Beredare är mantlad. Det sitter tre värmesköldar utanpå. Den läcker igen efter en tidigare provisorisk lagning för att komma förbi värsta vintern. Min fråga är:
Vattnet som läcker är det varmvatten. Vilket inebäratt slingor från värmepumpen går i slinga i beredaren?
Eller, är det vatten som droppar, radiator vatten som omsluter beredaren som finns i en inre cistern?
Eller hur det?
Har tänkt att koppla bort vvb och istället sätta dit en vanlig vvb utan koppling till värmepumpen, vilket ju inte är en lösning om det är radiator vatten som läcker.
Vattnet som läcker är det varmvatten. Vilket inebäratt slingor från värmepumpen går i slinga i beredaren?
Eller, är det vatten som droppar, radiator vatten som omsluter beredaren som finns i en inre cistern?
Eller hur det?
Har tänkt att koppla bort vvb och istället sätta dit en vanlig vvb utan koppling till värmepumpen, vilket ju inte är en lösning om det är radiator vatten som läcker.
Om jag inte missminner mig nu, så är det en VVB och du har säkert en annan värmekälla för huset. Om du stänger av den och bara får KV men värme i huset, då är det klart bara en VVB. Har för mig att du lappat den efter info på forumet tidigare. Det blir nog att skrota den och sätta in en ny VVB, den du har är på 300 liter. Blir lite omkoppling av rör, men det är kopplat under den du har och andra är även dom kopplade nertill. Så för att komma lättast undan, kan vara att sätta slangar mellan VVB och rör in/ut på en ny VVB.
Stämmer har skrivit om läckan tidigare här, tältade under en värmesköld och fått det tätt. Men, det läcker under nästa sköld och när nu våren är här känns rätt tid vara föra att greja allt ordentligt. VVB är enligt typskylt på 180 l. Elpannan var ursprungligen dockad till luftvärmepump, när jag tog över huset sattes bergvärme pump in istället och dockades. Fick då besked om att VVB var mantlad. Saknar dock korrekt manual för Elpannan i sin beskrivning av just beredaren. Ska testa och stänga av. Skulle det bara vara kallvatten så är det endast enkel beredare. Men, om det är varmt så finns ff möjligheten att det är radiator värme som värmer utåt från en inre cistern vilken slingan från Vp genomlöper. Tycker att den lösningen låter logisk, i annat fall värmer ju värmesköldarna på radiator vattnet. Om det är så funkar ju installation genom omdragning av rör, inte annarsJ jonaserik skrev:Om jag inte missminner mig nu, så är det en VVB och du har säkert en annan värmekälla för huset. Om du stänger av den och bara får KV men värme i huset, då är det klart bara en VVB. Har för mig att du lappat den efter info på forumet tidigare. Det blir nog att skrota den och sätta in en ny VVB, den du har är på 300 liter. Blir lite omkoppling av rör, men det är kopplat under den du har och andra är även dom kopplade nertill. Så för att komma lättast undan, kan vara att sätta slangar mellan VVB och rör in/ut på en ny VVB.
Det är en ren VVB den du har, kan vara någon konstig koppling mellan VP och VVB, men troligtvis inte. Så att kasta ut den och in med en ny VVB är nog det enda. Du kan ju lappa den läcka som nu är, lika som den förra läckan, för att lite mer tid inför byte. Värmen är på väg och lättare att byta.C c_johansson100 skrev:Stämmer har skrivit om läckan tidigare här, tältade under en värmesköld och fått det tätt. Men, det läcker under nästa sköld och när nu våren är här känns rätt tid vara föra att greja allt ordentligt. VVB är enligt typskylt på 180 l. Elpannan var ursprungligen dockad till luftvärmepump, när jag tog över huset sattes bergvärme pump in istället och dockades. Fick då besked om att VVB var mantlad. Saknar dock korrekt manual för Elpannan i sin beskrivning av just beredaren. Ska testa och stänga av. Skulle det bara vara kallvatten så är det endast enkel beredare. Men, om det är varmt så finns ff möjligheten att det är radiator värme som värmer utåt från en inre cistern vilken slingan från Vp genomlöper. Tycker att den lösningen låter logisk, i annat fall värmer ju värmesköldarna på radiator vattnet. Om det är så funkar ju installation genom omdragning av rör, inte annars
Tack för respons.
Hittade en handling som jag inte visste fanns. Du har säkert rätt. Det är en beredaren anpassad för alternativ värmekälla Som jag förstår det så är den dock inte mantlad att döma av texten från handlingen. Det är en VVB med en slinga i botten. Så tolkar jag texten !!??
Hittade en handling som jag inte visste fanns. Du har säkert rätt. Det är en beredaren anpassad för alternativ värmekälla Som jag förstår det så är den dock inte mantlad att döma av texten från handlingen. Det är en VVB med en slinga i botten. Så tolkar jag texten !!??
Klicka här för att svara