8 045 510 läst · 39 221 svar
8046k läst
39,2k svar
Humorhörnan ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 066 inlägg
Och i Skåne använder de väl gamla femhunkor med Karl XI på oavsett nominellt värde…
Bah! Inget att komma med då mina förfäder hade enbart tiodalersplåtar att rövtorka med. Men tro för den sakens skull inte att man gjorde sysslan själv. Det hade man tjänstefolk tillT Testarn skrev:
I min ungdom när jag jobbade på lokala OK-macken och vi precis öppnat så körde det upp en risig rostig bil och tankade lite bensin i bilen och i något redskap på flaket och lite diesel i ett par jeep-dunkar, sen kom det in en äldre herre som jag slöt mig till var någon slags lantbrukare eller liknande, i slitet smutsigt blåställ och hår som inte sett vare sig kam eller schampo den senaste månaden.
Vid kassan halade han fram en stor väldigt gammal sedel, jag hann tänka, va kul, en riktigt gammal tusenlapp.
Tills jag insåg att det var en nolla till, det var en tiotusenkronorssedel.
Lite panik, är det ens en riktig korrekt, giltig sedel. Mumlar lite med kollegan i andra kassan, ringer stationsföreståndaren, det är grönt, växla in den.
Nästa problem, just öppnat på morgonen, jag har alltså en växelkassa på 3500 i mynt och mindre valörer, kollegan samma.
Men i kassaskåpet finns det en reservväxelkassa, universalväxelkassa för tillfälligt bruk.
Vi tömmer alla tre på alla sedlar som finns och avslutar med mynt till karln som drar vidare, sen är det bara att sitta och hoppas att kommande kunder inte kommer med stora sedlar, ty det största i växelväg vi hade var enkronor, kul att lämna över 95 st enkronor i växel när någon köpt tidningen med en hundring!
Jag har lite då och då i mitt liv funderat över händelsen, eller framförallt karln. Hade han alla sina pengar i madrassen, eller ...?
https://www.riksbank.se/sv/betalnin...m-blev-ogiltiga-fore-2016/10000-kronorssedel/
Vid kassan halade han fram en stor väldigt gammal sedel, jag hann tänka, va kul, en riktigt gammal tusenlapp.
Tills jag insåg att det var en nolla till, det var en tiotusenkronorssedel.
Lite panik, är det ens en riktig korrekt, giltig sedel. Mumlar lite med kollegan i andra kassan, ringer stationsföreståndaren, det är grönt, växla in den.
Nästa problem, just öppnat på morgonen, jag har alltså en växelkassa på 3500 i mynt och mindre valörer, kollegan samma.
Men i kassaskåpet finns det en reservväxelkassa, universalväxelkassa för tillfälligt bruk.
Vi tömmer alla tre på alla sedlar som finns och avslutar med mynt till karln som drar vidare, sen är det bara att sitta och hoppas att kommande kunder inte kommer med stora sedlar, ty det största i växelväg vi hade var enkronor, kul att lämna över 95 st enkronor i växel när någon köpt tidningen med en hundring!
Jag har lite då och då i mitt liv funderat över händelsen, eller framförallt karln. Hade han alla sina pengar i madrassen, eller ...?
https://www.riksbank.se/sv/betalnin...m-blev-ogiltiga-fore-2016/10000-kronorssedel/
Det kanske var en av de 10000-kronorssedlar som Clark Olofsson stoppade i arslet under Norrmalmstorgsdramat?Mikael_L skrev: