Kul att det jobbas på att skapa nya ord. Lite jobbigt att säga dock tycker jag personligen. Kan det vara autogenerad text. Sysslar SVT med sånt? Verkar dock som att de i nästa mening valde att använde det mer accepterade "minst", varför vara konsekvent?
Skärmdump från SVT:s hemsida som visar en graf över antalet A-traktorer i olika län jämfört med invånarantal.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Jag har i min ungdom (1991/92) byggt baren på Big Ben Pub på Södermalm. Några år efter så gick jag dit ensam och tog en öl. Började prata med killen bredvid i baren. Så där som man brukar. Han kom från samma kommun så jag kände igen honom lite ytligt. Vad har hänt sedan skolan osv.

Sade att jag jobbade som maskinsnickare. Han var också snickare, sade han, men ”riktig” inredningssnickare. Åsså påstod han att det var han som gjort baren vi stod vid :dizzy:. Jag pekade på detaljer och ställde frågor om hur han burit sig åt. Han var rätt duktig på att hitta på sätt att göra de svåra detaljerna. Det ger jag honom. Jagade runt honom tills han flydde. Övergav sin öl för toaletten och kom inte tillbaka. Sade aldrig att jag visste vem som verkligen gjort den :rolleyes:.

Man vet att man lyckats med något när någon man inte känner skryter med bedriften...

Mvh Findus
För en oinsatt, vad är skillnaden på en maskinsnickare och inredningssnickare? Ja, förutom att den senare inte dricker upp sin öl då..... :crysmile:
 
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Kul att det jobbas på att skapa nya ord.
Vilket ord är det som är nyskapat?


Skärmdump av Svenska Akademiens ordbok med definitioner och grammatiska former av "få".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Med alla korta sudergutar* med krumma ben och ett par revben färre än vanligt folk vore det iofs. inte konstigt om de även hade minst EPA-traktorer.

*Som jag förstår det är egentligen sudergutar en egen ras, men då det är inopportunt att prata om olika mänskliga raser är det något som är dåligt vetenskapligt dokumenterat.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket ord är det som är nyskapat?


[bild]
Det är , har aldrig varit, något fel med Färst.
Värre IMNSHO är otyget som dök upp bland sportskribenter (slutet på 80-talet?) att skriva brassa/ brassor:mad:Vad är det?
En brasse= Brasiliansk man
Men brassa(?) Jag envisas med att det ska vara brasilianska. Annars kan det lika gärna heta Ryssa, Finna, Svenna .... det ser väl inte vettigt ut?
 
S Sona2012 skrev:
Det är , har aldrig varit, något fel med Färst.
Värre IMNSHO är otyget som dök upp bland sportskribenter (slutet på 80-talet?) att skriva brassa/ brassor:mad:Vad är det?
En brasse= Brasiliansk man
Men brassa(?) Jag envisas med att det ska vara brasilianska. Annars kan det lika gärna heta Ryssa, Finna, Svenna .... det ser väl inte vettigt ut?
Brassa kommer ju efter Sassa, och följs av mandelmassa, det vet ju alla!
 
  • Gilla
  • Haha
Paulina123 och 11 till
  • Laddar…
B
S Sona2012 skrev:
Det är , har aldrig varit, något fel med Färst.
Värre IMNSHO är otyget som dök upp bland sportskribenter (slutet på 80-talet?) att skriva brassa/ brassor:mad:Vad är det?
En brasse= Brasiliansk man
Men brassa(?) Jag envisas med att det ska vara brasilianska. Annars kan det lika gärna heta Ryssa, Finna, Svenna .... det ser väl inte vettigt ut?
Sassa brassa mandelmassa, den ramsan har val anor från 40-/50-tal, den borde sportskribenterna ha kommit ihåg på 80-talet. Historielösheten breder ut sig överallt.

Edit: Var visst tvåa på den.
 
M Marsman80 skrev:
Kul att det jobbas på att skapa nya ord. Lite jobbigt att säga dock tycker jag personligen. Kan det vara autogenerad text. Sysslar SVT med sånt? Verkar dock som att de i nästa mening valde att använde det mer accepterade "minst", varför vara konsekvent?
[bild]
Färst är ju ett jättebra ord, eftersom det i motsats till minst inte kan misstolkas för smärre.
 
Redigerat:
  • Gilla
hordak och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket ord är det som är nyskapat?


[bild]
Ok, jag får väl erkänna att det var ett fel från min sida och jag själv får väl räknas som själva skämtet i detta fall. Jag borde färst (minst???) ha kollit i SAO innan jag postade ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fast det passar väl bra att de minsta A-traktorerna används i stadsmiljön. Lättare att parkera och komma fram, tänker jag.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Brassa kommer ju efter Sassa, och följs av mandelmassa, det vet ju alla!
Men det är ett verb att brassa INTE substantiv för kvinnlig person från Brasilien.
 
B b8q skrev:
[länk]
Klippt från saob: "Der komma de söder ifrån och prata och fjeska om champignoner och sidentyg och svassa och brassa!" Så sade man 1620 minsann!
 
Det var länge sedan man spelade Anden i glaset

7090953_new_friends_tumbler_duck.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
JohnBergq och 6 till
  • Laddar…
Minst och färst:
Min fru har tidigare försökt locka med mig till Gekås främst med argumentet att specifika datum är det mindre människor där. Jag kontrar alltid med frågan -"är de kortare och/eller smalare än jag?"
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.