Då jag köpte denna kök tog tag och lät en elektriker dra om all el i kåken och byta elcentral.
Gubben som haft de innan var en hejare på att göra saker själv, och detta även elen.
Dock var gubben inte så bra på att dra just el och lämnade efter sig bla ett extrem farligt "råttbo" som gick till elpatroner och luftvärmepump och div i pannrummen.
12kW el genom det råttboet ... kändes inte bra.
Som det var nu så tänkte jag "Om han har gjort det här till elpatronerna ... vad har han då gjort på andra ställen??"
Så tog in elektriker och lät dem byta allt då jag ändå inte skulle bo i kåken på 1 mån.
Hade gubben gjort det snyggt så hade jag troligen inte tänkt på det och låtit det vara.
Det gick på en bra slant att byta el i hela kåken
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men i det fallet så ska väl säkringen gå, har det nått med en ev. jordfelsbrytare att göra?
Säkringen går inte bara för att maskinens hölje blir spänningsförande, om strömmen inte har någonstans att ta vägen går det ingen ström. Det är först vid beröring som strömmen (kan) få en väg till jord, t.ex. genom ett element eller en vattenledning. För att jordfelsbrytaren skall lösa ut räcker det att 30 mA går utanför återledaren (nollan), för att en säkring skall lösa ut momentant kan det krävas 1000 ggr mer (30 A) och då är man ganska rökt om strömmen gått genom bröstet.

(Bara för att en säkring är märkt 10 A så betyder det inte att den löser ut på 0,001 sek vid 10,001 A, vanligen klarar de märkströmmen i en timme och dubbla märkströmmen i 1-2 min)
 
  • Gilla
frappe123
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Säkringen går inte bara för att maskinens hölje blir spänningsförande, om strömmen inte har någonstans att ta vägen går det ingen ström. )
Det undrar jag verkligen, är det inte det som jordade apparater ska hantera?
Dvs om det går ström till den jordade metallen i höljet, så ska säkringen lösa ut?
 
Hej

En sak som nog inte nämnts här, är frågan om EMC (Elektromagnetisk kompatibilitet) och EMC-filter i apparater som är kraftelektronikbaserade.

”Elektromagnetisk kompatibilitet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_kompatibilitet

Alla apparater som provas idag och som är försedda med jordad stickpropp, de provas (för godkännande) i ett jordat uttag.

Här visar en tillverkare hur EMC-filter fungerar; ”How does the EMC Filter work?”
https://www.soselectronic.com/articles/schurter/how-does-the-emc-filter-work-2164

Observera att skyddsjorden finns med i beskrivningen. Har man ett EMC-filter ansluten till skyddsjord i en apparat som är försedd med jordad stickkontakt då behöver den stickkontakten anslutas till ett jordat uttag för att undvika att störströmmar ”vagabonderar” andra vägar än vad som är avsett.

Vagabonderande störströmmar kan bl.a. innebära störningar i multimediaanläggningar.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det undrar jag verkligen, är det inte det som jordade apparater ska hantera?
Dvs om det går ström till den jordade metallen i höljet, så ska säkringen lösa ut?
Jo, förutsatt att uttaget är jordat. Är anläggningen dessutom försedd med JFB kommer den att lösa ut mycket snabbare än säkringen.

Bara för att förtydliga: det är många som tror att man måste ha jordade uttag för att en jordfelsbrytare skall fungera, så är inte fallet.
 
  • Gilla
frappe123 och 3 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jo, förutsatt att uttaget är jordat. Är anläggningen dessutom försedd med JFB kommer den att lösa ut mycket snabbare än säkringen.

Bara för att förtydliga: det är många som tror att man måste ha jordade uttag för att en jordfelsbrytare skall fungera, så är inte fallet.
Nu är jag med, när man kopplar en jordad apparat i ett ojordat uttag! Ja, då faller ju säkerheten med jordat bort.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man får aldrig blanda metod 1 och två. Ett rum med ojordade kontakter får inte även ha jordaded kontakter, för då har man ju fört in jord i rummet, det är inte längre isolerat.

Men att komplettera en elanläggning med jordfelsbrytare är den största säkerhetshöjniningen man kan göra och dessutom till relativt låg kostnad. Givetvis under förutsättning att dte inte finns allvarliga fel i anläggningen, typ. uttag som luktar bränt, saknar kåpa eller liknande, Sådant måsta man alltid åtgärda omedelbart.

Hur skall man då prioritera. Man vågar aldrig rekommendera någon att inte höja säkerheten. Men beroende på omständigheterna, kan det vara så att man bör göra vissa förbättringar före andra, om man inte har en helt obegrändsad budget. Personligen har jag sett till att vid renovering/ombyggnad av rum i vårt gamla hus, så har vi jordat elen i respektive rum. Men då har det gällt lite större ändringar än att bara måla om. Där vi ändå gjort ingrepp i elen i rummet. Men jag skulle inte beställt ut en elektriker bara för att dra fram jord i rum där det saknas. Men som sagt rena elfel, måste ovillkorligen åtgärdas, det måste ha högsta prioritet. Det gäller även till synes oskyldiga fel, som ett uttag som ibland inte fungerar, strömbrytare som knastrar, sådant kan börja brinna.
Stort tack för mycket bra svar! Jag tror att det finns dåliga kopplingar. Vi byggde ut lite i somras och elektrikerna upptäckte en massa märkliga dragningar som fixades till i samma veva. Dessutom har tidigare ägare öppnat mellan kök och vardagsrum (öppen planlösning) vilket gör att det blir blandat mellan jordat och ojordat i samma rum. Utesluter inte att det finns likartade problem på andra ställen.

Skulle blandning mellan jordat och ojordat vara något som räknas som ”rent elfel” tex?
 
ecb182 ecb182 skrev:
Vid en försäljning, och budgivning, tenderar värdet sättas först och främst till ytskickt, planlösning, hur gamla badrum och kök är, större renoveringar som tak, dränering och stambyten. Tvivlar på att priset på ett hus i normalskick blir annorlunda om det är jordat eller ej. Men om fallet är att huset säljs som "renoverat" och fräscht med nya badrum med mera, och det inte är jordat eller bytta stammar kan nog lite mer insatta köpare se igenom "renoveringen", så i det fallet tippar jag att priset kan påverkas negativt.
läget framför allt det där
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
För att jordade uttag ska höja värdet så krävs det i princip att någon spekulant backar ur för att just ojordade uttag är en dealbreaker, och att vederbörande sen gör beräkningen att det kostar för mycket att fixa. Ganska osannolikt skulle jag nog säga.

Vi gillar våra ojordade uttag, då kan man ha tidsenliga lampor utan att behöva bygga om dem :D
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
-MH- och 8 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
För att jordade uttag ska höja värdet så krävs det i princip att någon spekulant backar ur för att just ojordade uttag är en dealbreaker, och att vederbörande sen gör beräkningen att det kostar för mycket att fixa. Ganska osannolikt skulle jag nog säga.

Vi gillar våra ojordade uttag, då kan man ha tidsenliga lampor utan att behöva bygga om dem :D
Håller med, jag tror inte att jordade uttag i alla rum är nån större värdehöjare nuförtiden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
För att jordade uttag ska höja värdet så krävs det i princip att någon spekulant backar ur för att just ojordade uttag är en dealbreaker, och att vederbörande sen gör beräkningen att det kostar för mycket att fixa. Ganska osannolikt skulle jag nog säga.

Vi gillar våra ojordade uttag, då kan man ha tidsenliga lampor utan att behöva bygga om dem :D
Ja, hur många reflekterar ens kring huruvida uttag är jordade eller inte när man letar hus? Elektriker, hobbyexperter och...vem mer? Vi ställde inte ens frågan när vi köpte hus.

Känns som att det finns hundratals kriterier som väger tyngre när man överväger ett husköp. Läge, läge, läge, boyta, tomtstorlek, grundtyp, kommunikationer, värmesystem, vatten och avlopp, parkering, våtutrymmen, kök, ytskikt... Listan kan göras hur lång som helst.

Så svårt att tro på nån större värdehöjning när det gäller nåt så pass osynligt och obskyrt. Det är väl om nån påpekar saken som gemene man ens kommer på att fundera på det.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Ja, det mesta dagens människor använder är ju ojordade och dubbelisolerade.
Smartphones, Paddor, lampor, TV, stereo, dammsugare osv.
 
  • Gilla
bsba och 1 till
  • Laddar…
Svar Nej.

Om säljaren agerat hobbyelektriker kan väl möjligen budgivarna tveka.

Det innebär oftast att all renovering i huset är illa utfört.

Det som budgivare reagerar på är större kostnader, t ex badrum som är helt slut, dvs de fungerar men man mår illa om man går in där.

Eller tak som inte är bytta på 60+ år
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Oavsett vad som är prioriterat viktigast, så vill jag påstå att du absolut får tillbaka pengarna. Ojordat visar på att anläggningen är gammal och omodärn. Det är bland det första man som ny ägare till ett hus vill ha ordning på. Sen utesluter knappast ett jordat system en jordfelsbrytare heller. Ett säkert och nytt elsystem är absolut något som höjer värdet ordentligt.
Det där har du hittat på.
Jordat eller inte har i stort sett ingen betydelse om man har en jordfelsbrytare. Med en jordfelsbrytare installerad är både risk för personskada och brand minimerad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där har du hittat på.
Jordat eller inte har i stort sett ingen betydelse om man har en jordfelsbrytare. Med en jordfelsbrytare installerad är både risk för personskada eller brand minimerad.
Vad, påstår du, att jag har hittat på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.