Hej! Jag har upplevt lågt tryck i kranarna under många år. Är en djupborrad brun och huset har två våningar plus källare.
Är det ok är höja trycket något i denna anläggning? 3,5 står det på skalan i ellådan
Är det ok är höja trycket något i denna anläggning? 3,5 står det på skalan i ellådan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trycktanken tål 4 bar så då borde säkerhetsventilen vara 4 bar eller lägre, så det blir inga stora höjningar i så fall. men du kanske inte har 3,5 i systemet? kolla med en mätare vid tanken och i en kran, både med stillastående vatten och vid tappning
1. Ska jag kolla med luftpåfyllare bilventil uppe på tanken?P Plutus skrev:
2. Hur kollar jag trycket vid en kran?
Problemet är ju antagligen inte att trycket är 3,5bar - det är vad vi har här i rören via kommunalt vatten. Problemet är nog att pumpen inte startar förrän vid 1,5bar - det är ju ett rätt lågt tryck. Kan man ställa upp starttrycket för pumpen så tror jag problemet är löst?
Det låter ju rimligt när du säger det. Är ju just innan pumpen går igång som jag upplever mycket låg fart i kranen. För det syns verkligen på strålen vid kran när pumpen startar.MathiasS skrev:
Starttrycket domineras av förtrycket i hydropress. Precis som det står på den. Vill du höja till 2,5 så måste du pumpa upp förtrycket till ex. 2,5 bar, 0,9 x 2,5=2,25 bar. Då får ej heller det ligga nått vattentryck på systemet under denna kontroll/pumpning.
Sen kan man gå på med att skruva på tryckreg om det behövs. Du skruvar at den svarta toppen för pumpning.
Sen kan man gå på med att skruva på tryckreg om det behövs. Du skruvar at den svarta toppen för pumpning.