till den. Slipa och olja på sedvanligt vis. Kommer bli som ny.
 
  • Gilla
etompau och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Slipa och olja på sedvanligt vis. Kommer bli som ny.
Tror du det i detta fallet? Jag är nog rädd att missfärgningen trängt in en bra bit. Men det är väl bara att testa. Med lite tur har jag fel.

Rent generellt håller jag dock med om att rejält "brukade" bänkskivor kan bli som nya med slipning och "ytbehandling" (olja, hårdvaxolja eller vad man nu föredrar).
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
Det kanske blir lite svart kvar men då är det ju så träet ser ut. Det är väl det som är poängen med trä, att det är lite levande....
 
  • Gilla
Boflinken
  • Laddar…
Tack alla! Övervägande svar att inte köra klorin utan torka rent och testa slipa på träet och olja verkar det. Då provar vi det.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.