WaldenWoods StockholmM skrev:
Jag tycker en dimension saknas i de överväganden som hittills gjorts i tråden. Visst skiljer det sig på läge och objekt huruvuda nedlagda pengar på tillbyggnad "lönar sig".

Men en ännu mer relevant fråga är väl hur lång horisont man själv har på det egna boendet. För det är ju inte bara nedlagda pengar man ska få tillbaka, helst ska man ju få något för nedlagd tid också. Dvs även om man köper all arkitekt- och hantverkshjälp etc måste man ändå som beställare vara väldigt engagerad i hela projektet. Ska man räkna med det vill jag påstå att det är väldigt på tillbyggnader som lönar sig krasst ekonomiskt. Det är mycket besvär med att bygga till. I vissa avseenden besvärligare än att bygga nytt.

Dvs om du själv behöver tillbyggnaden, och avser att bo kvar så länge så att det är värt besväret och insatsen, bygg! Om det mer är för spekulation i värdehöjande, låt bli. Jag tror det är sällan det lönar sig, om man räknar med all kraft, energi och pengar man lägger ner på ett sånt projekt.
Tror det här är en bra notering. Diskuterade just med
Martin_B Martin_B skrev:
Sammanfattningsvis kan man väl svara på frågan i trådrubriken på följande sätt:

Om kvadratmeterpriset (vid en eventuell försäljning) för objektet som byggs till är samma, eller högre, än kvadratmeterpriset för att uppföra tillbyggnaden, så går det på jämnt ut som ett minimum, alternativt lönar sig, att bygga till, förutsatt att boarean efter tillbyggnaden inte överstiger den punkt där kvadratmeterpriset börjar dala för mycket på grund av fler än normalt (av köpare) önskade kvadratmeter.

Lång mening, men det borde ju stämma rätt bra. Sedan är ju frågan var den "gyllene" punkten finns på "kvadratmeterkurvan", dvs. vid ungefär hur många kvadratmeter boarea som kvadratmeterpriset börjar falla för mycket. Den kurvan är väl också exponentiell.

Var tror ni den punkten hamnar? Vid 120 m2? Vid 150 m2? Vid 200 m2? ...borde vara under 200 m2 tycker jag?
Och byggkostnaden per kvm verkar ju ha en stor startkostnad med alla tillstånd och expertis som behövs idag. Jag har en kollega som ska bygga ut i Täby. 20 kvm extra boyta. Kostnad en miljon.

Där är det som sagts tidigare minst lika viktigt att de vill bo kvar och bara behöver mer yta (och inte orkar flytta med sälj och köp) som att öka värdet.
Sen är problemet med många tillbyggnader att husen är byggda med en genomtänkt planlösning att då bygga ut en del kan skapa konstiga (mindre användbara) utrymmen och genomgångslösningar. Ett äldre hus som byggs ut kan få charm. Ett 80-talshus som byggs ut "för man vill ha det där femte sovrummet". Kan kännas sönderbyggt.

Och nu när marknaden viker rejält kommer mysko objekt vara de som blir svårast att sälja.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Klokt tänkt! Så skulle jag också göra. 140 kvm extra är inte alls illa!

Men wow säger jag! Låter väldigt billigt! Hur kom ni ner i 10.700 kr kvadraten? Gjorde ni allt själva?
Och ungefär hur ser kostnadsfördelningen ut mellan administrativa tjänster i samband med bygglov (dvs. bygglov, KA, utstakning, besiktningsman, ritningar osv.), material, samt arbetskostnader?
Det är en kombination av eget arbete, tur, kontakter och jagande på Blocket.

Lånade grävare av grannen och grävde ut för källaren själv(grävde på dagen, jobbade hemifrån på kvällar/nätter), fixade ett undan schaktmassorna mha en kompis med lastbil(kostnad 36000kr),

Plattan, stomresning och vädertätt skal lejde jag ut på en kamrats samarbetspartner så jag fick en rätt bra deal iom att han hade ett stort jobb samtidigt bara några 100m bort. Så han tog jobbet hos mig på sidan av...

Alla fönster är tidsenliga fönster som jag köpt på blocket. Som jag sen renoverade och satte i isolerglaskassett (en granne är glasmästare så vi fick köpa isolerglas + övrig mtrl till grossistpris) totalkostnad för 11 st fönster 15000kr

Grävning, plattan + källarväggar gick på 200000kr.
Arkitekt, ka, bygglov ca 80000kr

Stomresning ink vädertätt skal ink nytt tak på befintliga delen ca 610000kr

Övriga utgifter ca 20000kr

Jag ska försöka göra så mycket som möjligt själv av de resterande delarna av projektet. Försöka hålla nere kostnaderna genom att leta material på blocket och köpa via min kompis olika konton hos olika grossister

El + kök och badrum i källaren kommer vi dock att leja ut oavsett
 
  • Gilla
Peter4321 och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
N noone70 skrev:
Det är en kombination av eget arbete, tur, kontakter och jagande på Blocket.

Lånade grävare av grannen och grävde ut för källaren själv(grävde på dagen, jobbade hemifrån på kvällar/nätter), fixade ett undan schaktmassorna mha en kompis med lastbil(kostnad 36000kr),

Plattan, stomresning och vädertätt skal lejde jag ut på en kamrats samarbetspartner så jag fick en rätt bra deal iom att han hade ett stort jobb samtidigt bara några 100m bort. Så han tog jobbet hos mig på sidan av...

Alla fönster är tidsenliga fönster som jag köpt på blocket. Som jag sen renoverade och satte i isolerglaskassett (en granne är glasmästare så vi fick köpa isolerglas + övrig mtrl till grossistpris) totalkostnad för 11 st fönster 15000kr

Grävning, plattan + källarväggar gick på 200000kr.
Arkitekt, ka, bygglov ca 80000kr

Stomresning ink vädertätt skal ink nytt tak på befintliga delen ca 610000kr

Övriga utgifter ca 20000kr

Jag ska försöka göra så mycket som möjligt själv av de resterande delarna av projektet. Försöka hålla nere kostnaderna genom att leta material på blocket och köpa via min kompis olika konton hos olika grossister

El + kök och badrum i källaren kommer vi dock att leja ut oavsett
Wow, ja det var ju helt klart en lycklig kombination du fick ihop där av eget arbete, tur och kontakter... ja, och blocket då förstås! Fönstren fick du klart billigt.

Men när du skriver att du köpte tidsenliga fönster, så misstänker jag typ 30-tal som nyast, kanske 20-tals eller äldre. Men oavsett, så hur fick du igenom det med tanke på energikraven? Eller har du isolerat så mycket på annat håll att det klarade sig ändå med de äldre fönstren, som ju inte har så bra U-värde som nya moderna?

Om jag bygger ut vill jag ju helst ha tidsenliga, äkta gamla, kopplade fönster, så det stämmer överens med huset. Likväl vill jag heller inte ha för tjocka väggar och tak, för att bibehålla proportionerna mot huvudbyggnaden, som ju är från 20-talet. Men det går väl ej att få igenom med dagens energikrav när man bygger till?

Källaren du fick till för 200.000 kr var ju också rätt imponerande billigt. Antar att du slapp spränga?

Det där med att leja ut el. Vi har ju elektriker i familjen, frågan är dock hur mycket han hinner hjälpa till. Kontrolleras el-arbetet överhuvudtaget av kommunen egentligen? Jag menar, är det någon som kollar vem som har gjort elen? Kräver de intyg på att det är utfört av elfirma?
 
Martin_B
Appendix Appendix skrev:
Sen är problemet med många tillbyggnader att husen är byggda med en genomtänkt planlösning att då bygga ut en del kan skapa konstiga (mindre användbara) utrymmen och genomgångslösningar. Ett äldre hus som byggs ut kan få charm. Ett 80-talshus som byggs ut "för man vill ha det där femte sovrummet". Kan kännas sönderbyggt.
Ja, definitivt kan det kännas sönderbyggt med massa tillbyggen, helt klart! Man har ju sett många ogenomtänkta tillbyggen under åren. Det handlar mycket om att kunna se de olika lösningar som är fysiskt möjliga. Sedan anpassa de bästa så gott det går till vad som tillåts rent bygglovsmässigt med prickmark och allt.
Många gånger verkar folk tänka väldigt begränsat, och missar därmed de riktigt bra lösningarna. Man måste tänka out-of-the-box också ibland för att kunna få en fullträff.

Ang. hus med genomtänkta planlösningar så tycker jag de är bäst som har en riktig hall som är användbar. En hall som når helst alla rum på respektive våning, och där trappan inte hamnar precis vid entrén. I andra hand är det naturligtvis också viktigt att andra rum är bra placerade och i lagom storlek, men hallen tycker jag iaf är viktigast att den sitter, för när hallen är stor och bra placerad, så är oftast det övriga bra också.
Näst bästa sortens planlösning i gamla hus tycker jag helt klart "rektangeln" är, uppdelat i 6 rutor (2x3 matris) där hallen hamnar i mittenrutan på en av långsidorna, och trappan hamnar långt in i hallen bort från entrédörren. Betydligt sämre brukar "kvadraten" vara, som bara är 4 rum (2x2 matris) och som kommer i alla möjliga utföranden vad gäller placering av hall. Det vanligaste är ju att ena rutan av 4 är en hall, och där inryms trappa och wc osv. Problemet med den lösningen är att man inte når alla rum direkt från hallen och trappan hamnar många gånger direkt vid entrédörren (något som för övrigt är det vanligaste oavsett planlösning och oavsett ålder på huset verkar det som).

Allra bästa planlösningen, och den som är lyxigast när man tittar på gamla hus är "stora kvadraten", dvs 3x3 rum, där hallen/foajén är exakt i mitten, helt centralt (alt. i mitten på en av sidorna) och är stor och rymlig/möblerbar, och där det finns en farstu/entréhall som i sin tur leder upp till den stora centrala hallen. Denna lösning är extremt mäktigt om än inte modernt idag.

Sedan så finns ju dagens moderna öppna planlösningar (delad förstaplats) där man kommer in i hallen och ser både köket och vardagsrummet direkt. Heller ej fel och kan bli väldigt luftigt. Dock är här lika viktigt att trappan inte hamnar exakt intill ytterdörren.

Och när det sedan kommer till tillbyggnad och ifall det förbättrar eller ej, så är nog "kvadraten" lättast att bygga ut för att det skall bli bra. För den bygger man enklast till med ytterligare 2x1 rum alt. 1 stort rum, så kvadraten blir en rektangel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Wow, ja det var ju helt klart en lycklig kombination du fick ihop där av eget arbete, tur och kontakter... ja, och blocket då förstås! Fönstren fick du klart billigt.

Men när du skriver att du köpte tidsenliga fönster, så misstänker jag typ 30-tal som nyast, kanske 20-tals eller äldre. Men oavsett, så hur fick du igenom det med tanke på energikraven? Eller har du isolerat så mycket på annat håll att det klarade sig ändå med de äldre fönstren, som ju inte har så bra U-värde som nya moderna?

Om jag bygger ut vill jag ju helst ha tidsenliga, äkta gamla, kopplade fönster, så det stämmer överens med huset. Likväl vill jag heller inte ha för tjocka väggar och tak, för att bibehålla proportionerna mot huvudbyggnaden, som ju är från 20-talet. Men det går väl ej att få igenom med dagens energikrav när man bygger till?

Källaren du fick till för 200.000 kr var ju också rätt imponerande billigt. Antar att du slapp spränga?

Det där med att leja ut el. Vi har ju elektriker i familjen, frågan är dock hur mycket han hinner hjälpa till. Kontrolleras el-arbetet överhuvudtaget av kommunen egentligen? Jag menar, är det någon som kollar vem som har gjort elen? Kräver de intyg på att det är utfört av elfirma?
Huset är byggt 1941 så det var förnster från 30 talet.
Det jag gjorde var att plocka ut befintliga glas, renovera och måla om. sedan limmade jag ihop de två fönsterbågarna till en, sen fräste jag ut så man fick in en isolerglas kassett i fönstret och vips så har jag ett tidsenligt fönster(dock ej kopplat) med ett u-värde på 1,2

Vi behövde inte spränga, men det var en del rejäla stenbumlingar, Den största var så stor att jag var tvungen att dela upp den i 8-9 delar för att grävmaskinen(2.1 ton tror jag) ens skulle orka lyfta ur den ur gropen. Där använda jag mig av spräckkilar, de är otroligt effektiva. Kostar 100kr/st och allt du behöver är en hyfsat stor borrhammare, kilar och en slägga så kan du (bokstavligen) spräcka berg.

Något intyg på el krävs inte, det är på ditt ansvar att det utförs som det ska
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Det är många olika åsikter här och många väldigt sunda. Nu har jag inte lusläst hela tråden men jag tror att läget, läget och läget är extremt intressant.

Sedan tror jag att man kan få tillbaka pengarna om man kan attrahera en "ny" målgrupp.

Om man har ett litet hus på ett attraktivt läge så är huset dyrt (kvadratmeterpris) men någon som kan lägga 5 MSEK på sitt boende vill förmodligen inte ha 120 m2. Om man då bygger ut huset till 180 m2 (som exempel) så kan man attrahera en ny målgrupp och då kan man också få tillbaka sina pengar (eller ännu mer).

Men som många också skriver, tror inte det är så många som bygger ut enbart i spekulationssyfte. Då köper man ett gammalt hus och slår ut någon icke bärande innervägg, renoverar ytskikt, kök och badrum och "snyggar till" huset. Förutsätter en frisk stomme, tak o.s.v. D.v.s. de saker som kostar mycket pengar att fixa men inte ger så mycket, utseendemässigt. Kan jämföra med att behöva byta katalysator på bilen - fruktansvärt tråkig kostnad för det gör ingenting med själva bilen (även om miljön blir lite gladare). Och det gör inte att man får mer för bilen om man säljer den heller.

/Mikael S
 
Rent generellt är givetvis det allmänna prisläget i området helt avgörande. Säg att det kostar 20 kkr/m2 att bygga ut. Om huspriserna i området ligger på runt 50 kkr/m2 så lönar det sig trivialt att bygga ut, om de ligger under 20 kkr/m2 så gör det inte.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Martin_B
N noone70 skrev:
Huset är byggt 1941 så det var förnster från 30 talet.
Det jag gjorde var att plocka ut befintliga glas, renovera och måla om. sedan limmade jag ihop de två fönsterbågarna till en, sen fräste jag ut så man fick in en isolerglas kassett i fönstret och vips så har jag ett tidsenligt fönster(dock ej kopplat) med ett u-värde på 1,2

Vi behövde inte spränga, men det var en del rejäla stenbumlingar, Den största var så stor att jag var tvungen att dela upp den i 8-9 delar för att grävmaskinen(2.1 ton tror jag) ens skulle orka lyfta ur den ur gropen. Där använda jag mig av spräckkilar, de är otroligt effektiva. Kostar 100kr/st och allt du behöver är en hyfsat stor borrhammare, kilar och en slägga så kan du (bokstavligen) spräcka berg.

Något intyg på el krävs inte, det är på ditt ansvar att det utförs som det ska
På så vis, med fönstren! Ja det var ju väldigt smart! Då blir det ju verkligen tidsenligt samtidigt som det är dagens standard på isolering.

Ja, spräcka berg låter ju intressant! Har också funderat i de banorna ifall man skulle bygga källare, då jag nog har en del berg att spränga loss först, tyvärr. Kanske går det att spräcka loss det var min tanke, och det kom du och visade här att det går :)

Inget intyg på el? Men vill inte kontrollansvarige ha underlag på utfört arbete innan han prickar av elen som godkänd? För kontrollansvarig måste man ju ha idag till tillbyggnader?
 
Martin_B Martin_B skrev:
På så vis, med fönstren! Ja det var ju väldigt smart! Då blir det ju verkligen tidsenligt samtidigt som det är dagens standard på isolering.

Ja, spräcka berg låter ju intressant! Har också funderat i de banorna ifall man skulle bygga källare, då jag nog har en del berg att spränga loss först, tyvärr. Kanske går det att spräcka loss det var min tanke, och det kom du och visade här att det går :)

Inget intyg på el? Men vill inte kontrollansvarige ha underlag på utfört arbete innan han prickar av elen som godkänd? För kontrollansvarig måste man ju ha idag till tillbyggnader?
Måste bara varna dig, det är ett jävligt långdraget och tråkigt jobb att fixa fönster på det sättet. :)
Jag skulle ALDRIG göra om det, hade det inte varit för att jag inte hade något att göra på jobbet just då (har provisionsbaserad lön så finns det inget att göra kan jag stanna hemma och löka) så hade det definitivt inte lönat sig med tanke på hur många timmar jag la ner på det.

Kollade just min kontrollplan, det är ansvarig elektriker som kråkar på att elen är ok
 
I min kontrollplan var det krav på isolationstest som bilaga.
 
F f91jsw skrev:
I min kontrollplan var det krav på isolationstest som bilaga.
Inget sånt i min,
 
Martin_B
N noone70 skrev:
Måste bara varna dig, det är ett jävligt långdraget och tråkigt jobb att fixa fönster på det sättet. :)
Jag skulle ALDRIG göra om det, hade det inte varit för att jag inte hade något att göra på jobbet just då (har provisionsbaserad lön så finns det inget att göra kan jag stanna hemma och löka) så hade det definitivt inte lönat sig med tanke på hur många timmar jag la ner på det.

Kollade just min kontrollplan, det är ansvarig elektriker som kråkar på att elen är ok
Japp, det känner jag till, efter att ha totalrenoverat ett antal kopplade bågar... ja, man skulle ju kunna bli tokig på det där. Väldigt omfattande och tråkigt arbete. Det är ju så himla många delar att skrapa, slipa, spackla, slipa, grunda, sen skall rutorna i, det skall kittas och sen skall allt målas, och målas igen, och igen... Sedan skall beslagen dit.
Och då pratar vi inte ens om de eventuella delar som skall repareras, dvs. dåligt trä som skall ersättas med nytt.
Jag förstår att du inte vill göra om det! ....men man är ju så dum så man glömmer av hur jävligt det var, sen står man där glatt igen och sätter igång, för att vara totalt förbannad mitt upp i arbetet över att man var så korkad så man satte igång med det igen :D

Ang. elen, ja, jag tänkte väl det. Då har ju din elektriker prickat av och godkänt då ju. Utan det hade nog kommunen börjat ställa frågor.

Så jag antar ju att man helt enkelt inte kommer ifrån att anlita elektriker. Möjligtvis godkänns om man använder en elektriker i familjen, även om jobbet görs utanför hans arbetstid? Ja, man kan ju undra..
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Martin_B
F f91jsw skrev:
I min kontrollplan var det krav på isolationstest som bilaga.
Nybygge eller tillbygge?
 
Martin_B Martin_B skrev:
Nybygge eller tillbygge?
Tillbyggnad 44 m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.