7 834 929 läst · 38 315 svar
7835k läst
38,3k svar
Humorhörnan ...
Det undrade Kreml också.Intet skrev:
"När Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i onsdags höll sitt kvällstal till nationen bar han inte sin vanliga militärtröja, utan en svart t-tröja med texten ”make russia small again”.
Det tog bara några timmar tills Ryssland skickade ut ett ursinnigt svar, på utrikesdepartementets officiella konto:
”Litet som vadå? Sovjetunionen? Det ryska imperiet?” undrade Kreml-talespersonen Maria Zacharova. Hon fortsatte: ”Åh, jag förstår! Som Kiev Rus. I så fall behöver vi Kiev. Du sa det själv, din jäkla tönt.”"
Ryssland är väl lite större nu än innan de gick in i Ukraina och började annektera olika landsdelar, Krimhalvön och sydöstra Ukraina. Det kanske är det du missat, att det är pga det som de krigar?Intet skrev:
Moskvariket var jättelitet innan Mongolerna lade det under sig.Intet skrev:
Du kan kolla här vad litet det var under 1300 och 1400-talet
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Territorial_Expansion_of_Russia.svg
Jag försökte hitta en rörlig gif, jag vet att den finns sådana.
Inte alls. Det jag opponerar mig emot är hur något som var och är mycket stort kan bli litet IGEN. Krim och de små områden ryssarna snott åt sig gör varken från eller till gällande Rysslans enorma landmassa.Keiller skrev:
Humor skall ha en knorr, en överaskning. Annars är det inte roligt. Politisk propaganda är sällan rolig och detta är inget undantag.
Det skulle vara kul om någon kan motbevisa mig med ett roligt politiskt budskap. Jag är beredd att pudla.
Tack för det. Alltid roligt att lära sig lite mer.Mikael_L skrev:
Jag borde formulerat mig annolunda. Tror dock inte att det hade hjälpt.
Kanske T:skirten skulle kompletterats med relevant information om vilken tidsperiod budskapet syftade på.
Jag tror inte att det var speciellt viktigt att t-shirtens budskap var historiskt riktigt eller så.Intet skrev:
Det var ju bara en slagkraftig one-liner.
Eftersom Ryssland hävdar att Ukraina skulle tillhöra dem historiskt blir ju uttalandet "Göra Ryssland litet igen" lika korrekt. Enda anledningen till att Ryssland är stort idag är ju att man anfallit och erövrat grannländerna...Intet skrev: