7 792 990 läst · 38 153 svar
7793k läst
38,2k svar
Humorhörnan ...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 299 inlägg
Haha ja dessa punkter och kommatecken kan verkligen ställa till det.MathiasS skrev:Detta med datum åt fel håll är dock ett litet problem jämfört med vad mina indiska kollegor pysslar med.
De kommaterar tusental (vi pratar om excelark med prisberäkningar här) ungefär som:
jag skriver tex 948 000 SEK och när de har förstört excelarket står det istället 9,48,000 SEK med följden att inte ens de själva förstår vad det står. Jag har ännu inte förstått logiken i detta oavsett valuta vi räknar i.....
Höll själv på också räkna en dag och fick fan inte rätt ens i miniräknaren. Det tur man inte jobbar i banken och märkte sen felet. Men vissa vill ju verka tydliga med att skriva t ex 12.349.39, vilket ju såklart är helt fel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Att låta den anglo-saxiska världen sätta tekniska standarder har väl sldrig lett till något begripligt. 😉
Vi gör som tyskarna. Frågan är väl då hur fransmännen gör.
Ja, alla andra länder är oviktiga i sammanhanget.
Vi gör som tyskarna. Frågan är väl då hur fransmännen gör.
Ja, alla andra länder är oviktiga i sammanhanget.
Internationell standard säger snarare att punkt eller komma går att använda, ingen av dem är att föredra. Förr fanns dock rekommenderat i ISO att komma är att föredra men har försvunnit. Däremot noteras det att i alla ISO standarder ska komma användas.A ajn82 skrev:
Däremot ska punkt eller komma INTE användas som tusentalsavgränsare. Finns väl dock ingen antagen standard om det ännu utan mer rekommenationer.