U
Fördelen med att binda är att man kan vara mer förberedd och agera utefter framtisdanalyser.
Vår ränta på 1.17% går ut 2024 men vi avsätter pengar som om vi hade haft 2% ränta vilket kommer göra att vi inte får världens smäll 2024 när bolånen är uppe på 3-4%. Då kan vi jämna ut utgifterna med bufferten.

alla som sitter här och åker på smällen nu när ni får binda om lånen i sommar. Det har ju varit på tapeten länge att de skall höja repo, sen att de gör det 1 år tidigare gör ju inte så stor skillnad på erbjuden ränta eftersom man binder ett tag framåt. Bankerna tar ju höjd för det när man blir erbjuden räntan.

• Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Fördelen med att binda är att man kan vara mer förberedd och agera utefter framtisdanalyser.
Vår ränta på 1.17% går ut 2024 men vi avsätter pengar som om vi hade haft 2% ränta vilket kommer göra att vi inte får världens smäll 2024 när bolånen är uppe på 3-4%. Då kan vi jämna ut utgifterna med bufferten.

alla som sitter här och åker på smällen nu när ni får binda om lånen i sommar. Det har ju varit på tapeten länge att de skall höja repo, sen att de gör det 1 år tidigare gör ju inte så stor skillnad på erbjuden ränta eftersom man binder ett tag framåt. Bankerna tar ju höjd för det när man blir erbjuden räntan.
vår går också ut 2024 och har gått i tankar att binda om på en femårig nu ett tag, men har ändå landat i att låta 1.18% räntan leva i två år till och se hur marknaden landat, med risk för att den är uppemot 4-5%.

att binda om mot en 2-3% ränta nu mot att ha 1% och sedan ~4% i två år tänker jag tar ut varandra och då handlar det om vart vi kan vara om ca 5år, vilket är väldigt svårt att spå om.

• Gilla
Jontha och 1 till
  • Laddar…
Även om man bara läst lite ekonomi så hade man kunnat räkna ut att alla pandemipengarna skulle leda till inflation vilket gör att centralbankerna måste höja räntorna.... Jag band halva mitt bolån januari 2021 på 5 år 1,32%, andra halvan december 2021 på 7 år 1,70%. Jag kan ha helt fel och räntor och inflation toppar här, men jag band framförallt för att jag trivs med mina månadskostnader på lånen.

Framförallt inflationen tror jag inte kan gå så jättemycket högre, 8-9% i USA måste ju vara när någon typ av rekord.

De som är tungt belånade kan bara hoppas på att det blir lite sämre ekonomiska tider och att centralbankerna inte hinner höja så mycket. Och att de jobbar i en branch som inte är så konjunkturkänslig.

Redigerat:
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Behövs nog lite inflation i systemet.

• Gilla
vik_tor och 1 till
  • Laddar…
Excel
I InsidersUnited skrev:
Även om man bara läst lite ekonomi så hade man kunnat räkna ut att alla pandemipengarna skulle leda till inflation vilket gör att centralbankerna måste höja räntorna.... Jag band halva mitt bolån januari 2021 på 5 år 1,32%, andra halvan december 2021 på 7 år 1,70%. Jag kan ha helt fel och räntor och inflation toppar här, men jag band framförallt för att jag trivs med mina månadskostnader på lånen.

Framförallt inflationen tror jag inte kan gå så jättemycket högre, 8-9% i USA måste ju vara när någon typ av rekord.

De som är tungt belånade kan bara hoppas på att det blir lite sämre ekonomiska tider och att centralbankerna inte hinner höja så mycket. Och att de jobbar i en branch som inte är så konjunkturkänslig.
Klokt inlägg, vi är i en ny situation, vi kan ha deflation om 2 år beroende hur det hela utvecklar sig. Det är snabba kast nu.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
M Move105 skrev:
problemet är att de bundna priserna även dessa redan är mycket högre. Jag har 60 öre/KWh bundet tre år, går ut i höst. Binder jag 3 år igen bli priset ca 120 öre/KWh. Samma med bolån tre år från 1,3% till 2,5%. Vi har tur nog att ha råd och det blir ingen skillnad i standard. Men det bundet gör är inte att det blir billigare, det blir bara ett skydd mot plötslig överraskning.
Ja, journalisterna bör kanske ställa en följdfråga till Magdalena Andersson med ovan scenario, men det gör dom ju aldrig.

DennisCA DennisCA skrev:
Behövs nog lite inflation i systemet.
Bra för alla med fastigheter. Speciellt hyresfastigheter. Hyresgästerna får stå för den högre räntan på fastighetslånen, och inflationen äter upp lånen.

J Jerald Stuartson skrev:
Nej det är inte högt men det det handlar om att privatpersoner och även företag till stor del anpassat livet eller verksamheten efter den låga räntan och då blir det snabbt problem om den tickar uppåt.
Samtidigt har det ju inte varit tyst från de som varnat om problemen med en sådan anpassning. En dag kommer räntorna gå upp, det vet ju alla. Sen förstår jag att det inte "bara" är att tänka på att räntorna kommer gå upp och anpassa sig för det i alla lägen. Men sett alltför många i min bekantskap som tagit beslut som tyder på att de trott att den låga räntan vore här för att stanna i all evighet, och det blir ju såklart problematiskt när verkligheten inte ser sådan ut.

Excel Excel skrev:
Utmärkt tillfälle, jag tycker det är bra, 6% inflation vilket innebär negativ realränta. Inflationen kommer radera våra lån över tid, ungefär samma resa som 40-talisterna fick.

Lönerna kommer öka, utan högre löner blir det inga skatteintäkter för moder svea eftersom arbete beskattas högt i detta land.
Hur kan man tycka att inflation är bra? Ja lånen minskar i reala termer, men det gör även dina tillgång t.ex pensionsavsättningar etc.
Det kommer bli en intressant avtalsperiod i år, men jag skulle inte bli förvånad om de generella löneökningarna är strax över 2% vilket ger att vi får reallönesänkningar. Det kommer vara stor press på parterna att inte öka inflationstrycket ytterligare.1

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.