35 409 läst · 206 svar
35k läst
206 svar
Hur är arbetsinsatsen rimlig
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Gdpr gäller hur företag hanterar dina uppgifter. Gdpr gäller inte hur du hanterar deras uppgifter. Din kamera får du mao titta på. Du får också använda det som bevisföring om det visar sig att de ljugit i sin faktura och du tar dem till tingsrätten.MathiasS skrev:Haha, de har verkligen ingen aning. Menar de på allvar att du inte får använda ditt kamerasystem? Jävla skitsnack. De har ingen aning om vad de pratar om. Du får filma precis hur du vill hur länge du vill på din egen fastighet.
Du ska absolut via kameror ta reda på när de varit där och stämmer inte det så är det bara fortsätta att begära redovisning av tiden.
Edit: det finns dock andra regelverk gällande hur du hanterar deras uppgifter. Och det kan vara värt att kontakta jurist om du vill förstå dina rättigheter bättre
Jag dränerade uppfarten i sommras och kopplingen från uppfarten till röret för dagvatten tog en eftermiddag
Gräva 4 m med maskin
Koppla rör
Fylla på
Djup dock "bara" 1.5 m.
80h låter helt sjukt även om det var ett större jobb.
Be dom speca tider för varje dag och person samt vad dom gjorde .
Dag 1
1 man grävde i 8h
Dag 2
1 man grävde i 8h
Dag 3
1 man grävde i 8h
Dag 4
1 man kopplade i 8h
Dag 5
1 man fyllde igen i 8h
Bara det låter ju helt sjukt och då är man uppe i 40h bara
Gräva 4 m med maskin
Koppla rör
Fylla på
Djup dock "bara" 1.5 m.
80h låter helt sjukt även om det var ett större jobb.
Be dom speca tider för varje dag och person samt vad dom gjorde .
Dag 1
1 man grävde i 8h
Dag 2
1 man grävde i 8h
Dag 3
1 man grävde i 8h
Dag 4
1 man kopplade i 8h
Dag 5
1 man fyllde igen i 8h
Bara det låter ju helt sjukt och då är man uppe i 40h bara
Ja. Min slutsats är följande. Dels är det inte samma sak att de faktiskt eventuellt tillbringat så många timmar hos mig som att det faktiskt motsvarar en rimlig arbetsinsats. Jag kände nog (och nämnde det till min fru) att mannen jag mötte upp på måndagen och visade brunnen kanske inte var, ja vad ska man säga. Det tar olika lång tid för olika människor att göra samma saker. Fact of life. 80,5 h känns orimligt, oavsett om det faktiskt är så många timmar som tillbringats med uppgiften. Annars hade jag självklart inte ifrågasatt det. Jag kommer att begära en utökad kredittid, då det enligt Skatteverket är året man betalar fakturan som jämförs med utyrmmet för ROT avdrag. Mitt utrymme är slut för 2023. Jag skulle t o m tjäna ganska mycket på att ta deras dröjsmålsränta (som är helt ohemul), men det har jag inte för avsikt då fakturan är tvistig och i vilket fall enkelt skulle dra över på nyåret 2024. Kommer säkert att bli protetster dock. Jag får därefter bita i det sura äpplet och reglera skulden, och det får bli en läropeng framöver. Jag vill för ordningens skull säga att jag självklart INTE hade tänkt att det skulle vara gratis att få arbetet utfört. Men att jag tyckte att timmarna var orimliga.V växelventil skrev:Visst minigrävaren kan inte gräva så djupt som 3m men den borde klara minst 1.7m men 80 timmar för sista biten är nog mesta i laget.Har själv en minigrävare som klarar 1.7 m djupt vertikalt men då är det bland dom minsta grävare men grävde 2m på runt 4 timmar (sista biten för hand) med en diameter på 600mm på pumpbrunnen.
Jag har fått deras dagbok och t ex dag 2 är följande på 15 h; "grävt för hand runt brunnar" samt "återställt där vi letat brunnar tidigare". Det låter som om de letat på måfå och så är det inte alls. Dels grävde de inte så djupt på det felaktiga stället kanske 60 cm, och dels var det inte där jag faktiskt hade visat att jag menade brunnarna fanns.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Två gubbar som handgrävt en hel dag? Vilka jävla komiker!S sepani skrev:Jag har fått deras dagbok och t ex dag 2 är följande på 15 h; "grävt för hand runt brunnar" samt "återställt där vi letat brunnar tidigare". Det låter som om de letat på måfå och så är det inte alls. Dels grävde de inte så djupt på det felaktiga stället kanske 60 cm, och dels var det inte där jag faktiskt hade visat att jag menade brunnarna fanns.
Dags att out'a skojarna?
Hoppas att det kommer till en lösning som du och din familj blir nöjda.S sepani skrev:Ja. Min slutsats är följande. Dels är det inte samma sak att de faktiskt eventuellt tillbringat så många timmar hos mig som att det faktiskt motsvarar en rimlig arbetsinsats. Jag kände nog (och nämnde det till min fru) att mannen jag mötte upp på måndagen och visade brunnen kanske inte var, ja vad ska man säga. Det tar olika lång tid för olika människor att göra samma saker. Fact of life. 80,5 h känns orimligt, oavsett om det faktiskt är så många timmar som tillbringats med uppgiften. Annars hade jag självklart inte ifrågasatt det. Jag kommer att begära en utökad kredittid, då det enligt Skatteverket är året man betalar fakturan som jämförs med utyrmmet för ROT avdrag. Mitt utrymme är slut för 2023. Jag skulle t o m tjäna ganska mycket på att ta deras dröjsmålsränta (som är helt ohemul), men det har jag inte för avsikt då fakturan är tvistig och i vilket fall enkelt skulle dra över på nyåret 2024. Kommer säkert att bli protetster dock. Jag får därefter bita i det sura äpplet och reglera skulden, och det får bli en läropeng framöver. Jag vill för ordningens skull säga att jag självklart INTE hade tänkt att det skulle vara gratis att få arbetet utfört. Men att jag tyckte att timmarna var orimliga.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Du jämför konsulter och hantverkare, det inser du va?A ajn82 skrev:Jag jobbade för ett av Sveriges absolut största konsultbolag, med kollektivavtal för att anknyta till en annan tråd. I det avtalet var reglerna att man förväntades åka inom 20 km från kontoret på sin egen tid. Så ingen ersättning för restid när man hade uppdrag ute hos kunder (vilket var hela tiden)
Minns dock att jag fick ersättning för busskort.
Är helt övertygad om att våra kunder inte betalade för restiden heller, betalde för övrigt inte heller övertid även om vi anställda fick extra betalt för det.
Jag upplevde inte någonsin att någon tyckte var konstigt, utan var nog snarare normen, så det stämmer inte alls att kunder alltid får betala restid.
Lånade de spade och hink på närmaste dagis också?S sepani skrev:Jag har fått deras dagbok och t ex dag 2 är följande på 15 h; "grävt för hand runt brunnar" samt "återställt där vi letat brunnar tidigare". Det låter som om de letat på måfå och så är det inte alls. Dels grävde de inte så djupt på det felaktiga stället kanske 60 cm, och dels var det inte där jag faktiskt hade visat att jag menade brunnarna fanns.
Som sagt det tar olika lång tid för olika männiksor att göra samma saker. Jag tror det är det som är huvudproblematiken här. Jag måste nog sluta läsa kommentarer i tråden nu för jag blir bara förbannad...som sagt, man lär sin läxaG Gunnar Johansson69 skrev:
Detta är bara löjligt. Ta in offert på att t.ex. gräva ner en stenkista med liknande volym, gånga med lite % bara för att vara konservativ och betala den summan till dessa tomtar, bestrid resten.
Jag och farsan grävde upp längs servisen för vårt hus, den låg rätt djupt då vår tomt är upphöjd över gatunivå. Tog oss kanske 4h att handgräva med helt vanlig spade.
Jag och farsan grävde upp längs servisen för vårt hus, den låg rätt djupt då vår tomt är upphöjd över gatunivå. Tog oss kanske 4h att handgräva med helt vanlig spade.
Man behöver inte krångla till det, det finns inga begränsningar i hur jag får titta på mitt egna inspelade material. Jag får inte publicera det hur som helst men utöver det är det bara att köra på i alla avseenden som har med detta ärende att göra.V Viktorbyggahus skrev:
Jag har självt haft en del grävprojekt och jag är enig i att insatsen känns helt orimlig. Att de eventuellt har tillbringat tiden på plats är en helt annan fråga som jag ser det...Q qvrk skrev:Detta är bara löjligt. Ta in offert på att t.ex. gräva ner en stenkista med liknande volym, gånga med lite % bara för att vara konservativ och betala den summan till dessa tomtar, bestrid resten.
Jag fick en offert för ett år sedan, valde dock en annan firma och fick en totalkostnad på drygt 50,000:- i våras för byte av vatten och avloppsrör. Inkl. material. Mer än tredubbla omfattningen jämfört med din grävning. Tog drygt tre dagar, då fick jag även en grusad gångstig på 20m, samt borttagning av gräs och grusat runt trappen inkluderat.
Är det möjligtvis en gul eller grön spade din hantverkare använt under grävningen?
Är det möjligtvis en gul eller grön spade din hantverkare använt under grävningen?