Demmpa Demmpa skrev:
Skyddsjorden fallerar typ aldrig.
En JFB kan fallera ibland.
Att få en så kraftig stöt så att JFBn löser ut är nog ingen som vill ha.

Är det dubbelisolerade apparater så hjälper inte jorden utan där är det JFBn som kan skydda.

Är den jordade apparater så skyddar jorden användaren oberoende om det finns JFB eller inte, Däremot så hjälper JFBn till att skydda tidigare.
Jo skyddsjord ”fallerar” ibland.
Skyddsjorden överhuvudtaget inte dragen (har varit med om att en elektriker dragit in jordledare som var 10cm för kort, ansluten i uttaget i badrum, inte synlig i dosan i andra änden).
Den kan ha lossnat efter 15 år.
Uttaget kan vara trasigt så jordblecket inte ger kontakt.
Den kan vara felkopplad så det istället ligger fas på jordblecket. Upptäcks efter 10 år när någon kopplar ur den dubbelisolerade lampan och kopplar en ”jordad” apparat.
Jag som inte är elektriker och därmed Inte ser sååå många installationer har sett alla de uppräknade felen med skyddsjord.
Om man alltid kan lita på att skyddsjord är korrekt ansluten så behöver man i princip inte en jfb i en jordad anläggning. På samma sätt kan man säga att om du har en jordfelsbrytare som garanterat fungerar, så är skyddsjord helt onödigt.
 
  • Gilla
Lars-Erik
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om man alltid kan lita på att skyddsjord är korrekt ansluten så behöver man i princip inte en jfb i en jordad anläggning. På samma sätt kan man säga att om du har en jordfelsbrytare som garanterat fungerar, så är skyddsjord helt onödigt.
Jag undrar om dessa 2 påståenden verkligen stämmer? Jag tror inte det i alla olika fall som kan uppkomma med elfel.
 
Nissens
M merbanan skrev:
Ja, det stämmer nog. Min mening är att för att jordade uttag skall löna sig så måste en köpare gissa sig till att om uttagen ser nya ut så har nog faktiskt en elektriker trådat om de flesta grupperna. Vidare får man anta att denne elektriker haft lite yrkesstolthet och sett till att elanläggningens standard lyfts. Givetvis så kan någon ha köpt nya fina uttag och sen monterat dessa utan jord och sedan i prospektet skrivit "uttag bytt till jordat".

Så min tanke är att om det står något om elrenovering så finns det en förhoppning om att det faktiskt är mer saker som är gjorda och att det då skulle motsvara kring 50tkr beroende på husets storlek. Och att man får testa och titta så faktiskt är fallet.

T ex om man lyckas med att endast komplettera jordkabeln och sedan behåller gammal tygkabel så har man ju jordat men det har i princip 0kr i värde. Men om huset är nytt och kabel från den tiden fortfarande skulle vara bra så minskar ju värdet på åtgärden. Så man kanske ska nyansera svaret med att det beror på huset ålder.
Ja, men jag skulle nog vilja vända på resonemanget lite.
En undermålig elanläggning kan sänka värdet, man förutsätter normalt att elanläggningen är i dugligt skick.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Om man alltid kan lita på att skyddsjord är korrekt ansluten så behöver man i princip inte en jfb i en jordad anläggning. På samma sätt kan man säga att om du har en jordfelsbrytare som garanterat fungerar, så är skyddsjord helt onödigt.
Det där är ju gallimattias..

Vid nyinstallation gäller att man installerar jordade uttag OCH JFB. Det beror på att det ena inte har med det andra att göra, det är helt olika ”funktioner”.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, men jag skulle nog vilja vända på resonemanget lite.
En undermålig elanläggning kan sänka värdet, man förutsätter normalt att elanläggningen är i dugligt skick.
Detta tror jag ligger närmast sanningen.
Man förutsätter att elanläggningen är ok , är det uppenbart att den inte det så sänker det värdet då köparen ser en renoveringskostnad som inte är den typen man är villig att betala extra för att få, tex kök (satan vad folk betalar extra för att få renovera köket)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag undrar om dessa 2 påståenden verkligen stämmer? Jag tror inte det i alla olika fall som kan uppkomma med elfel.
Nja. Ett fall man kan tänka sig är om ett isolationsfel ger en ”dålig” kortslutning, det går ström mot skyddsjord, men så lite att säkringen inte löser ut. Jordfelsbrytaren löser då ut. Å andra sidan så i frånvaro av jordfelsbrytare, så kommer skyddsjorden att leda bort hela felströmmen, det blir aldrig någon hög spänning på jord. Inte farligt. Detta då under förutsättning att skyddsjorden är korrekt.
 
Nissens
S SueCia skrev:
Därför att gamla uttag är ofta gula och vissa har börjat få kärvande petskydd, och ingen människa som tänker längre än näsan räcker skulle då byta uttagen till nya ojordade.

Att tråda om behöver inte kosta mer än material och 8-10 timmar om man förbereder jobbet genom att skära fram övertapetserade dosor, leta reda på alla uttag och flytta möbler så de inte blockerar.

Har själv haft kunder som gjort så och sen varit med och hjälp till med tråddragningen, det är nästan löjligt vad fort det går.
Jodå, det är nog många som kan tänka sig att byta till nya ojordade uttag och komplettera med en JFB om det saknas. Både billigare och bättre än att tråda om. :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där är ju gallimattias..

Vid nyinstallation gäller att man installerar jordade uttag OCH JFB. Det beror på att det ena inte har med det andra att göra, det är helt olika ”funktioner”.
Självklart installerar man båda skyddsåtgärderna. De skyddar mot samma feltyper, men på helt olika sätt. Skyddet höjs av det dubbla skyddet eftersom det ena eller det andra kan vara deffekt.
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Självklart installerar man båda skyddsåtgärderna. De skyddar mot samma feltyper, men på helt olika sätt. Skyddet höjs av det dubbla skyddet eftersom det ena eller det andra kan vara deffekt.
Inte för att jag är nån expert i ämnet, men jag tror du har fel här. JFB och skyddsjord skyddar inte alltid mot samma fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som jag skrev, det finns ”ofarliga” fel där jfb löser, men skyddsjord löser inte ut säkringen. I övrigt skyddar jordfelsbrytaren, även om skyddsjord är felaktig. Och skyddsjord skyddar även om jordfelsbrytaren är felaktig.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det en gammal klass0-armaturer, alltså en armatur som kan vara enkelisolerad och ha rund ojordad kontakt?
Så är svaret Nej.

Är det en ”nyare” klass2-armatur, alltså en dubbelisolerad armatur med ”D-formad” kontakt?
Så är svaret Ja
Gammal skomakarlampa helt i koppar med motvikt...
Men byta kabel och jorda lampskärmen borde vara möjligt?
 
S
Nissens Nissens skrev:
Jodå, det är nog många som kan tänka sig att byta till nya ojordade uttag och komplettera med en JFB om det saknas. Både billigare och bättre än att tråda om. :)
det är långt ifrån bättre, det finns ingen elektriker som trådar om utan att samtidigt installera jordfelsbrytare, så på vilket sätt är det bättre med ojordat? :O

skön attityd att sitta och säga att det ena ersätter det andra. Du lurar ju folk att jordfelsbrytaren skulle skydda mot samma fel som jorden gör.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
En JFBn har ett alternativt användningsområde som man ofta blandar ihop med dess primära.

Skyddsjordning är en del av en skyddsåtgärd som anses ska förhindra olyckor. Det är en grundbult för att en anläggning ska vara korrekt. Säkringen används där för att bryta strömmen vid ett fel, ett jordfel mot skyddsjord. En JFB kan här hjälpa till genom att bryta strömmen vid en lägre felström än den som säkringen kräver. Det är t.o.m så att JFBn får ersätta säkringen för detta syfte. Man får beakta JFBn vid ledningsdimensionering vilket medger längre ledningar med mindre area än om endast säkringen finns som skydd etc.

Men JFBns primära syfte är som tilläggsskydd utanpå de grundläggande skydden. JFBn krävs därför endast i vissa krävande miljöer som t.ex badrum och utomhus. Den tar också hand om felfallet att en person får direkt kontakt med en fasledare.

JFBn får aldrig ersätta de grundläggande kraven på skydd, så man kan inte ersätta de grundläggande skydden med en JFB. Det måste vara rätt typ av uttag för miljön. Om de grundläggande skydden fallerar, då har vi en olycka. JFBn är bilbältet som mildrar effekten av sådana olyckor.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
det är långt ifrån bättre, det finns ingen elektriker som trådar om utan att samtidigt installera jordfelsbrytare, så på vilket sätt är det bättre med ojordat? :O

skön attityd att sitta och säga att det ena ersätter det andra. Du lurar ju folk att jordfelsbrytaren skulle skydda mot samma fel som jorden gör.
Du verkar inte veta hur en JFB fungerar. Har du en JFB installerad så kan du ta med handen direkt på en strömförande ledare utan att du får minsta skada. Så ja, en JFB skyddar det ett jordat uttag eventuellt gör, plus mycket mer.

Det är snarare du som lurar folk att tro att det gör någon nämnvärd skillnad att jorda uttagen. Med tanke på att det mesta man ansluter är dubbelisolerat numera så har jordningen i stort sett spelat ut sin roll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Självklart installerar man båda skyddsåtgärderna. De skyddar mot samma feltyper, men på helt olika sätt. Skyddet höjs av det dubbla skyddet eftersom det ena eller det andra kan vara deffekt.
Då vet du inte hur en JFB fungerar.
Säg att ett barn på något sätt kommer åt en strömförande del, kanske en trasig kabel, eller något annat. På vilket sätt skyddar jorden barnet???
På INGET sätt. En JFB däremot skyddar till 100%.

Och nej, det är inte alls självklart att man installerar både jord och JFB….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.