5 173 läst · 44 svar
5k läst
44 svar
HP-larm på min NIBE 360p efter bytt expansionskärlet
Hej
Jag fick fin hjälp här på forumet när jag bytte expansionskärlet på min NIBE 360p.
Jag stängde för in och ut vatten under pumpen lokalt och tömde systemet.
bytte expansionskärlet och fyllde på samtidigt som jag avluftade på säkerhetsventilen 52 tills det kom bara vatten.
sedan öppnade jag in och ut vatten igen samt startade systemet.
Allt gott. pumpen höll trycket bra (vilket den inte gjorde innan)
Det tog 2-3 dagar sedan fick jag HP-larm i går.
Jag luftade då vid säkerhetsventilen och även vid mina två fördelarstationer som går ut till
golvslingor. Ingen luft någonstans. cirkulationspumpen går.
jag återställde pressostaten och pumpen fungerade bra tills nu i em - nytt HP-larm.
Tacksam för tips på vad jag skall göra. gissningsvis har det ju med bytet av expansionskärlet att göra.
Lufta hela systemet med gardena slang som man sett på google?
mvh
Magnus
Jag fick fin hjälp här på forumet när jag bytte expansionskärlet på min NIBE 360p.
Jag stängde för in och ut vatten under pumpen lokalt och tömde systemet.
bytte expansionskärlet och fyllde på samtidigt som jag avluftade på säkerhetsventilen 52 tills det kom bara vatten.
sedan öppnade jag in och ut vatten igen samt startade systemet.
Allt gott. pumpen höll trycket bra (vilket den inte gjorde innan)
Det tog 2-3 dagar sedan fick jag HP-larm i går.
Jag luftade då vid säkerhetsventilen och även vid mina två fördelarstationer som går ut till
golvslingor. Ingen luft någonstans. cirkulationspumpen går.
jag återställde pressostaten och pumpen fungerade bra tills nu i em - nytt HP-larm.
Tacksam för tips på vad jag skall göra. gissningsvis har det ju med bytet av expansionskärlet att göra.
Lufta hela systemet med gardena slang som man sett på google?
mvh
Magnus
hej
Tydligen har jag fått 6 st HP-larm sedan i går.
det senaste
utetemp 11
framledningtemp 27,8
retur 27,9
temp vv 54,4
komp givare 55,7
temp elpatron 55,5
förångare 9,4
avluft 12
frånluft 35
jag har aldrig rengjort cirk pumpen, v-pumpen är från 2007
Tydligen har jag fått 6 st HP-larm sedan i går.
det senaste
utetemp 11
framledningtemp 27,8
retur 27,9
temp vv 54,4
komp givare 55,7
temp elpatron 55,5
förångare 9,4
avluft 12
frånluft 35
jag har aldrig rengjort cirk pumpen, v-pumpen är från 2007
HP-larm kommer av att pumpen inte kan göra sig av med producerad värme, t.ex. som i ditt fall när retur och framledning är ungefär samma temperatur. Det återställs automatiskt i de allra flesta fall. När VP går över till att producera varmvatten kommer det troligtvis återställas om det finns behov av VV.
Det är när elpatronen får jobba p.g.a utlöst HP som det blir tråkigt och dags att felsöka.
Med andra ord är det just nu inget att oroa sig över
Det är när elpatronen får jobba p.g.a utlöst HP som det blir tråkigt och dags att felsöka.
Tack.
Jag hade för mig att pumpen stannade automatiskt när värmen var tillräcklig
(som den alltid gjort innan) och inte utlöser HP-larm?
Jag har en känsla av att jag är i den tråkiga situationen som du beskriver.
Behöver man avlufta slingorna om det inte kommer luft vid övre avluftsnippeln?
Behöver jag rengöra cirk-pumpen?
Jag har läst om laddpump men visst har min maskin ingen sådan?
Jag hade för mig att pumpen stannade automatiskt när värmen var tillräcklig
(som den alltid gjort innan) och inte utlöser HP-larm?
Jag har en känsla av att jag är i den tråkiga situationen som du beskriver.
Behöver man avlufta slingorna om det inte kommer luft vid övre avluftsnippeln?
Behöver jag rengöra cirk-pumpen?
Jag har läst om laddpump men visst har min maskin ingen sådan?
Vilken värmekurva och parallell-förskjutning är 360P inställd på?M mangebest skrev:
Kan inte se några direkt uppenbara fel med temperaturerna men frånluftstemperaturen är väldigt hög. Måste vara väldigt varmt inne!?
@Emil_K det du skriver visar att du inte riktigt förstått hur 360P är konstruerad. Det är en gammal konstruktion med dubbelmantlad tank med kondensorslinga i och saknar växelventil. Värme och varmvatten görs samtidigt med nästan fast kondenseringstemperatur. Högtryckspressostaten måste alltid återställas manuellt.E Emil_K skrev:HP-larm kommer av att pumpen inte kan göra sig av med producerad värme, t.ex. som i ditt fall när retur och framledning är ungefär samma temperatur. Det återställs automatiskt i de allra flesta fall. När VP går över till att producera varmvatten kommer det troligtvis återställas om det finns behov av VV.
Frånluftstemperaturen var 35° respektive 27,8° när larmen kom så något måste vara fel om ni säger ni håller 23° inne? Rimligt frånluftstemperatur då är ca 24° - 25°.
360P har ingen laddpump såsom t.ex. en luftvattenvärmepump med utedel har.
360P har ingen laddpump såsom t.ex. en luftvattenvärmepump med utedel har.
Tack för info.J Josth skrev:@Emil_K det du skriver visar att du inte riktigt förstått hur 360P är konstruerad. Det är en gammal konstruktion med dubbelmantlad tank med kondensorslinga i och saknar växelventil. Värme och varmvatten görs samtidigt med nästan fast kondenseringstemperatur. Högtryckspressostaten måste alltid återställas manuellt.
Är det dags att börja kapa gardena slang ?
förslag?
kan det vara temperaturmätaren som ligger fel?J Josth skrev:
Jag har tidigare tilläggsisolerat runt kompressorn för att få ner ljudnivån.
men pumpen har fungerat bra i många er efter det.