Nissens
A AG A skrev:
Vad, påstår du, att jag har hittat på?
Att värdet på huset ökar för att man har jordade uttag. Jordade uttag tillför i stort sett ingenting om man har jordfelsbrytare, så det lär inte heller påverka värdet på huset…

Du får nog ha referenser som stöder det du påstår, för det verkar helt ologiskt.
 
  • Gilla
uplj och 5 till
  • Laddar…
Kag tror inte värdet på huset ökar med att du sätter jordade uttag mm. MEN värdet kan mycket väl öka på grund av att man kan visa i prospektet att all el är nydragen. Så det är inte jordningen som höjer värdet utan vetskapen om att allt är OK med elanläggningen.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Meh, jordade uttag gör inte mycket nytta utanför badrum och kök och knappt ens där. Nästan allt som kan få nått fel och bli strömledande är billig elektronik och skit från Kina. Dom grejerna saknar ändå jordstift 99 gånger av 100.
 
  • Gilla
  • Haha
Lars-Erik och 3 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Bara för att det är ojordat i rummen förutom kök och badrum, behöver ju inte betyda att anläggningen är dålig eller farlig i övrigt. Jag har rotat runt lite i morsans hus där elen drogs ca.1960 ,och kablarna ser fortfarande väldigt bra ut, plastisoleringen på kablarna är som nya vill jag påstå.
Min poäng är att om ett hus från 1960 i prospektet har med elrenovering och jag ser nya blänkande uttag och brytare så kan jag på en visning koppla in en testare och sedan titta på elcentralen för att se om det finns en jordfelsbrytare. Om det ser bra ut så är sannolikheten stor att all el är ok bakom skalet.

På en visning går det fort och det är mycket som skall kollas. Ovan metod är den enda jag kan se som är effektiv i ett kostnads och tidsperspektiv.
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Stort tack för mycket bra svar! Jag tror att det finns dåliga kopplingar. Vi byggde ut lite i somras och elektrikerna upptäckte en massa märkliga dragningar som fixades till i samma veva. Dessutom har tidigare ägare öppnat mellan kök och vardagsrum (öppen planlösning) vilket gör att det blir blandat mellan jordat och ojordat i samma rum. Utesluter inte att det finns likartade problem på andra ställen.

Skulle blandning mellan jordat och ojordat vara något som räknas som ”rent elfel” tex?
Förr, fram till 1994 så var det jordade uttag i köket samt ojordade uttag vid matplatsen fastän det var samma fysiska rum. Kravet var att det skulle vara minst 1,5-2,5 meter (osäker på avståndet) mellan ojordade uttag och bl.a. diskbänken.

Förr så var det ojordade uttag i rum med vattenburna radiatorer, där radiatorkretsen har kontakt med sann jord.
Det hände även att det satt jordade elradiatorer i rum med ojordade uttag.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Oavsett vad som är prioriterat viktigast, så vill jag påstå att du absolut får tillbaka pengarna. Ojordat visar på att anläggningen är gammal och omodärn. Det är bland det första man som ny ägare till ett hus vill ha ordning på. Sen utesluter knappast ett jordat system en jordfelsbrytare heller. Ett säkert och nytt elsystem är absolut något som höjer värdet ordentligt.
Bland det första håller jag verkligen inte med om.
Om vi bortser från läget och huset redan är köpt så finns det så många saker som de flesta prioriterar före elsystemet om det inte är i dåligt skick. Ojordade uttag är inte dåligt skick. Jordfelsbrytare och åtgärdande av tydliga fel kommer nog högt.
Jag är dock helt övertygad om att följande prylar kommer långt före att byta elsystem för 99% av befolkningen:
  • Tak
  • Dränering
  • Badrum
  • Kök
  • Trädgård
  • Färg/tapeter
Själv har jag ett hus där man bytt till jordade uttag i alla rum på övervåningen. Det påverkade inte mitt val av hus alls. Om det är ojordade uttag i sovrummen på nedervåningen så ansluter jag precis lika gärna en dubbelisolerad sänglampa där som i sovrummen på övervåningen.

Det är inte många elektriska saker man har inomhus hemma som använder jord idag, bortsett från vitvaror och apparater som används i kök.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Nissens
M merbanan skrev:
Min poäng är att om ett hus från 1960 i prospektet har med elrenovering och jag ser nya blänkande uttag och brytare så kan jag på en visning koppla in en testare och sedan titta på elcentralen för att se om det finns en jordfelsbrytare. Om det ser bra ut så är sannolikheten stor att all el är ok bakom skalet.

På en visning går det fort och det är mycket som skall kollas. Ovan metod är den enda jag kan se som är effektiv i ett kostnads och tidsperspektiv.
Nyss sade du att jordade uttag höjer värdet, nu säger du något annat…
 
Fairlane Fairlane skrev:
Själv har jag ett hus där man bytt till jordade uttag i alla rum på övervåningen. Det påverkade inte mitt val av hus alls. Om det är ojordade uttag i sovrummen på nedervåningen så ansluter jag precis lika gärna en dubbelisolerad sänglampa där som i sovrummen på övervåningen.

Det är inte många elektriska saker man har inomhus hemma som använder jord idag, bortsett från vitvaror och apparater som används i kök.
Hej Fairlane

Naturligtvis
Om du konsekvent klarar av att avstå från att köpa eller använda elapparater med jordad stickkontakt i ett ojordat uttag i ditt hus, då har du ju använt apparaterna som de är provade.

Det gäller bara, att inte införa undantag för vissa nätdelar till datorer mm. försedda med jordad stickkontakt. Dessa apparater används då bara till jordade uttag i kök och i rummen på övervåningen. :)
 
Magnus E K
Har bara läst rubriken men jag hade tvärtom betalat mer för ett svävande hus än ett som har jord direkt under sig. Mer originellt.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Naturligtvis
Om du konsekvent klarar av att avstå från att köpa eller använda elapparater med jordad stickkontakt i ett ojordat uttag i ditt hus, då har du ju använt apparaterna som de är provade.

Det gäller bara, att inte införa undantag för vissa nätdelar till datorer mm. försedda med jordad stickkontakt. Dessa apparater används då bara till jordade uttag i kök och i rummen på övervåningen. :)
Alla jordade apparater är inte jordade för personskyddets skull utan för att minska EMCn.
Tex en bärbar dator med extern nätdel med jordad kontakt har den jordade kontakten enbart för EMCn skull.

Min LP-skivspelare har jordad kontakt, det finns ingen metall som är beröringsbar och som kan bli spänningsförande vid ett elfel.
 
Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Hej Fairlane

Naturligtvis
Om du konsekvent klarar av att avstå från att köpa eller använda elapparater med jordad stickkontakt i ett ojordat uttag i ditt hus, då har du ju använt apparaterna som de är provade.

Det gäller bara, att inte införa undantag för vissa nätdelar till datorer mm. försedda med jordad stickkontakt. Dessa apparater används då bara till jordade uttag i kök och i rummen på övervåningen. :)
Bortsett från sladden mellan datoradapter och vägg så kommer jag inte på så mycket mer saker som används som är jordade idag. Kan du komma på fler, som inte är tänkta för kök, badrum eller utomhus?

I vägguttag hemma, bortsett just från kök, badrum och utomhus, så sitter det mest lampor, mobilladdare, stereo, tv etc. Samtliga dubbelisolerade. Jag vidhåller att det finns mycket saker i husägarlivet som går före att jorda uttag i sovrum, för de flesta och därför skulle inte jag betala en krona extra för att en tidigare ägare jordat uttagen.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Alla jordade apparater är inte jordade för personskyddets skull utan för att minska EMCn.
Tex en bärbar dator med extern nätdel med jordad kontakt har den jordade kontakten enbart för EMCn skull.

Min LP-skivspelare har jordad kontakt, det finns ingen metall som är beröringsbar och som kan bli spänningsförande vid ett elfel.
vad är ”EMC”?
 
J Josth skrev:
En bra artikelserie om el-nätet här på byggahus: [länk] [länk]
Jag försöker förstå om jag får koppla en skomakarlampa i koppar utan skyddsjord?
Det är en sån där liten kontakt som man sätter över fönster.
Mina fönsterlampor saknar jordad kabel, och skomakarlampan tar man i för att höja och sänka.
Tänkte sätta den över diskbänken, i fönstret, är det fel?
Jag har JBF.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag försöker förstå om jag får koppla en skomakarlampa i koppar utan skyddsjord?
Det är en sån där liten kontakt som man sätter över fönster.
Mina fönsterlampor saknar jordad kabel, och skomakarlampan tar man i för att höja och sänka.
Tänkte sätta den över diskbänken, i fönstret, är det fel?
Jag har JBF.
Är det en gammal klass0-armaturer, alltså en armatur som kan vara enkelisolerad och ha rund ojordad kontakt?
Så är svaret Nej.

Är det en ”nyare” klass2-armatur, alltså en dubbelisolerad armatur med ”D-formad” kontakt?
Så är svaret Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.