8 032 310 läst · 39 173 svar
8032k läst
39,2k svar
Humorhörnan ...
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Kommer den bilden från ett maskinrum på en båt?
Då blinkar den en kort stund innan maskinalarmet går igång så den "levande" maskinisten får en påminnelse om att gå och göra en reset på larmtimern. Används vid ensamarbeten i bland annat maskinrum.
Då blinkar den en kort stund innan maskinalarmet går igång så den "levande" maskinisten får en påminnelse om att gå och göra en reset på larmtimern. Används vid ensamarbeten i bland annat maskinrum.
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Googla byggnadsvård, man stoppar inte in nytt virke i en gammal kåk
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 424 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 424 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Då skulle man ju också kunna säga att när en 30-åring, som knappt är torr bakom öronen än, börjar snacka om "nytt virke" så är en plankan från ett 50-årigt träd gammal.MaxPax skrev:
Ja, du förstår vad jag menar va
Men visst skulle det vara kul att få lite info om vad som är gammalt och nytt och fördelar och nackdelar med det ena och det andra.
Renoverare
· Stockholm
· 18 490 inlägg
Jag tänkte väll mest på de som sätter upp splitterny panel eller dylikt på ett gammalt hus. Ser ju inte klokt ut. Som exempel åkte jag och farsan landet runt i flera år innan vi fick komplett uppsättning med takpannor till vårt landställe från 1850
Tänk vad jobbigt att renovera ett 90-tals hus om 150år. Behöva åka runt och leta tidsenliga gipsskivor och laminatgolv.
Visst är det charmigt med gamla hus som renoveras med gamla tekniker och material. Men personligen gillar jag att man blandar nytt och gammalt för att skapa en trevlig mix.
Visst är det charmigt med gamla hus som renoveras med gamla tekniker och material. Men personligen gillar jag att man blandar nytt och gammalt för att skapa en trevlig mix.
Den ursprungliga panelen var väl splitterny när den satts upp?AndersMalmgren skrev:
Eller om trädet fälldes och barkades för 100 år sedan, men sågades upp förra veckan ..KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Eller varför inte bräder som sågades upp för 100 år sedan,Mikael_L skrev:
men vankanterna och barken hyvlades bort igår
Men nu förstod jag att det som avsågs var gamla klassiska panelprofiler till skillnad från "moderna".
Typ knuttimrat jämfört med stockpanel.