Jag använder en vanlig spade och hugger av sniglarna istället för att klippa av dem med en sax. Snabbt, enkelt och humant då man slipper gå dubbelvikt under snigeljakten i trädgården.
 
X xxargs skrev:
Om man bor på sådant sätt att man kan ha fjäderfä och har typ hönshus - så kanske man kan prova med att skaffa några ankor - eller om det går att hyra dem för en period - de gillar skogssniglar så mycket att de slåss om dem och kan dra isär dem mitt i tur när två är på samma snigel samtidigt...

Det är annars inte så många inom fjäderfä som gillar dem och inte ens låtsas se dem, men när vi hade några ankor i fjädefä-besättningen så blev skogssniglar inte gamla så fort en anka ser den...

Såg någonstans att de kan trycka i sig upp till 10 skogsniglar per dag och fågel och kan rensa en trädgård på sniglar ganska bra om de får lite tid på sig.
Dom glufsar också i sig mördarsniglar. Tycker ankor är lugnare och trevligare än höns.
 
M Mach77777 skrev:
Dom glufsar också i sig mördarsniglar. Tycker ankor är lugnare och trevligare än höns.
höns var inte lika pigga på det vad jag mins även om det säkert slinker ned en annan även där, de är mer pigga på insekter och skalbaggar av olika slag... - men ankorna som vi hade har verkligen öga för dessa och det kan bli ren tävlan efter dem även på rätt lång avstånd.

Jag håller med om att ankor är betydligt trevligare och lugnare att ha än höns...
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Jag brukar kasta in dem till grannen…
 
  • Haha
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
boboz boboz skrev:
Plockade 500 sniglar på två kvällar i trädgården härförleden vilket var mödosamt. Ville gärna avliva dem men ville även göra det på ett humant och, för mig, icke groteskt sätt. Dränka/salta/frysa dem går bort pga inhumant. Klippa dem med sax vid huvudet är lite groteskt men tog framför allt alldeles för lång tid när det var så många. Började klura på hur man kan åstadkomma detta och landade i en vag idé om att strimla dem.

Tänker mig motsvarande typ pappersstrimlare eller matberedare där strimlar-funktionen på enklast sätt sitter monterad på en hink. Sen plockar man sniglarna och bara släpper ned dem i strimlern. De dör omedelbart och man slipper se det makabra under tiden.

Någon som tänker något om hur detta skulle kunna snickras ihop eller har andra/bättre idéer?
Frysa är inte inhumant. Ett mycket bra sätt att dö på. Och inget äckel med avklippta huvuden.
 
  • Gilla
zetamamman och 2 till
  • Laddar…
T
Den här tråden påminner mig om tanten som tyckte synd om kräftorna och kokade dom i kallt vatten.

Jag hade föredragit att bli dränkt än kastad i en matberedare..
Fyll hinken med vatten och ett lock på och sen töm efter 3 dagar.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Den här tråden påminner mig om tanten som tyckte synd om kräftorna och kokade dom i kallt vatten.

Jag hade föredragit att bli dränkt än kastad i en matberedare..
Fyll hinken med vatten och ett lock på och sen töm efter 3 dagar.
Precis! Varför ska sniglar avlivas humant, det är liksom inga medvetna varelser vi pratar om. Dessutom går det väl ganska fort att de drunknar så det måste vara en bra metod.
 
Varför skulle inte sniglar kunna ha medvetande? Och även om de inte har det, är det ingen mening med att plåga dem, vi som har medvetande behöver inte vara barbarer.

Jag dödar själv inga mördarsniglar, det gör mina lejda yrkesmördare, de tidigare nämnda ankorna. Det brukar vara en snabb process.
Dock kan man inte ha ankorna gåendes på snigeljakt direkt i trädgårdslandet, då kommer ankorna gå hårdare åt växterna än sniglarna gör!
 
  • Gilla
MR Biggles och 5 till
  • Laddar…
boboz boboz skrev:
Plockade 500 sniglar på två kvällar i trädgården härförleden vilket var mödosamt. Ville gärna avliva dem men ville även göra det på ett humant och, för mig, icke groteskt sätt. Dränka/salta/frysa dem går bort pga inhumant. Klippa dem med sax vid huvudet är lite groteskt men tog framför allt alldeles för lång tid när det var så många. Började klura på hur man kan åstadkomma detta och landade i en vag idé om att strimla dem.

Tänker mig motsvarande typ pappersstrimlare eller matberedare där strimlar-funktionen på enklast sätt sitter monterad på en hink. Sen plockar man sniglarna och bara släpper ned dem i strimlern. De dör omedelbart och man slipper se det makabra under tiden.

Någon som tänker något om hur detta skulle kunna snickras ihop eller har andra/bättre idéer?
Jag omvandlar sniglarna från destruktiva "fiender", till resurs som gödslar mina odlingar istället för att äta upp dem.
Fyll hink eller större kärl med några liter vatten. Lägg i ett antal döda sniglar. Låt stå några dagar. Sniglarna börjar snabbt brytas ner, jäsa, ruttna till en stinkande sörja som förbrukar syret I vattnet. Lägg i sniglar som snabbt dör i sörjan, fyll på mer vatten proportionellt. Beroende av temperaturen framskrider förruttningen under närmaste dagarna/veckorna och stanken blir efterhand mer lik den från stallgödsel. Då kan du börja vattna/gödsla med snigelsörjan och konstatera att du transformerat sniglarna till hjälpare istället för "stjälpare".
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Varför skulle inte sniglar kunna ha medvetande? Och även om de inte har det, är det ingen mening med att plåga dem, vi som har medvetande behöver inte vara barbarer.

Jag dödar själv inga mördarsniglar, det gör mina lejda yrkesmördare, de tidigare nämnda ankorna. Det brukar vara en snabb process.
Dock kan man inte ha ankorna gåendes på snigeljakt direkt i trädgårdslandet, då kommer ankorna gå hårdare åt växterna än sniglarna gör!
De saknar hjärna. Det är en viktig faktor.
Det finns ingen större mening med att plåga dem, därför föreslog jag en skonsam dränkning.
 
boboz boboz skrev:
Plockade 500 sniglar på två kvällar i trädgården härförleden vilket var mödosamt. Ville gärna avliva dem men ville även göra det på ett humant och, för mig, icke groteskt sätt. Dränka/salta/frysa dem går bort pga inhumant. Klippa dem med sax vid huvudet är lite groteskt men tog framför allt alldeles för lång tid när det var så många. Började klura på hur man kan åstadkomma detta och landade i en vag idé om att strimla dem.

Tänker mig motsvarande typ pappersstrimlare eller matberedare där strimlar-funktionen på enklast sätt sitter monterad på en hink. Sen plockar man sniglarna och bara släpper ned dem i strimlern. De dör omedelbart och man slipper se det makabra under tiden.

Någon som tänker något om hur detta skulle kunna snickras ihop eller har andra/bättre idéer?
Gammaldags köttkvarn
 
Vi som har hundratals sniglar varje morgon och kväll kan inte lämna kvar kadavren på marken. Det lockar till sig tusentals sniglar från omgivningen. Dödade eller uppsamlade sniglar måste alltså bort. Nu klipper jag dem med en för uppdrsget defikerad sax. Visst, det blir en sörja i hinken, men det är ett i-ladsproblem i sammanhanget jämgört med sniglarna som fått sätta livet till. Sörjan gräver jag ned i landet (där det inte växer något för tillfället). Blir bra gödning.

Att böja sig ner många hundra gånger om dagen tär på ryggen. Jag funderar på om en lingonplockare på skaft med en uppsamlingspåse i bakändan av plockaren skulle funka?

PS. Vi räknar inte sniglarna styckvis. Vi brukar prata om kilon.
 
  • Wow
Citrona
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
Att böja sig ner många hundra gånger om dagen tär på ryggen.
Skulle det kunna fungera att spetsa dem med en ogräsupptagare?

Ogräsupptagare med svart handtag och smala metalltänder i änden för att dra upp ogräs ur marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inga sniglar själv så jag vet egentligen inte alls om det vore lämpligt.
 
H hapazard skrev:
Jag stampar dem på plats, mycket snabbt och snigelmoset försvinner av sig sjäv på någon dag...
Inte femhundra st???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.