Nissens
S SueCia skrev:
Fast med tanke på hur billigt det är att jorda uttagen är man bra dumsnål om man inte gör det.
Hur ”billigt” är det att jorda alla uttagen menar du? Och varför skall man göra det om man har JFB?

Netto är det sannolikt dyrare att jorda uttagen än att lägga om taket. Takbytet ökar sannolikt värdet på huset, vilket jordade kontakter sannolikt inte gör…
 
  • Gilla
jsiei97
  • Laddar…
Nissens
J Jaggatagga skrev:
Det är inte tillåtet blanda. Risken är att något blir strömförande och sitter i de ojordade kontakterna och att man sedan tar på det och något som i sin tur är jordat genom ett jordat uttag.

Om man ser över vad man kopplar in är det lugnt. Många kontakter använder ju inte ens jorden.
Har man jordfelsbrytare så försvinner den risken…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
L Lilla Yk skrev:
Ni som är helt emot jordning pga att det kanske kostar mer än det smakar - hur tänker ni kring att jorda i de rum där jordat blandats med ojordat pga att planlösningen öppnatsupp?
Jordning löser ju inget problem, det gör däremot JFB:n.
Vilka problem är det du tror att jordade uttag löser?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men om det saknad jord, så kan vi nog vara överens om att elsystemet är över 40 år gammalt.
2022-1994=28
Alltså det är 28 år sedan kravet på jordade uttag överallt infördes.
Jordade uttag infördes 1 juli 1994.

A AG A skrev:
Kan mycket väl hålla, men skicket på det kan ifrågasättas.
Elen i vårt hus är från 1970, alltså 52 år gammal, å det är inga fel på det. Det enda som är gjort är att uttagen är utbytta, anledningen var att flera av uttagen saknade petskydd i ena eller bägge uttagsbrunnarna (trasiga), samtidigt så byttes det till jordade uttag, vi hade turen att jordtråd var dragen till alla uttag mm.
 
Redigerat:
Panor82
Som så många sagt innan så skulle jag prioritera en jordfelsfelsbrytare framför jordat och jag ber om ursäkt om missat det i tråden men jag skulle även se till att alla uttag är petskyddade och hela. Och om det är en omfattande renovering med tillägg/utökningar eller större ändringar i befintlig el så skulle jag jorda hela anläggningen.
Skulle inte påstå att det höjer värdet nämnvärt men kan ju vara en faktor vid budgivning etc, det primära syftet med dessa åtgärder är att höja person- och egendomsskyddet.
 
Fairlane
S SueCia skrev:
Fast med tanke på hur billigt det är att jorda uttagen är man bra dumsnål om man inte gör det.
Jag kan delvis hålla med. Skulle jag ha en öppen planlösning där uttagen i köksdelen är jordade medan de i resterande del inte är det så skulle jag kanske fundera på att jorda resten om jag hade elektriker på plats av andra skäl. Jag är inte säker på att jag gjort det, men kanske. Jag skulle dock inte tagit ut en elektriker vara för den sakens skull om anläggningen i övrigt verkade bra. Sen tror jag inte att värdet på huset skulle påverkas av den delen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det hände även att det satt jordade elradiatorer i rum med ojordade uttag.
Så var det gjort i morsans hus i ett rum. Nu när vi bytte till ett nytt Adax, så kopplade jag helt enkelt inte in jorden till det. Hoppas jag gjorde rätt?
 
Nissens Nissens skrev:
Jordning löser ju inget problem, det gör däremot JFB:n.
Vilka problem är det du tror att jordade uttag löser?
Skyddsjorden fallerar typ aldrig.
En JFB kan fallera ibland.
Att få en så kraftig stöt så att JFBn löser ut är nog ingen som vill ha.

Är det dubbelisolerade apparater så hjälper inte jorden utan där är det JFBn som kan skydda.

Är den jordade apparater så skyddar jorden användaren oberoende om det finns JFB eller inte, Däremot så hjälper JFBn till att skydda tidigare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En annan sak som är bra att göra är att kolla och byta de ojordade uttag som har väldigt grunda uttagsbrunnar.
Såna fanns tidigare, där brunnen är så grund att man riskerart att komma åt stiften i kontakten när de är strömförande.
 
Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så var det gjort i morsans hus i ett rum. Nu när vi bytte till ett nytt Adax, så kopplade jag helt enkelt inte in jorden till det. Hoppas jag gjorde rätt?
Ja, du gjorde högst troligt rätt i att inte koppla in jorden till elradiatorn när det var ojordade uttag i rummet, det hänger bl.a. på om rummet fortfarande är ”isolerad miljö” eller inte.
Ännu bättre hade varit en dubbelisolerad elradiator, en sådan får installeras överallt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, du gjorde högst troligt rätt i att inte koppla in jorden till elradiatorn när det var ojordade uttag i rummet, det hänger bl.a. på om rummet fortfarande är ”isolerad miljö” eller inte.
Ännu bättre hade varit en dubbelisolerad elradiator, en sådan får installeras överallt.
Japp, rummet är isolerad miljö, inga vattenrör eller dylikt finns där, och allt annat, taklampa, uttag, är ojordade.
 
J Jaggatagga skrev:
Tänk på att många köpare inte har lösa pengar att utföra tex. en takomläggning eller ny el, men nuvarande ägaren kanske har utrymme att ta lån på huset för att renovera.

Jag tittade just på ett hus med behov av takbyte (inte akut), direktverkande el (behövde vattenburet) och badrummen var snart kaput. Låna pengar till ett köp, visst. Men var ska 600 000 kronor till renoveringar komma ifrån. Jag kunde helt enkelt inte köpa huset oavsett pris på det.

Med stora renoveringsbehov begränsar man vilka som kan köpa och huset är fortfarande osålt.
Nu pratar du väl om egen ekonomisk förmåga vilket inte har något med värdet att göra. Sen förstår jag kruxet med att man inte har råd att renovera efter att man köpt ett hus, men det hör väl till en annan diskussion. Även om du hade köpt det huset och gjort ovan nämnda renoveringar för 600 000 kr så tror jag ändå inte att värdet hade överstigit den summan jämfört med om det var ogjort.

Jag ska lägga till att jag utgår från att man tar in hantverkare till sina renoveringar. Utför man det själv kan förstås värdet bli högre än investeringen.
 
Nissens Nissens skrev:
Har man jordfelsbrytare så försvinner den risken…
Nej för H-E.
En JFB tar inte bort risken för strömgenomgång pga en blandning av jordat och ojordat.
En JFB kan dock rädda livet när denna olycka sker.

Avgörande för att en anläggning ska få vara driftsatt är att den är korrekt utförd så att risken för olyckor är på normal nivå. I andra hand kommer skydd som mildrar effekterna av en olycka.

Ang öppna planlösningar så finns en gammal tumregel om att det ska vara minst 2.5 meter mellan ett ojordat och ett jordat vägguttag. Tanken är att man normalt inte ska nå mellan två apparater som är anslutna i varsitt uttag. Risken med denna blandning finns om man ansluter apparater avsedda att skyddsjordas för personskydd (inte EMC) eller gamla klass 0-apparater i ett ojordat uttag. Då dessa är mer o mer ovanliga är också risken för olyckor lägre.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Hur ”billigt” är det att jorda alla uttagen menar du? Och varför skall man göra det om man har JFB?

Netto är det sannolikt dyrare att jorda uttagen än att lägga om taket. Takbytet ökar sannolikt värdet på huset, vilket jordade kontakter sannolikt inte gör…
Därför att gamla uttag är ofta gula och vissa har börjat få kärvande petskydd, och ingen människa som tänker längre än näsan räcker skulle då byta uttagen till nya ojordade.

Att tråda om behöver inte kosta mer än material och 8-10 timmar om man förbereder jobbet genom att skära fram övertapetserade dosor, leta reda på alla uttag och flytta möbler så de inte blockerar.

Har själv haft kunder som gjort så och sen varit med och hjälp till med tråddragningen, det är nästan löjligt vad fort det går.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nej. Är elen i övrigt felfri så är jordat/ojordat inget man som köpare tänker på vid budgivning. Jag skulle inte göra det åtminstone.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.