417 149 läst · 5 024 svar
417k läst
5,0k svar
Home Assistant
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 922 inlägg
Man kan få inbrott utan larm och utan lås vid ev. felkonfigurering.😉
Jag installerade ett SwitchBot Lock för några dagar sedan. Fungerar utmärkt och går direkt in i HA utan moln etc via bluetooth. Lite fulare än andra integrerade lås men då även extremt mycket billigare. Hela låset kostar ju mindre än vad motsvarande 'smart' modul kostar till ett Jale etc. Man får tänka till lite i instllationen då ingen tänker på att våra ytterdörrar i sverige öppnas utåt tvärtemot alla andra länder så kan vara lite kämpigt att få plats och få sensorn så den fungerar perfekt. Dock klart värt det för de 800kr den kostar.
Detta exponeras till HA:
Dvs du kan se om dörren är öppen/stängd och låsa/låsa upp.
Detta exponeras till HA:
![1710357504851.png](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/761/761481-c1d501619c4c4387a004721879f87cfa.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs du kan se om dörren är öppen/stängd och låsa/låsa upp.
Ingen aning faktiskt. För mig är det inte någon stor grej, bor ute på landet med 11(!) st ytterdörrar i ett suterränghus så att någon ska komma och hacka låset (som ju inte syns alls utifrån att det finns) känns som mindre sannolikt än att någon tar tar sig in via någon av de extremt lättuppbrutna dörrarna/fönstrerna.
För mig var det just upplåsning jag vill ha det till. Använder så sällan ytterdörren för att lämna huset så vill mest ha den som backup för garageportarna som öppnas från bilen när jag kommer hem. Den plus en gömd nyckel gör ju att jag kan komma in även om garageportar/HA eller ström saknas etc.
För mig var det just upplåsning jag vill ha det till. Använder så sällan ytterdörren för att lämna huset så vill mest ha den som backup för garageportarna som öppnas från bilen när jag kommer hem. Den plus en gömd nyckel gör ju att jag kan komma in även om garageportar/HA eller ström saknas etc.
Har kommit en bit i det här. Egentligen kört rakt av enligt den här killen (youtube), och det fungerar rätt bra får jag säga.tveksamt skrev:
Kvarstår egenligen att göra en lite snyggare förpackning för elektroniken och ställa ut den till sonen att provköra lite. Och att automatisera volymskontrollerna lite, så vi inte får Byggare Bob på högsta volym kl 7 på lördagsmorgonen...
Någon som sprungit på eller gjort en utekompenserad börvärdeskurva i HA?
Hittar flera termostater med liknande funktion men de jag tittat på har haft min och max så kurvan blir linjär.
Önskar typ 5 brytpunkter att leka med.
Hittar flera termostater med liknande funktion men de jag tittat på har haft min och max så kurvan blir linjär.
Önskar typ 5 brytpunkter att leka med.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 922 inlägg
Blue har utgått.
Green är färdig att köra med basfunktionalitet. Vill du ha Zigbee/Thread får du köpa till SkyConnect (eller liknande). Samma med externa diskar och annat via USB.
Yellow är mer utbyggbar med CM4 (2GB, utan WiFi) och NVMe på kortet och Zigbee/Thread inbyggt. Det går att välja en variant där du själva skaffar valfri CM4. 2500:- för 4GB/32GB/PSU på Rasberrypi.dk
Green och Yellow stödjer ju dessutom projektet Home Assistant
Annars kan du vara sparsam och använda en RPi4 eller en gammal PC. Finns varianter som rullar i NAS också, men jag läser mig till att det ibland inte funkar så bra.
Green är färdig att köra med basfunktionalitet. Vill du ha Zigbee/Thread får du köpa till SkyConnect (eller liknande). Samma med externa diskar och annat via USB.
Yellow är mer utbyggbar med CM4 (2GB, utan WiFi) och NVMe på kortet och Zigbee/Thread inbyggt. Det går att välja en variant där du själva skaffar valfri CM4. 2500:- för 4GB/32GB/PSU på Rasberrypi.dk
Annars kan du vara sparsam och använda en RPi4 eller en gammal PC. Finns varianter som rullar i NAS också, men jag läser mig till att det ibland inte funkar så bra.
Tack, bra översikt, tyckte skillnaderna var oklara.Johan Gunverth skrev:
Blue har utgått.
Så min sammanfattning blir då att om man tar en Yellow och beställer med SSD så får man allt inbyggt i boxen, en fördel, medan en Green får man då komplettera med SkyConnect och extern SSD för att nå samma konfiguration. Allt annat lika?
Är det någon skillnad på Zigbee-funktionerna mellan det inbyggda på Yellow och en SkyConnect?
Då handlar det bara om man tycker merkostnaden för Yellow är berättigad.
Lägger till, jag ser att man får lägga till Z-wave på bägge.
Om du köper ett Yellow-kit så kan du välja power-over-ethernet om du gillar sånt.D djac skrev:Tack, bra översikt, tyckte skillnaderna var oklara.
Så min sammanfattning blir då att om man tar en Yellow och beställer med SSD så får man allt inbyggt i boxen, en fördel, medan en Green får man då komplettera med SkyConnect och extern SSD för att nå samma konfiguration. Allt annat lika?
Är det någon skillnad på Zigbee-funktionerna mellan det inbyggda på Yellow och en SkyConnect?
Då handlar det bara om man tycker merkostnaden för Yellow är berättigad.
Lägger till, jag ser att man får lägga till Z-wave på bägge.
Det är rätt smutt med allt i en box, men visst betalar man ett premiumpris för det.
Någon med erfarenhet av HA och Nibes MyUplink?
Äntligen fått min Nibepanna installerad och vill ha in den i HA, dock skrev jag vid första försöker fel på strängarna och nu kan jag inte komma till ett läge där jag kan skriva in dessa igen.
Detta gäller den native-integrationen.
Sen testade jag HACS, som ju verkar bättre, men den kör jag install på sen händer ingenting, ingen integration syns.
Förmodligen jag som är närsynt men jag blir lite lätt tokig nu... vad gör jag fel?
Äntligen fått min Nibepanna installerad och vill ha in den i HA, dock skrev jag vid första försöker fel på strängarna och nu kan jag inte komma till ett läge där jag kan skriva in dessa igen.
Sen testade jag HACS, som ju verkar bättre, men den kör jag install på sen händer ingenting, ingen integration syns.
Förmodligen jag som är närsynt men jag blir lite lätt tokig nu... vad gör jag fel?
Kollade i Github och det måste då vara det här projektetD djac skrev:Någon med erfarenhet av HA och Nibes MyUplink?
https://github.com/jaroschek/home-assistant-myuplink
Det här verkar viktigt!
Note: You cannot edit the Callback Url after the application has been created, even though the GUI makes you think so. Create a new one if you want to change it.
Tack, jag hittade lösningen, på ett ställe jag aldrig kikat tidigare, på sidan med integrationer, de tre prickarna uppe till höger, så hittar man "Autentiseringsuppgifter för applikationer", där finns en rad med uppgifterna för Nibe-integrationen, tar man bort den så promptas man igen och kan då göra rätt.P paralun skrev:
Nu funkar det och jag får upp en del värden.
Det som fortfarande är oklart, och jag har sett obesvarade kommentarer om detta, är vad som är skillnaden om man installerar via HACS eller HA-integrationer, någon nämner att den via HACS är bättre men den får jag inte in, högst sannolikt handhavandefel men vet inte riktigt vad jag kan göra fel.
Edit: den man får när man installerar från HA är Core, jag saknar värden jag gärna vill ha med, exempelvis från FLM-enheten. https://www.home-assistant.io/integrations/myuplink
Redigerat:
Ok, nu är jag inte riktigt med? Man lägger ju alltid först till en integration i HACS sen installerar man integrationen i vanliga "Enheter o tjänster" och gör konfigurationen där.D djac skrev:Tack, jag hittade lösningen, på ett ställe jag aldrig kikat tidigare, på sidan med integrationer, de tre prickarna uppe till höger, så hittar man "Autentiseringsuppgifter för applikationer", där finns en rad med uppgifterna för Nibe-integrationen, tar man bort den så promptas man igen och kan då göra rätt.
Nu funkar det och jag får upp en del värden.
Det som fortfarande är oklart, och jag har sett obesvarade kommentarer om detta, är vad som är skillnaden om man installerar via HACS eller HA-integrationer, någon nämner att den via HACS är bättre men den får jag inte in, högst sannolikt handhavandefel men vet inte riktigt vad jag kan göra fel.
Men myuplink blev ju sedan nyligen med 2024.2 ett officiellt addon så HACS ska inte behövas.
https://www.home-assistant.io/integrations/myuplink/