Jag måste säga att jag ogillar när folk raljerar över "kränkthet". Sure, en del letar efter anledningar att bli kränkta, eller upplever kränkthet för någon annans räkning, men det finns en hel del som faktiskt blir kränkta, och det tenderar att drabba svaga grupper i samhället (invandrare, etniska och religiösa minoriteter, sexuella minoriteter, handikappade osv). Detta raljerande underminerar deras legitima klagomål.

Så, jag skulle önska att folk tänkte sig för innan de raljerade över "kränkthet". Hur skulle ni känna om era barn kom hem gråtande för skolan för att, säg, de andra barnen skriker "negerboll", "bögjävel", "flata", "blatte", "CP-unge" eller "svartskalle" efter dem, eller att er dotter blivit tafsad i skolan? Kränkningar är ett reellt problem, förringa inte det.

Ledsen för att behöva vara en downer i en humortråd, men ibland spinner man iväg på en tråd utan att tänka på vart den leder.

• Gilla
Kjell K. och 10 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Kränkningar är ett reellt problem, förringa inte det.
Precis. Det finns folk som är utsatta på riktigt, men är du säker på att de på något vis ska få vara ett skydd för dem som faktiskt inte är det? Lättkränktheten är nämligen också reell, men däremot inte förtjänt att tas på allvar.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Jag måste säga att jag ogillar när folk raljerar över "kränkthet". Sure, en del letar efter anledningar att bli kränkta, eller upplever kränkthet för någon annans räkning, men det finns en hel del som faktiskt blir kränkta, och det tenderar att drabba svaga grupper i samhället (invandrare, etniska och religiösa minoriteter, sexuella minoriteter, handikappade osv). Detta raljerande underminerar deras legitima klagomål.

Så, jag skulle önska att folk tänkte sig för innan de raljerade över "kränkthet". Hur skulle ni känna om era barn kom hem gråtande för skolan för att, säg, de andra barnen skriker "negerboll", "bögjävel", "flata", "blatte", "CP-unge" eller "svartskalle" efter dem, eller att er dotter blivit tafsad i skolan? Kränkningar är ett reellt problem, förringa inte det.

Ledsen för att behöva vara en downer i en humortråd, men ibland spinner man iväg på en tråd utan att tänka på vart den leder.
Kloka ord.

Jag tror att de flesta som opponerar sig mot lättkränkthet och raljerar över det gör det just av skälen du nämner. Det finns dom som blir kränkta "på riktigt" tex i de exempel du ger och det drunknar i bland folk som tror dom blivit kränkta bara för att någon torgfört en åsikt dom inte delar. Jag ser DET som ett mycket större problem än att folk påtalar att andra är lättkränkta.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Det som stör mig är folk som blir kränkta å andras vägnar. Ta tex när Madonna hade en lapp för ögat och folk blir upprörda för "tänk på dem som faktiskt behöver ha lapp för ögat på riktigt!"
Kommer det däremot en med lapp och känner sig kränkt av Madonna är det helt okej för min del. Misstänker att det inte hände bara.

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Precis. Det finns folk som är utsatta på riktigt, men är du säker på att de på något vis ska få vara ett skydd för dem som faktiskt inte är det? Lättkränktheten är nämligen också reell, men däremot inte förtjänt att tas på allvar.
Om någon får en offerkofta för att vi skyddar de som faktiskt blir kränkta så må det vara hänt. Jag ser mycket hellre det än det omvända...

Hemmakatten
Jag tycker vi slutar med kränkhetsdebatten och ägnar oss åt humorhörnan i stället. /moderator

Redigerat:
  • Gilla
Cruzze och 12 till
  • Laddar…
5
T Troberg skrev:

Skrev ungefär det där i någon annan tråd fast i ett kortare inlägg.
"Missbruka inte ordet kränkt"
Men detta är humortråden så jag vill heller inte förstöra den genom allvarliga diskussioner :D(y)

Mikael_L
Japp, dags för lite humor igen. Fredagshumor blir det nu, ty jag arbetar inte imorgon. :giggle:
9543011_orig.jpg

• Gilla
suntownboy och 10 till
  • Laddar…
5
Ja håll sams,ungar!

• Textbild med ordvits, "mina barn satt med sina mobiler och bråkade, men då sa jag till dom att nej nu räcker det, nu håller ni samsungar" med emoji.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Stingray468 och 20 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, dags för lite humor igen. Fredagshumor blir det nu, ty jag arbetar inte imorgon. :giggle:
[bild]
Fast det där är ju inte humor, det är ju sant. :p

Erik_Hansson skrev:
Fast det där är ju inte humor, det är ju sant. :p
Sanningen är aldrig roande? :D

Jodå, ofta skrattretande till och med..

c08c629f846b2d24d2d0bddc38b0227a.jpg

• Gilla
  • Haha
rayab och 7 till
  • Laddar…
5
Med risk för vilda diskussioner, arga blickar och kanske en brödkavel i skallen:crysmile::cool:

• Elefant sitter på en bänk med ryggen mot betraktaren, överlagrad text om komplimanger och förolämpningar.
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
mikethebik och 13 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Med risk för vilda diskussioner, arga blickar och kanske en brödkavel i skallen:crysmile::cool:
Det hade räckt med de två övre delarna för att skämtet faktiskt skulle gått hem.. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.