4 111 läst · 52 svar
4k läst
52 svar
Hur agera, Kall bostad
Det rör hela fastigheten eller bottenvåningen då flera saknar isolering.A Avemo skrev:Vad är det för försäkring som skulle täcka detta? Om det är 15 år sedan huset byggdes lär inte byggföretaget ha något formellt ansvar längre. Så det är nog föreningen som kommer att få stå för kostnaden oavsett.
Vad skulle vinsten vara med att föreningen stod för återställandet av golven? Det skulle väl bli lika dyrt för dem? Vad är det för typ av golv? Klickgolv går ofta att ta upp hela. Så de kanske går att rädda och sedan lägga tillbaka efter isoleringen.
Det handlar om ett byggfel/fusk som de borde vara intresserade av att driva.
Vinsten…varma bostäder och läger elräkningar för oss boende..
Det finns väl en gräns för hur länge det går att reklamera det till byggföretaget även om det skulle vara byggfusk. Enligt dem 10 år enligt vad du skriver. Har du någon annan info?D digg75 skrev:
Jag syftade på återställningen av parketten som föreningen inte vill stå för. Föreningens pengar är ju också dina pengar. Så det blir samma kostnad i slutänden om föreningen står för det som om du står för det.
Det låter ju som att föreningen bestämt sig för att göra något åt det i alla fall. Alltid något.
De tio åren är garantier.A Avemo skrev:Det finns väl en gräns för hur länge det går att reklamera det till byggföretaget även om det skulle vara byggfusk. Enligt dem 10 år enligt vad du skriver. Har du någon annan info?
Jag syftade på återställningen av parketten som föreningen inte vill stå för. Föreningens pengar är ju också dina pengar. Så det blir samma kostnad i slutänden om föreningen står för det som om du står för det.
Det låter ju som att föreningen bestämt sig för att göra något åt det i alla fall. Alltid något.
Fusk täcks väl aldrig av garanti?
Anser man som förening borde driva det juridiskt mot byggbolaget.
Känns lite som öppet mål då inget hus normalt byggs utan isolering. Vad jag vet.
Därav min tanke kring försäkring..rättsskydd vid tvistA Avemo skrev:Det finns väl en gräns för hur länge det går att reklamera det till byggföretaget även om det skulle vara byggfusk. Enligt dem 10 år enligt vad du skriver. Har du någon annan info?
Fast så länge inte alla lägenheter har problem har jag rätt rent matematiskt.A Avemo skrev:
Edit: Dessutom borde en gemensam upphandling i föreningens regi kunna ge lägre kostnader än om de boende var och en ska åtgärda på egen hand.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Kalla element bostadsrätt
Vatten & Avlopp -
Spekulant på bostad med pellets som värmekälla, hög förbrukning?
Ved, Pellets, Flis -
Hur påverkas ett flerbostadshus av att vissa bostäder är kallställda?
Bostadsrätt -
Förvara gasol, i bostad OK, i källare ej OK??
Fjärrvärme & Gas -
Drar in kyla från kallvind till bostad fel på övertryck, undertryck?
Tak & Vind