A Avemo skrev:
Vad är det för försäkring som skulle täcka detta? Om det är 15 år sedan huset byggdes lär inte byggföretaget ha något formellt ansvar längre. Så det är nog föreningen som kommer att få stå för kostnaden oavsett.

Vad skulle vinsten vara med att föreningen stod för återställandet av golven? Det skulle väl bli lika dyrt för dem? Vad är det för typ av golv? Klickgolv går ofta att ta upp hela. Så de kanske går att rädda och sedan lägga tillbaka efter isoleringen.
Det rör hela fastigheten eller bottenvåningen då flera saknar isolering.
Det handlar om ett byggfel/fusk som de borde vara intresserade av att driva.
Vinsten…varma bostäder och läger elräkningar för oss boende..

D digg75 skrev:
Det rör hela fastigheten eller bottenvåningen då flera saknar isolering.
Det handlar om ett byggfel/fusk som de borde vara intresserade av att driva.
Vinsten…varma bostäder och läger elräkningar för oss boende..
Det finns väl en gräns för hur länge det går att reklamera det till byggföretaget även om det skulle vara byggfusk. Enligt dem 10 år enligt vad du skriver. Har du någon annan info?

Jag syftade på återställningen av parketten som föreningen inte vill stå för. Föreningens pengar är ju också dina pengar. Så det blir samma kostnad i slutänden om föreningen står för det som om du står för det.

Det låter ju som att föreningen bestämt sig för att göra något åt det i alla fall. Alltid något.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns väl en gräns för hur länge det går att reklamera det till byggföretaget även om det skulle vara byggfusk. Enligt dem 10 år enligt vad du skriver. Har du någon annan info?

Jag syftade på återställningen av parketten som föreningen inte vill stå för. Föreningens pengar är ju också dina pengar. Så det blir samma kostnad i slutänden om föreningen står för det som om du står för det.

Det låter ju som att föreningen bestämt sig för att göra något åt det i alla fall. Alltid något.
De tio åren är garantier.
Fusk täcks väl aldrig av garanti? :)

Anser man som förening borde driva det juridiskt mot byggbolaget.
Känns lite som öppet mål då inget hus normalt byggs utan isolering. Vad jag vet.

A Avemo skrev:

Därav min tanke kring försäkring..rättsskydd vid tvist

A Avemo skrev:
Så det blir samma kostnad i slutänden om föreningen står för det som om du står för det.
TS andel av kostnaden blir givetvis (mycket) lägre om den delas med grannarna "via" föreningen än om TS står för allt själv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
TS andel av kostnaden blir givetvis (mycket) lägre om den delas med grannarna "via" föreningen än om TS står för allt själv.
Problemet gällde ju många lägenheter. Så om grannarna betalar TS golv kommer TS också att betala för grannarnas golv.

TRJBerg
Det jag undrar är varför det inte har hanterats de första åren efter bygget. Det borde ju märkts mycket tydligt den första kalla vintern. Jag menar om det inte finns isolering!

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Problemet gällde ju många lägenheter. Så om grannarna betalar TS golv kommer TS också att betala för grannarnas golv.
Fast så länge inte alla lägenheter har problem har jag rätt rent matematiskt.

Edit: Dessutom borde en gemensam upphandling i föreningens regi kunna ge lägre kostnader än om de boende var och en ska åtgärda på egen hand.

Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.