yxis skrev:
Ta absolut inte någon kontakt som vanligtvis används till 230V, då kommer någon förr eller senare göra fel och mata in 230V i nåt som inte är avsett för det. I bästa fall blir det bara fyrverkeri och säkring som löser ut, i sämsta fall kan det bli brand eller dödsfall...

Det finns en anledning till att man för ca 50 år sen slutade använda banankontakter till högtalaruttag+grammofoningång på radioapparater. På riktigt gamla radioapparater så är uttagen för högtalare och grammofon gjorda så att en vanlig stickpropp med 4mm-stift passar i uttagen. Resultatet blev att folk använde vanliga stickproppar istället för de speciella med ett extra styrstift i mitten (fanns platt och runt stift, minns inte helt säkert vilket som var för grammofon respektive högtalare). Sen kopplade nån i en sån stickpropp i vanligt uttag och olyckor inträffade :(

(För den som samlar på gamla radioapparater så är väl banankontakter kanske det bästa valet om man inte har specialkontakterna som användes på den tiden, det är iaf lite krångligt att få i dem i ett petskyddat eluttag)

Det hör väl ändå till ovanligheterna att folk matar sina vägguttag med 230 från stickproppen?

raveper skrev:
Det hör väl ändå till ovanligheterna att folk matar sina vägguttag med 230 från stickproppen?
Visst, men man kan av misstag plugga i högtalaren i ett matande 230-uttag.q(;^;)p

Bra test av bashögtalare. :cool:

it-snubben skrev:
Visst, men man kan av misstag plugga i högtalaren i ett matande 230-uttag.q(;^;)p
Ja, men det är ju en sådan grej man bara gör en gång.. :rolleyes:

dogge_e skrev:
Vore ju en fin idé att Schneider och Neutrik gick ihop och utvecklade en liten serie med de vanligaste audio/videokontakterna. Det jävliga är väl att det skulle bli alldeles för dyrt att köpa sedan :)
Det räcker att Schneider gör en platta med hålbild för en eller två XLR-kontakter (det är standard hålbild för sådana sen tidig stenålder), så har Neutrik färdiga uttag för en hel klase olika kontakter.

(Visst, det finns/fanns två hålbilder för XLR-kontakter, förr var det separat för uttag och intag, jag tror dock att idag så är det samma hålbild för alla kontaktdonen).

it-snubben skrev:
Speciellt om det är en högtalare av 40-50-talsmodell som bara tål några få watt och kanske brinner av istället för att proppen går, så att 230V ligger på ledningarna (som kanske har naken skruvanslutning bakpå högtalaren, eller är tvinna-tejpa-skarvad eller annan metod som är okej för klena lågohmiga högtalare)...

Det räcker att Schneider gör en platta med hålbild för en eller två XLR-kontakter (det är standard hålbild för sådana sen tidig stenålder), så har Neutrik färdiga uttag för en hel klase olika kontakter.

(Visst, det finns/fanns två hålbilder för XLR-kontakter, förr var det separat för uttag och intag, jag tror dock att idag så är det samma hålbild för alla kontaktdonen).
Jojomen, Neutriks D-serie (som har samma hålbild rakt igenom) har ju alla möjliga kontakter för audio/video/data.
Dock vet jag inte om jag (i hemmiljö) skulle vilja ha XLR eller speacon för högtalare, båda dessa bygger en hel del i själva sladdkontakten och det skulle inte vara så snyggt i ett vardagsrum t ex.

Jag letade och letade när jag skulle ha uttag till mina front-högtalare i vardagsrummet, men jag hittade inga som jag tyckte var vettiga, så som nödlösning fick det bli ett par doslock med ledningsuttag som jag målade i samma färg som väggen.

Efter att ha haft dom där i snart ett år så är både jag och frugan väldigt nöjda, eftersom dosan är synlig så ser det dessutom bättre ut än ett "riktigt" högtalaruttag.

IMG_0242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag letade för något år sedan efter en likvärdig lösning för kabeldragningen till mina bakhögtalare som är inspårad i källarväggen. Var ute efter något som passade ihop med eljo trend, men hittade ingenting alls faktiskt. Ser nu att det finns en variant för enkelkabel.

Jag tillverkade mina egna med anslutningar som jag tillslut hittade på Biltema efter mycket letande. Går att använda både med bananer och som skruvanslutningar vilket visade sig vara bra bakom högtalarna då dom kommer långt från väggen i annat fall.

Försökte ta en bild som förlät övre högra kontakten som hamnat lite off, men tror inte jag lyckades helt bra =)

• bild 2.JPG
  • bild 4.JPG
  • bild 5.JPG
Kanske lite bilder gör det tydligare ... även om det är dammigt som tusan ...

Den ena bilden innehåller dessutom subbens kontaktering.

• nutrik.jpg
    Skapa konto
  • nutrik_sub.jpg
    Skapa konto
dogge_e skrev:
Vore ju en fin idé att Schneider och Neutrik gick ihop och utvecklade en liten serie med de vanligaste audio/videokontakterna. Det jävliga är väl att det skulle bli alldeles för dyrt att köpa sedan :)
Som jag längtar efter centrumplattor med 1 och 2 D-hål, brukar tillverka själv till installationer, men det tar sån tid.

Dessutom finns det vinkel-kit till speakon om man tycker det bygger ut för möe!

Redigerat:
Snyggt TLovskog!

Om man vill vara überpedant med utseendet så skulle man kanske kunna tagit en REV/RDO 4G2,5 och paralellkopplat ledarna parvis (så att det blir +/-/+/- räknat ett cirkelvarv) för att få en svart kabel :)

yxis: Tack! Jo. Jag funderade på en strumpa, men din lösning låter ju rätt stilig.

Vassego :)

Ska jag vara ärlig så skulle jag nog tagit REVE/RDOE, alltså den oljebeständiga varianten, eftersom den icke-oljebeständiga gummikabeln är rätt obehaglig att ta i medan den oljebeständiga är nästan lika okej som plastisolerad kabel.

Annars om man har tur kanske man kan få tag på nån slags bil-lastbil-båt-husvagn-släpkärra-kabel med fyra ledare och vettigt ytterskal.

Om grå är okej så kan "spiskabel" kanske vara en bra idé, typ kabeln från en trefasspis utan nolla = 4*2,5mm2.

Strumpa?? Vill man fläska till det, kör man med vattenslang.

raveper skrev:
Ja, men det är ju en sådan grej man bara gör en gång.. :rolleyes:
Näe, men det finns de som inte gjort något mer heller efter att ha pluggat in tokiga saker i eluttaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.