God Dag alla experter. Jag sitter just nu med ett beslut i ett ärdende gällande Förhandsbesked på två tomter där jag tänkt bygga hus ihop med en familjemedlem inom en snar framtid. Skillnaden ska vara för stor mellan FG (Fast Grund?) och vägen, den får ej överstiga 1m skrivs det. Kan någon guida mig till hur jag bäst sätter huset på den nya situationsplanen så att det blir rätt?

bifogar bild för er så det underlättar, tomterna det gäller är bifogade med pilar:

Situationsplan med höjdkurvor, markeringar för framtidens garage och noteringar av fast grund för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handläggaren skriver följande i beslutet om komplettering:
På situationsplanen ska tätare höjdkurvor redovisas. Förslagsvis 0,5 m kurvor. Byggavdelningen gör bedömningen att föreslagen + FG ligger för högt placerad i terrängen. Plushöjden bör flyttas ner så att höjdskillnad mellan väg och + FG inte överstiger 1 m. Detta för att tomten inte kan anses lämplig att bebygga om byggnad inte kan placeras så att tillgänglighetskraven uppfylls. För att byggavdelningen ska kunna ställa sig positiva i ärendet behöver därför föreslagen byggnad sänkas. Detta är också för att byggnaden ska anpassas till omkringliggande bebyggelse

Nya situationsplanen:
Situationsplan med höjdkonturer och markerade tomter där nya hus ska byggas enligt förhandsbesked.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
FG betyder Färdigt Golv.
Och att ha det 6,15m över markytan kan väl bli konstigt.

Så fundera på om det kan sänkas..

Vad jag kan utläsa så kommer vägen mellan tomterna hamna på ungefär 50m enligt ekvidistanslinjerna.
Om FG då sätts till +0,7 så blir väl allt bra..?
 
Redigerat:
Det är alltså 0,5 meter höjdskillnad mellan varje kurva? Och vägen är det lila? Dvs drygt 5 meter från vägen upp till toppen? Isåfall måste ni ju spränga bort hela berget? Det är ju liksom en meter bara från den lila linjen till tomtgränsen, så det är liksom kört att bygga om det är så de menar.

Eller får ni räkna från vägen ni ska bygga mellan tomterna? Isåfall får man väl spränga bort en halvmeter från bakkanten av den vänstra och fylla upp i bakkant på den högra så att det blir plant på toppen?
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Suterränghus?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är alltså 0,5 meter höjdskillnad mellan varje kurva? Och vägen är det lila? Dvs drygt 5 meter från vägen upp till toppen? Isåfall måste ni ju spränga bort hela berget? Det är ju liksom en meter bara från den lila linjen till tomtgränsen, så det är liksom kört att bygga om det är så de menar.

Eller får ni räkna från vägen ni ska bygga mellan tomterna? Isåfall får man väl spränga bort en halvmeter från bakkanten av den vänstra och fylla upp i bakkant på den högra så att det blir plant på toppen?
Jag tror att handläggaren har missat att en redan gjord väg finns emellan husen, den är ej streckad med lila så är antagligen missat på det sättet. Jag behöver nog bara lägga till ett nytt hus på den nya situationsplanen och rita med lila streck så att hon förstår att det är en befintlig grusväg klar mellan tomterna.
 
catherineb catherineb skrev:
Suterränghus?
Nej ingen suteräng, vanligt 1.5 plans hus.
 
A AnnaAnka skrev:
Jag tror att handläggaren har missat att en redan gjord väg finns emellan husen, den är ej streckad med lila så är antagligen missat på det sättet. Jag behöver nog bara lägga till ett nytt hus på den nya situationsplanen och rita med lila streck så att hon förstår att det är en befintlig grusväg klar mellan tomterna.
Nja.
Den lila vägen verkar ju ligga ca 45m, då får du ju nästan 5m till markhöjden på din tomt. Handläggaren ville ju inte ha mer än 1m.

Den som satt FG borde ta ett nytt beslut. Var kom 6,15 ifrån? Passar ju nästan om man utgår från den lila vägen men ni verkar ha olika referenser, handläggaren och ritaren..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Nja.
Den lila vägen verkar ju ligga ca 45m, då får du ju nästan 5m till markhöjden på din tomt. Handläggaren ville ju inte ha mer än 1m.

Den som satt FG borde ta ett nytt beslut. Var kom 6,15 ifrån? Passar ju nästan om man utgår från den lila vägen men ni verkar ha olika referenser, handläggaren och ritaren..
Bifogar en bild med ett grövre lila streck mellan tomterna så förstår ni hur jag menar, handläggaren har nog helt missat att där går en väg, den är redan planad och på plats. det måste jag såklart meddela henne om. Terrängkarta med markerade tomter och ett lila streck som visar en väg mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A AnnaAnka skrev:
Bifogar en bild med ett grövre lila streck mellan tomterna så förstår ni hur jag menar, handläggaren har nog helt missat att där går en väg, den är redan planad och på plats. det måste jag såklart meddela henne om.[bild]
Inte så säker på att handläggaren har missat. Men vem har satt siffran för FG? Denne borde ju kunna motivera eller revidera.
 
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Inte så säker på att handläggaren har missat. Men vem har satt siffran för FG? Denne borde ju kunna motivera eller revidera.
Tomten har fått bygglov godkänt tidigare med samma situationsplan som är bifogad . Inget skiljer sen tidigare, detta är 7 år sedan så ny uppdaterad situationsplan med nya höjdkurvor finns, det är den andra jag bifogat.
 
Får jag reda lite i begreppen för att förstå bättre? Är det ett föreläggande om komplettering du fått från byggkontoret? Har ni sökt förhandsbesked eller bygglov?

Ett bygglov har beviljats för 7 år sedan nämner du, vet du om beslutet togs enligt gamla eller nya bygglagstiftningen (2 maj 2012)? Har du sett de handlingarna med beslutsmotiveringen?
 
A AnnaAnka skrev:
Nej ingen suteräng, vanligt 1.5 plans hus.
Ni har inte funderat på att bygga ett hus som passar in i terrängen utan att för stora sprängningar och utfyllnader måste göras? Handläggaren påpekar ju även att era hus kommer att ligga högt i förhållande till övrig bebyggelse.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Får jag reda lite i begreppen för att förstå bättre? Är det ett föreläggande om komplettering du fått från byggkontoret? Har ni sökt förhandsbesked eller bygglov?

Ett bygglov har beviljats för 7 år sedan nämner du, vet du om beslutet togs enligt gamla eller nya bygglagstiftningen (2 maj 2012)? Har du sett de handlingarna med beslutsmotiveringen?
2012-06-29 togs sista beslutet om bygglov, står inget om beslutsmotivering. Kan pma dig dokumenten om du vill se dom .

och ja det är ett föreliggande om komplettering till förhandsbesked
 
M MetteKson skrev:
Ni har inte funderat på att bygga ett hus som passar in i terrängen utan att för stora sprängningar och utfyllnader måste göras?
vi har ej kikat på suterränghus nej . Inte än
 
Redigerat:
A AnnaAnka skrev:
2012-06-29 togs sista beslutet om bygglov, står inget om beslutsmotivering. Kan pma dig dokumenten om du vill se dom .

och ja det är ett föreliggande om komplettering till förhandsbesked
Gör det vetja. Jag frågar för att tillgänglighetskraven stramades åt rejält vid den lagändringen och det kanske inte behandlades på samma sätt i förra lovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.