Hej! Jag har upplevt lågt tryck i kranarna under många år. Är en djupborrad brun och huset har två våningar plus källare.
Är det ok är höja trycket något i denna anläggning? 3,5 står det på skalan i ellådan Inlägg om vattentryck med en bild av en ellåda för en brunnsanläggning med en pump och tryckmätare inställd på 3,5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå expantionskärl för vattentryck märkt WELL-X-TROL 50L i ett utrymme med synliga vattenfläckar.
Skapa konto
Etikett på en trycktank för vatten med instruktioner för inställning av förtryck.
Skapa konto

Trycktanken tål 4 bar så då borde säkerhetsventilen vara 4 bar eller lägre, så det blir inga stora höjningar i så fall. men du kanske inte har 3,5 i systemet? kolla med en mätare vid tanken och i en kran, både med stillastående vatten och vid tappning

Hej, Har du bytt strålsamlare i kranarna? detta är det vanligaste hos oss, brukar köpa ett 5 pack byta vart annat år

P Plutus skrev:
Trycktanken tål 4 bar så då borde säkerhetsventilen vara 4 bar eller lägre, så det blir inga stora höjningar i så fall. men du kanske inte har 3,5 i systemet? kolla med en mätare vid tanken och i en kran, både med stillastående vatten och vid tappning
1. Ska jag kolla med luftpåfyllare bilventil uppe på tanken?
2. Hur kollar jag trycket vid en kran?

H håbbe1961 skrev:
Hej, Har du bytt strålsamlare i kranarna? detta är det vanligaste hos oss, brukar köpa ett 5 pack byta vart annat år
Dom har jag koll på

Hallå jag väntar på svar

J johan5588 skrev:
Hallå jag väntar på svar
Hallå och nu får du vänta lite till.

• Haha
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Det trykkärlet är för värmesystem ( 4 bar ) och inte för vatten som ska tåla 10 bar, för att få det bra så bör det bytas och ska så vara godkänt för dricksvatten

J johan5588 skrev:
1. Ska jag kolla med luftpåfyllare bilventil uppe på tanken?
2. Hur kollar jag trycket vid en kran?
Nej, du behöver en manometer och passande anslutningar till vattenröret, vid tappstället kanske du kan använda diskmaskinens anslutning?

Problemet är ju antagligen inte att trycket är 3,5bar - det är vad vi har här i rören via kommunalt vatten. Problemet är nog att pumpen inte startar förrän vid 1,5bar - det är ju ett rätt lågt tryck. Kan man ställa upp starttrycket för pumpen så tror jag problemet är löst?

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Problemet är ju antagligen inte att trycket är 3,5bar - det är vad vi har här i rören via kommunalt vatten. Problemet är nog att pumpen inte startar förrän vid 1,5bar - det är ju ett rätt lågt tryck. Kan man ställa upp starttrycket för pumpen så tror jag problemet är löst?
Det låter ju rimligt när du säger det. Är ju just innan pumpen går igång som jag upplever mycket låg fart i kranen. För det syns verkligen på strålen vid kran när pumpen startar.

Nu har jag läst av start och stopp tryck på mätaren.
1,8 starttryck
3,2 stopptryck

Mätaren/manometern ser vätskefylld ut, ska det vara så?
Finns en grå och en röd ratt, vilken ställer jag starttrycket med?

Starttrycket domineras av förtrycket i hydropress. Precis som det står på den. Vill du höja till 2,5 så måste du pumpa upp förtrycket till ex. 2,5 bar, 0,9 x 2,5=2,25 bar. Då får ej heller det ligga nått vattentryck på systemet under denna kontroll/pumpning.

Sen kan man gå på med att skruva på tryckreg om det behövs. Du skruvar at den svarta toppen för pumpning.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
J johan5588 skrev:
Mätaren/manometern ser vätskefylld ut, ska det vara så?
Knas i mätaren ,läck till vattnet, bara byta och den kanske inte ger rätt värde.

J jonaserik skrev:
Knas i mätaren ,läck till vattnet, bara byta och den kanske inte ger rätt värde.
Ok, ska byta den, tycker det är viktigt att kunna läsa av

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.