Så här kan det se ut med avslutande spets och varierande bredd på brädorna. Mestadels 8" med en och annan 7" samt ngn enstaka 6" och 5". Är inte säker på att 5" och 6" är med på bilden då de användes för att få bredden att gå någorlunda jämnt ut, och i vart fall 5" endast användes ute vid takfoten. Som synes valde jag den pilliga vägen och spetsade även locklisterna (2").

Jag kommer inte riktigt ihåg om jag hade en stödregel eller inte som spetsarna ställdes på när brädorna spikades upp. Troligtvis hade jag det för det ser tämligen rakt ut. Kommer tyvärr heller inte ihåg om jag tog hänsyn till brädornas varierande bredd när spetsarna sågades eller om jag körde på bestämd vinkel på gersågen.

Tror att enda sättet att få en uppfattning om hur det blir med olika lösningar är att göra små mock up:er med ett gäng brädor. Om det bara finns lite spillmån så bör det gå hyfsat utan att man slaktar användbart virke.

Röd träfasad, fönster, skuggor, svenskt hus, blå himmel, traditionell, arkitektoniska detaljer, dekorativt takutsprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.