7 795 077 läst · 38 160 svar
7795k läst
38,2k svar
Humorhörnan ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 648 inlägg
Same, same.
Nja, det är inte så knäppt som det kan låta. Den här artikeln förklarar det litegrann i slutet: http://www.vetenskaphalsa.se/sallsynta-blodgrupper-kraver-speciallosningar/Snigla skrev:
Det roliga är nog att norrlänningar räknas som utlänningar, men kanske @Nötegårdsgubben har rätt och handlar det om samer (många samer är utlänningar)
Skogsägare
· 18 648 inlägg
Man ska förstås inte analysera humor, det är bekant som att dissekera grodor (inte roligt och den dör), men det där med udda genetik fascinerar mig bortom förmågan att låta det vara. Baskerna är mina personliga favoriter – mitt i Europa (nåja) har de inte bara en annan blodgruppssammansättning än andra européer, utan talar också ett isolatspråk, alltså ett språk som inte har några kända släktskap med andra språk.
Samerna är väl därvidlag lite mindre isolerade med sina finsk-ugriska fränder både när och fjärran, men ändå. Lite kul är det att vi har sådana urgamla spillror av folk att de avviker genetiskt från alla andra, om så bara vad gäller blodgrupper. Eller så är det en ny mutation och skittrist, vem vet?
Äh, jag får skriva en lapp till mig själv att hellre skämta om samer än försöka förklara det, och lova att äta upp min fåniga hatt om jag ändå gör det.
Samerna är väl därvidlag lite mindre isolerade med sina finsk-ugriska fränder både när och fjärran, men ändå. Lite kul är det att vi har sådana urgamla spillror av folk att de avviker genetiskt från alla andra, om så bara vad gäller blodgrupper. Eller så är det en ny mutation och skittrist, vem vet?
Äh, jag får skriva en lapp till mig själv att hellre skämta om samer än försöka förklara det, och lova att äta upp min fåniga hatt om jag ändå gör det.
Skogsägare
· 18 648 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Hur blir det om man förolämpar estniska folkgrupper istället?
Skogsägare
· 18 648 inlägg
Ballt.