Snigla Snigla skrev:
[bild]
Hur visste du att jag fyller 60 idag:surprised:. Får se om jag får några 100 dollars sedlar, hoppas på många i sådana fall.;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
K kia9 skrev:
Hur visste du att jag fyller 60 idag:surprised:. Får se om jag får några 100 dollars sedlar, hoppas på många i sådana fall.;)
Grattis!!
 
K kia9 skrev:
Hur visste du att jag fyller 60 idag:surprised:. Får se om jag får några 100 dollars sedlar, hoppas på många i sådana fall.;)
100 dollar är det nya toappappret.
 
L LukasG skrev:
100 dollar är det nya toappappret.
Toarulle formad som en 100-dollarsedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
[bild]
Jäkla inflation. Jag minns när toapappret var 100-kronorssedlar …
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
T
fahlis fahlis skrev:
Jäkla inflation. Jag minns när toapappret var 100-kronorssedlar …
Meh... De med Gustaf Vasa...?

Tacka vet jag de med "laxar" och Karl XIV Johan... Det var inte för plebejer.... :rofl:
 
Och i Skåne använder de väl gamla femhunkor med Karl XI på oavsett nominellt värde…
 
  • Gilla
TheBigCheese och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Meh... De med Gustaf Vasa...?

Tacka vet jag de med "laxar" och Karl XIV Johan... Det var inte för plebejer.... :rofl:
Bah! Inget att komma med då mina förfäder hade enbart tiodalersplåtar att rövtorka med. Men tro för den sakens skull inte att man gjorde sysslan själv. Det hade man tjänstefolk till:poop:
 
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
I min ungdom när jag jobbade på lokala OK-macken och vi precis öppnat så körde det upp en risig rostig bil och tankade lite bensin i bilen och i något redskap på flaket och lite diesel i ett par jeep-dunkar, sen kom det in en äldre herre som jag slöt mig till var någon slags lantbrukare eller liknande, i slitet smutsigt blåställ och hår som inte sett vare sig kam eller schampo den senaste månaden.
Vid kassan halade han fram en stor väldigt gammal sedel, jag hann tänka, va kul, en riktigt gammal tusenlapp.
Tills jag insåg att det var en nolla till, det var en tiotusenkronorssedel.

Lite panik, är det ens en riktig korrekt, giltig sedel. Mumlar lite med kollegan i andra kassan, ringer stationsföreståndaren, det är grönt, växla in den.
Nästa problem, just öppnat på morgonen, jag har alltså en växelkassa på 3500 i mynt och mindre valörer, kollegan samma.
Men i kassaskåpet finns det en reservväxelkassa, universalväxelkassa för tillfälligt bruk.
Vi tömmer alla tre på alla sedlar som finns och avslutar med mynt till karln som drar vidare, sen är det bara att sitta och hoppas att kommande kunder inte kommer med stora sedlar, ty det största i växelväg vi hade var enkronor, kul att lämna över 95 st enkronor i växel när någon köpt tidningen med en hundring! :rofl:

Jag har lite då och då i mitt liv funderat över händelsen, eller framförallt karln. Hade han alla sina pengar i madrassen, eller ...?


032yi14jokJc

https://www.riksbank.se/sv/betalnin...m-blev-ogiltiga-fore-2016/10000-kronorssedel/
 
  • Gilla
erik5678 och 6 till
  • Laddar…
Troligen, det var vanligare än man kan tro förr. Särskilt om man sålt och köpt lite kontant.
Det var ju långt i från alltid de var med i det där moms-systemet :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vid kassan halade han fram en stor väldigt gammal sedel, jag hann tänka, va kul, en riktigt gammal tusenlapp.
Tills jag insåg att det var en nolla till, det var en tiotusenkronorssedel.
Det kanske var en av de 10000-kronorssedlar som Clark Olofsson stoppade i arslet under Norrmalmstorgsdramat?
 
useless useless skrev:
Det kanske var en av de 10000-kronorssedlar som Clark Olofsson stoppade i arslet under Norrmalmstorgsdramat?
Du menar pengarna som han la i en massa brev och skrev adressen till alla som han kom ihåg och la i utboxen på banken?
 
När det ändå pratas pengar så tar vi en favorit i repris.
Humoristisk redigerad sedel med "99 INTE HELT HUNDRA" och en mans ansikte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glad midsommar på er!
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 9 till
  • Laddar…
I ikeo skrev:
Du menar pengarna som han la i en massa brev och skrev adressen till alla som han kom ihåg och la i utboxen på banken?
Ja, det är den mindre roliga versionen.
 
EddieHansson
Tecknad serie med katter som håller en presentation om hur man är söt och sedan hur man klöser människor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.