5 176 läst · 44 svar
5k läst
44 svar
HP-larm på min NIBE 360p efter bytt expansionskärlet
Tack för input!DonPablo skrev:Har du inte rört i nåågot annat under expkärlbyte, så låter det orimligt att där är något annat fel än luft.
finns det ingen avluftare på pumpen, säven är rätt grov att avlufta från.
Fyll till 2 bar, och kör cirkpump ett tag, sen slår du av allt, väntar ett tag och luftar ordentligt på alla luftare.
I går kväll så ändrade jag en del i hur min pump arbetat. Tidigare har den alltid i princip stått på vinterläge och kompressorn samt elkassetten har snabbt blivit färdiga sedan har kompressorn stannat. (Jag har haft mycket problem med oväsen från värmepumpen och vi är inte goda vänner)
Sedan jag bytte kompressorfötter så har det blivit bättre samt bytt fläkten.
Nu satte jag pumpen i vår/höst läge och sänkte kurvan samt öppnade mer på rumstermostaterna.
I natt har värmepumpens kompressor varit igång hela natten (med ok ljudnivå)
Inga HP-larm ännu. Jag skall försöka ställa in husets värme med mer öppna termostater.
Vad är forumets synpunkt på att låta kompressorn gå hela tiden? (den hade förvisso stannat nu på morgonen när vvattnet var varmt) inget HP-larm. Nu när ungdomarna har duschat så startade kompressorn igen
Jag luftade mer i går kväll men ingen luft kommer. Jag skall prova som du skrev.
Redigerat:
Jag kommer inte ihåg- Kanske det var så att jag pillade på knappen i början därJ Josth skrev:Om man bara startar om 360P utan att återställa HP-vakten med dess knapp borde HP-larm återkomma ganska snabbt. Frågan är om det gått till så eller om det ändå kommit fler HP-larm trots att HP redan var utlöst och inte hade återställts? Om det är så kan det ju vara fel på själva HP-vakten, glapp eller ebv-kortet precis som tobbetk skriver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
360P avluftas via säkerhetsventilen för värmevattnet. Cirkulationspumpen kan avluftas via det blanka skruvlocket som syns i mitten men det är osannolikt att luft skulle stanna där utan det skulle gå upp i dubbelmantelutrymmet.
Om kompressorn går hela tiden kan den i bästa fall klara värmen i huset ner till ca +6° ute om man snålar med varmvattnet. Sedan behöver el-patronen ge alltmer tillskott vartefter utetemperaturen sjunker. Stiger utetemperaturen uppåt kommer kompressorn att gå allt kortare stunder i taget. Om man tömmer den helt på varmvatten kan det ta uppåt 5 timmar för den lilla kompressorn att värma upp hela tanken igen även om det är sommar ute.
Om kompressorn går hela tiden kan den i bästa fall klara värmen i huset ner till ca +6° ute om man snålar med varmvattnet. Sedan behöver el-patronen ge alltmer tillskott vartefter utetemperaturen sjunker. Stiger utetemperaturen uppåt kommer kompressorn att gå allt kortare stunder i taget. Om man tömmer den helt på varmvatten kan det ta uppåt 5 timmar för den lilla kompressorn att värma upp hela tanken igen även om det är sommar ute.
360P är bra för den kan använda trendberäkning för att se om den kanske kan klara värmen med bara kompressorn eller om el-patronen måste kopplas in. Går att ställa in temperaturen för när trendberäkningen ska upphöra och den direkt använder el-patronen. Man får prova sig fram till vilken temperatur som blir mest optimal.
"Meny 9.1.7 Trendberäkningsgräns
Här väljs vid vilken utomhustemperatur trendberäkningen upphör. Under denna gräns används inte trendberäkning för inkoppling av tillsats. Värdet är ställbart mellan 0 och 20 °C."
Vet man att det kommer att gå åt väldigt mycket varmvatten på kort tid och det riskerar att ta slut kan man använda knappen "Extra varmvatten" men det bör inte vara när el-priset är som högst om man har timavtal eller om man har effekttaxa med högpristimmar i tafiffen.
"Meny 9.1.7 Trendberäkningsgräns
Här väljs vid vilken utomhustemperatur trendberäkningen upphör. Under denna gräns används inte trendberäkning för inkoppling av tillsats. Värdet är ställbart mellan 0 och 20 °C."
Vet man att det kommer att gå åt väldigt mycket varmvatten på kort tid och det riskerar att ta slut kan man använda knappen "Extra varmvatten" men det bör inte vara när el-priset är som högst om man har timavtal eller om man har effekttaxa med högpristimmar i tafiffen.
Hej igen
Jag fick min Nibe 360p att fungera i 3-4 dagar.
Det jag gjorde var eg att vrida ner värmekurvan 3 steg och öppna upp mer
på fördelarna/termostaterna.
Men efter dessa dagar kom ett nytt HP-Larm och kompressorn la av.
Jag skall ringa en NIBE tekniker.
To be continued...
Jag fick min Nibe 360p att fungera i 3-4 dagar.
Det jag gjorde var eg att vrida ner värmekurvan 3 steg och öppna upp mer
på fördelarna/termostaterna.
Men efter dessa dagar kom ett nytt HP-Larm och kompressorn la av.
Jag skall ringa en NIBE tekniker.
To be continued...
Hej igen
Om jag skulle ta och spola slingorna med slangkopplingar som
man läser om bla här på forumet..
Hur isolerar jag slingorna? De blåa fördelarna måste väl tas bort och
då är väl alla slingor öppna. Som jag förstått det så skall man spola en slinga i taget. hur gör man här?
mvh
Magnus
Om jag skulle ta och spola slingorna med slangkopplingar som
man läser om bla här på forumet..
Hur isolerar jag slingorna? De blåa fördelarna måste väl tas bort och
då är väl alla slingor öppna. Som jag förstått det så skall man spola en slinga i taget. hur gör man här?
mvh
Magnus
Produkter som diskuteras: "slangkopplingar"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Nu har jag haft tekniker här som kollat på min Nibe 360p.
Han mätte tur/retur-temperatur på slingan "inne i tanken", heter det kondensorslinga?- och det verkar som om
det är olja som täpper till. Man kan spola det med kväve men liten chans att det hjälper.
Som andra skrivit i tråden så är inte denna pumpen så effektiv. Den var en bra lösning när elen kostade 30 öre.
Troligtvis skrotar jag den.
Jag tittar på ny lösning. ev en CTC luft-vatten. Då kan jag ha vvb och fläktaggregatet på samma ställe som
pumpen nu står.
Det var nog slumpen som gjorde att HP-larmet sammanföll med mitt byte av expansionskärlet.
Han mätte tur/retur-temperatur på slingan "inne i tanken", heter det kondensorslinga?- och det verkar som om
det är olja som täpper till. Man kan spola det med kväve men liten chans att det hjälper.
Som andra skrivit i tråden så är inte denna pumpen så effektiv. Den var en bra lösning när elen kostade 30 öre.
Troligtvis skrotar jag den.
Jag tittar på ny lösning. ev en CTC luft-vatten. Då kan jag ha vvb och fläktaggregatet på samma ställe som
pumpen nu står.
Det var nog slumpen som gjorde att HP-larmet sammanföll med mitt byte av expansionskärlet.
Vi har aldrig servat eller bytt något på pumpen, mer än expansionskärlet då.
Men eftersom vi upplever den som ordentligt störande så har vi stängt av kompressor
under rätt långa perioder- kanske därför den klarat sig så länge.
Jag fick en uppskattning att det var ca 5 % chans att spola bort stoppet.
Men eftersom vi upplever den som ordentligt störande så har vi stängt av kompressor
under rätt långa perioder- kanske därför den klarat sig så länge.
Jag fick en uppskattning att det var ca 5 % chans att spola bort stoppet.
Oj det var liten chans att det skulle hjälpa. Man kan behöva kompressorfötterna om det låter riktigt illa om kompressorn. Sedan går den att ljudisolera riktigt ordentligt med dämpmaterial för bilar/båtar om man vill det.
jag har bytt kompressorfötter och isolerat och satt dämpande fötter mot golvet i omgångar.
Ffa de nya kompressorfötterna. tror det är 3:e generationen var riktigt bra.
Det blev rätt bra nu i våras med ljudet och därför tänkte jag dra igång den igen. Bytte
därför expansionskärlet. upp till 40 veckors väntetid för ny pump
Ffa de nya kompressorfötterna. tror det är 3:e generationen var riktigt bra.
Det blev rätt bra nu i våras med ljudet och därför tänkte jag dra igång den igen. Bytte
därför expansionskärlet. upp till 40 veckors väntetid för ny pump
Produkter som diskuteras i tråden