• Verktyg för att fästa spikklammer används i byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg för spikklammer med blått och svart handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
Sätt klammret på donet och slå in det i väggen, sätt alla klammer först och lägg sedan i "kabeln" och nyp ihop men en platt tång, klart.
 
Och köp en bättre dorn! Åtminstone om du skall hålla på mycket. Gäller att få klammern nära väggen utan att repa tapeten om det skall bli snyggt. Glöm inte att tejpa tången så du inte får repor på klammern för det ser fult ut.

Det verkar som att du handlat på Classe. Dom har även s k "Lettiklammer" som är mycket mer diskreta. Dessutom enkla att slå i nära väggen eftersom spiken bara sitter på utsidan så kabeln sitter tajt mot väggen. Verktyget kostar en del men du får vad du betalar för. Biltema har en variant som ser enklare ut men dom har ett billigt verktyg så du kan ju prova.

Sedan är spiken på APK/TTK rätt grov så i lister måste du förborra. På reglar går det bra att bara slå i. Men jag tycker APK/TTK inomhus blir sällan snyggt för klammern går nästan inte att få dikt an mot fodret/sockeln.
 
Nu förstår jag. Tack!
 
  • Gilla
Coronettan
  • Laddar…
En sån här kör man med.
Svart gipsankare verktyg för montering i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Funkis-Matte och 4 till
  • Laddar…
Ska man sätta upp två kablar så blir det väldigt snyggt med det klamret, om man kan..........

Protte
 
Mikael_L
Jag gillar detta verktyg mycket bättre, så detta använder alltså jag.
Svart skiftnyckel mot vit bakgrund, användarens favoritverktyg för byggprojekt.
 
S
Mikael_L skrev:
Jag gillar detta verktyg mycket bättre, så detta använder alltså jag.
[bild]
Det där verktyget ger alldeles för mycket repor i tak/vägg när man klamrar i vinkel. Då föredrar jag nog t.o.m trådskaparens dorn faktiskt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag får kanske ge det andra en chans igen då. :)
För i viss mån har jag ju märkt av det du skriver. ;)
 
A
Jag har en äldre Thorsman för såna klammer, fungerar suveränt, är gjord för flera storlekar av klammer, gult handtag. O en kompinationstång jag kapat av så bara runda innre delen är kvar, då kan man klämma åt bra också
 
Om man skall måla rummet och ha kablar och klammer målade i samma färg som väggen.
Är det bäst att måla efter man satt fast kablar eller brukar man måla vägg först och kablar i efterhand?
 
Klamra kabeln fört och lägg lite spackel mellan kabel och vägg och måla sedan, så kommer kabeln nästan att försvinna.
Latexfog brukar funka utmärkt om man lägger i lagom mycket mellan kabel och vägg, sedan tar en liten pensel med lite sträva borst som man försiktigt blöter i vatten och målar/spacklar med.
Den svarta skuggningen mellan kabel och vägg försvinner.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Dessa äldre varianter av klammer.
Går de att slå in direkt i betongen eller behöver man förbereda väggen med någon form av plugg?
 
INGA klammer går att slå in i en betongvägg utan man måste borra och använda rätt typ av plugg.
Ibland kan man spika klammer i golvlist och foder. Man använder EQQR/EKKR ("kulo") för att få ett snyggt resultat och man kan även ha lite längre mellan klammerna med kulo.
Ps
Även i gipsväggar använder man normalt plugg om man inte har så tur att det sitter en regel där man ska dra sin kabel.
OBS det finns olika längd på "spiken" beroende på hur lång spik man behöver.
 
Mikael_L
F Funkis-Matte skrev:
Om man skall måla rummet och ha kablar och klammer målade i samma färg som väggen.
Är det bäst att måla efter man satt fast kablar eller brukar man måla vägg först och kablar i efterhand?
Om det är tapet så föredrar jag att tapeten är klar innan, för snyggaste och bästa resultat.

Om det ska målas så föredrar jag att det målas efter, och att man målar in kablarna, för snyggast resultat (det finns dock dem som tycker elkablar är så vackra att de tycker att det är bäst att måla först).

Får jag välja en perfekt arbetsgång så skulle jag gärna se att det var målat första varvet, sen kommer jag och sätter kablarna på plats, och sen målas varv två och kablarna målas in.
Och elmonts tips med t.ex. akrylfog (inte silicon, som inte går att måla på) är också ett bra tips.
Lite beroende på önskat slutresultat så kan det det vara helt nödvändigt att foga/spackla in kablarna för att få rätt utseende.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.