4774
P prunila skrev:
Hej! Hur hittar jag dom här? Trodde forumet var rätt plats.
Du hittar det på första sidan när du har scrollat ner en bit. Själva hemsidan alltså . Har själv ställt frågor och fått bra svar så därav min rekommendation.

• Gilla
prunila
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Gör inget förrän tidigast hösten 2025! Ta den här kommande trädgårdssäsongen för att lära känna trädgården och dess mikroklimat. Var växer det bra? Var växer det sämre? Sol, skugga? Vind, lä? Jordmåner? Vilka växter vill du behålla när du levt med dem en säsong, vilka vill du ha bort?
Har bott där sen sommaren så har hunnit känna in det ganska bra nu. Finns ingen direkt växtlighet alls där jag ska göra om förutom en bullig gräsmatta, ett par buskar och rester av en grusväg. Men tack för tips :)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Min tanke med. Det ät ganska hög comittment på grus. När man väl grävt ur, gjort sig av med matjord, fyllt med bärlager och sen slitager, så vill man inte gärna börja flytta på rabatter för att de blev lite förhastade.
När vi flyttade in i vår trädgård så kunde vi inte hålla oss utan började plantera saker direkt. Tur dock att vi mest grävde rabatter rakt ner i gräsmattan, det är lätt att göra om till gräs igen.

Vi hade dock inte en lika fin skiss som TS utan körde mest på känn. Min största lärdom är nog att där man väl har gräsmatta, gör den till en sammanhållen yta med genomtänkt form. Det är tråkigt med massa udda strängar mellan rabatterna som skall klippas...
Tack för tips! Har bott där sedan i sommar så har hunnit känna in ganska bra nu. Där jag ska göra om finns det ingen direkt växtlighet utan är mest gräsmatta och grus. Finns ett par buskar men de har jag pratat med en arborist om och ska flytta dom till en plats där de mår bättre :)

K
P prunila skrev:
Ja det vill jag helst inte använda. Har sett att många använder gasolbrännare, om än inte lika effektivt som kemikalier. Men tänker att jag införskaffa en sån och annars rensa för hand.
Lycka till!
Är ett helvete...

K Kardan79 skrev:
Lycka till!
Är ett helvete...
Tack! Det kan jag tänka mig 🙃

4774
Kan hålla med om att grusgångar, och i vårat fall grusplan så krävs det både tid och pengar för att hålla det fritt från ogräs. Vi har gett upp då hagen tvärsöver är lysande gul från tidig vår till mitten av sommaren och vindarna ständigt blåser mot oss pga geografin. Har istället börjat uppskatta maskrosornas ständiga överlevnadsförmåga där inget annat än ren napalm möjligtvis skulle hjälpa då ogräs alltid kommer uppifrån. Inte genom marken. Så lägg hur mycket tid du vill eller inte men jag tycker det låter mer som att du hellre vill ha smalare grusgångar genom en uppväxt trädgårds olika rum?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.