6 848 läst · 63 svar
7k läst
63 svar
Höjt pristak kan ge högre elpriser i Sverige
Även när det blåser kommer det inte räcka i vinter för flertalet länder. Marknaden för export kommer vara omättad lång tid framöver tack vare Tysklands fadäs med gasen.F fsn skrev:
Tror jag.
Du tror fel, blåser det så räcker elen verkligen till. Den kommer i 99% av fallen att räcka till ändå. Det är lite underhållsarbete som begränsar överföringskapacitet och Tyskarna bunkrar gas just nu och det har drivit upp priset på el nu i Augusti. Men det blir tuffa dagar när det är kallt och vindstilla.J JockeHX skrev:
Jag har varit för kärnkraft i hela mitt liv. Ny kärnkraft känns självklart för mig.J JockeHX skrev:
Men det dröjer många år innan det ger effekt.
Man måste vara förberedd här och nu.
Ok, vi får se. Jag tror det kommer bli tokkaos kommande vintrar oavsett om det blåser eller inte med bonus att när det inte blåser blir det rullande avstängningar i SE4.F fsn skrev:Du tror fel, blåser det så räcker elen verkligen till. Den kommer i 99% av fallen att räcka till ändå. Det är lite underhållsarbete som begränsar överföringskapacitet och Tyskarna bunkrar gas just nu och det har drivit upp priset på el nu i Augusti. Men det blir tuffa dagar när det är kallt och vindstilla.
https://www.dn.se/ekonomi/politiker-vill-aterstarta-karnkraftverk-iden-skjuts-ner-av-expert/F fsn skrev:
Ringhals produktionschef trodde "minst 5 år". Artikeln är rätt märklig, den går igenom alla problem, det är kört osv, men när det väl kommer konkret så är det 5 år men det kommer bli dyrt.
Jag tror att om alla ger sig *svärord* på att det ska gå kan det gå snabbare, men det är fortfarande år det räknas i tyvärr.
Beslutet borde tagits igår att återstarta R1 och R2.
du är medveten om hur elmixen ser ut i Danmark, Tyskland, Sverige och tex Holland och hur mycket vindkraft det faktiskt finns? Blåser det så är det ingen elbrist, däremot så bränns det mindre kol, olja och gas just då.J JockeHX skrev:
Det räcker så, trygga elförsörjningen.J JockeHX skrev:
Om du privat för egen del sedan vill satsa på sol /vindkraft är det ok med mig, men södra Sverige behöver inte mer slumpkraft.
Inte bara i SE4. Även i bästa fall kommer vi att få nån sorts ransonering i SE3 i vinter.J JockeHX skrev:
Sen om det blir hushåll eller industrier som får ta huvudsmällen vågar jag inte sia om. Båda alternativen innebär ju nationellt självmål. Låta folk frysa och riskera samhällsomstörtning, eller undergräva själva källan till välstånd? Jobbigt läge.
Sen ligger nog inte SE2 långt efter. Kanske klarar sig i vinter, men nästa vinter? Och sen SE1 efter det...
Kanske dags att hugga ner några träd på tomten i höst och klyva ved inför kommande vintrarna.Kilrain skrev:Inte bara i SE4. Även i bästa fall kommer vi att få nån sorts ransonering i SE3 i vinter.
Sen om det blir hushåll eller industrier som får ta huvudsmällen vågar jag inte sia om. Båda alternativen innebär ju nationellt självmål. Låta folk frysa och riskera samhällsomstörtning, eller undergräva själva källan till välstånd? Jobbigt läge.
Sen ligger nog inte SE2 långt efter. Kanske klarar sig i vinter, men nästa vinter? Och sen SE1 efter det...
Baserat på vilken teori då? Du är medveten om att produktionskapaciteten i SE2 och SE1 överstiger exportkapaciteten?Kilrain skrev:Inte bara i SE4. Även i bästa fall kommer vi att få nån sorts ransonering i SE3 i vinter.
Absolut är det så!Kilrain skrev:
Men det finns ett antal politiker i MP och S falangen som under det här århundradet har trollat bort drivor av kWh som hade suttit fint att ha tillgång till nu.
Finns bara en lösning på problemet, rösta fram en regering som tar dom här frågorna på allvar och ser till att trygga vår framtida elförsörjning. Just nu är vi totalt rökta pga miljömupparnas misslyckande ... bara att härda ut tills vi får ordning på produktionen igen, ÄVEN dom dagarna det inte blåser ...
Hur länge då? Visst, det kanske dröjer mer än ett år. Men tids nog kommer eländet att förflyttas norrut.F fsn skrev:
Vem vet, om ett år kanske vi inte har några elområden. Och bli inte förvånad om alla tvingas till timpris (eller kvartspris), och alla fasta avtal rivs upp.
Eftersom ”Force majeure, vi har varit naiva, ingen hade kunnat förutse detta”.
Hur mycket man gärna invaggar sig själv i trygghet, ”det drabbar inte mig”, så bör man aldrig underskatta statens förmåga att utsätta befolkningen för lite ”surprise sex”.
Kilrain skrev:Hur länge då? Visst, det kanske dröjer mer än ett år. Men tids nog kommer eländet att förflyttas norrut.
Vem vet, om ett år kanske vi inte har några elområden. Och bli inte förvånad om alla tvingas till timpris (eller kvartspris), och alla fasta avtal rivs upp.
Eftersom ”Force majeure, vi har varit naiva, ingen hade kunnat förutse detta”.
Hur mycket man gärna invaggar sig själv i trygghet, ”det drabbar inte mig”, så bör man aldrig underskatta statens förmåga att utsätta befolkningen för lite ”surprise sex”.
Fasta elavtal blir svåra att säga upp om inte elhandelsbolaget går i konkurs. Däremot så tror jag ”flat line” fastprisavtal är historia och att inga elbolag är beredda att teckna den typen av avtal. Däremot kan det eventuellt bli aktuellt med fastprisavtal med olika priser över dygnet. Läs på lite hur elhandel fungerar och varför det finns elområde. Det är fö ett ganska nytt påfund, tidigare så var det samma pris i hela Sverige.
Nu när vi har en handelsstörning på elmarknaden som tydligt påverkar hushåll och olika branscher undrar jag om det inte är dags för en statlig intervention.
Att staten inför prisreglering på el och energi tills krisen på elmarknaden är över.
För nu är elpriset nästan helt påverkad av exporten som pga av kriget, (stopp för rysk gas, ekonomisk krig med Ryssland, gör att våra grannländer köper svensk el).
Spelreglerna på energimarknaderna är påverkade och de förutsättningarna som fanns tidigare gäller inte längre. Elmarknaden har i dagsläget en allvarlig störning.
Det är kris nu och det ser inte bra ut närmaste tiden (inflation, högre ränta på bolån, lågkonjunktur, högre priser på många saker som kommer att påverka hushåll och husägare).
Jag anser att staten måste agera mer bestämt i denna kris.
Vid krig och kriser kan staten sätta in extrema åtgärder, stänga gränser, tillämpa totalförsvarsplikt, införa ransonering och prisreglering i krig och fred...förstatliga bolag osv
Läs gärna SOU 2009:3 Ransonering och prisreglering i krig och fred.
Där tas upp att:
"Fyra områden, där det skulle kunna uppstå behov av regleringsåtgärder vid allvarliga fredstida försörjningsstörningar, redovisas särskilt; energiområdet, oljesektorn, livsmedelsområdet och läkemedelssektorn.
Gällande rätt
För att kunna bemästra försörjningsproblem i krig och vid allvarliga bristsituationer i fredstid finns i Sverige ett antal beredskapsförfattningar. De viktigaste av dessa är ransoneringslagen och prisregleringslagen. Ransoneringslagen ger regeringen möjlighet att vid krig, krigsfara, eller när det till följd av andra utomordentliga händelser föreligger knapphet på viktiga förnödenheter, vidta åtgärder."
Skulle staten tillämpa detta så får elbolagen följa lagen.... or else?
Det finns säkert fler som kan detta område bättre och kan belysa oss övriga läsare med bättre kunskap.
Vad jag ville med detta inlägg är att poängtera att det finns olika lösningar/strategier som kan vidtas för att på kort och lång sikt hantera de problemen som vi ser idag.
Att staten inför prisreglering på el och energi tills krisen på elmarknaden är över.
För nu är elpriset nästan helt påverkad av exporten som pga av kriget, (stopp för rysk gas, ekonomisk krig med Ryssland, gör att våra grannländer köper svensk el).
Spelreglerna på energimarknaderna är påverkade och de förutsättningarna som fanns tidigare gäller inte längre. Elmarknaden har i dagsläget en allvarlig störning.
Det är kris nu och det ser inte bra ut närmaste tiden (inflation, högre ränta på bolån, lågkonjunktur, högre priser på många saker som kommer att påverka hushåll och husägare).
Jag anser att staten måste agera mer bestämt i denna kris.
Vid krig och kriser kan staten sätta in extrema åtgärder, stänga gränser, tillämpa totalförsvarsplikt, införa ransonering och prisreglering i krig och fred...förstatliga bolag osv
Läs gärna SOU 2009:3 Ransonering och prisreglering i krig och fred.
Där tas upp att:
"Fyra områden, där det skulle kunna uppstå behov av regleringsåtgärder vid allvarliga fredstida försörjningsstörningar, redovisas särskilt; energiområdet, oljesektorn, livsmedelsområdet och läkemedelssektorn.
Gällande rätt
För att kunna bemästra försörjningsproblem i krig och vid allvarliga bristsituationer i fredstid finns i Sverige ett antal beredskapsförfattningar. De viktigaste av dessa är ransoneringslagen och prisregleringslagen. Ransoneringslagen ger regeringen möjlighet att vid krig, krigsfara, eller när det till följd av andra utomordentliga händelser föreligger knapphet på viktiga förnödenheter, vidta åtgärder."
Skulle staten tillämpa detta så får elbolagen följa lagen.... or else?
Det finns säkert fler som kan detta område bättre och kan belysa oss övriga läsare med bättre kunskap.
Vad jag ville med detta inlägg är att poängtera att det finns olika lösningar/strategier som kan vidtas för att på kort och lång sikt hantera de problemen som vi ser idag.
Redigerat: