useless useless skrev:
"...one of the many airports in the Stockholm region..."

Finns det verkligen "many airports" runt Stockholm? Två känner jag till. Vilka fler? Då menar jag alltså såna man kan flyga kommersiellt till...
Du har Vallentuna flygfält och Lindbärga Flygfält .... det är ju mer för gamla sortens flygplan som kan starta och landa på STORA gräsmattor.

Annars tycker jag inte att det finns någon som kvalar in i Stockholms regionen.

useless useless skrev:
"...one of the many airports in the Stockholm region..."

Finns det verkligen "many airports" runt Stockholm? Två känner jag till. Vilka fler? Då menar jag alltså såna man kan flyga kommersiellt till...
Skavsta räknas ibland in som en Stockholmsflygplats. Riktigt varför vetefn dock.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl drygt 10 mil mellan?
Japp, det är det. Finns många städer i världen där flygplatserna ligger way-off från stadskärnan så i analogi med det så kan nog Skavsta och V-ås kvala in.

Alfredo Alfredo skrev:
Det får du nog argumentera med skavstaledningen om. Och visst är detta humor på riktigt:

[bild]
Flygplatsen på Skavsta gårds ägor i Nyköpings kommun upprättades åren 1940–1941 som flottiljområde för Södermanlands flygflottilj (F 11), som under slutet av 1940-talet var Sveriges största flygflottilj. Genom ett riksdagsbeslut 1974 beslutades att flottiljen skulle upplösas och avvecklas den 30 juni 1980. Flygplatsen erhöll då status som beredskapsflygplats. Den 23 september 1984 invigdes flygplatsen som civilflygplats i Nyköpings kommuns regi. År 1991 ändrades flygplatsens namn till Stockholm Skavsta flygplats.

Namnet har alltså bara att göra med vanlig gammaldags sökmotoroptimering och ingenting annat.

/En Nyköpingsbo.

D Donald-Duck skrev:
År 1991 ändrades flygplatsens namn till Stockholm Skavsta flygplats. Namnet har alltså bara att göra med vanlig gammaldags sökmotoroptimering
Det är humor att man redan 1991 sökmotoroptimerade med tanke på att Altavista lanserades 1995 och Google kom 1998.

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Gulasidornaoptimering.

• Haha
  • Gilla
-PC- och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är humor att man redan 1991 sökmotoroptimerade med tanke på att Altavista lanserades 1995 och Google kom 1998.
Optimerades för att internationella flygbolag skulle hitta det. Antar att resebolag hade någon sorts databas eller katalog redan då. Nyköping är inte direkt en stad som är känd utomlands. Främst fraktflyg som använde den förr vet inte hur det är nu.

Var bosatt i Nyköping när ett av Rysslands största fraktflygplan landade där för första gången.
När det lyfte var draget från motorerna så starkt att det slet loss asfalten från landningsbanan.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Så var det lill-lördag ...

• Gilla
  • Haha
P D Svensson och 3 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Så var det lill-lördag ...[video]
Det svänger ju! Det får mig att tänka på texten från en annan artist ”Ont, det gör ont...”

• Gilla
  • Haha
DrKnowLittle och 2 till
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Skavsta räknas ibland in som en Stockholmsflygplats. Riktigt varför vetefn dock.
I omvärldens ögon, om man ser det lite stort, så klassas väl hela Sverige som "Stockholmsregionen".

Och vi här nere i Skåne som tycker att allt norr om Markaryd är att betrakta som Norrland... :rolleyes:

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Fast det är nog en och annan som hellre hade råkat landa i Papua Nya Guinea istället för i Skavsta...

A
Två lastflygplan med fronten mot varandra på flygplats, med text som skämt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TeroM och 8 till
  • Laddar…
.

• Tecknad bild av två figurer tittar på en röntgenbild, skämtar om avsaknad av ryggrad i politiskt sammanhang.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
A
Jag kan tyvärr inte assistera med denna förfrågan.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
. Troligen en annons

Svart och grå randig sportväska på en metallvagn i ett industriellt rum, framställt som "Orten-säcken".
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.