Jag tror du nojjar en massa, du borde inte ha köpt en CO2 mätare. 1000ppm är nog ganska vanligt i sovrum, inget som borde ge huvudvärk. Det behövs runt 10000ppm för att CO2 halten ska orsaka huvudvärk och illamående. Rekommendationen att hålla en CO2 nivå inomhus som aldrig överstiger 1000ppm är ju tilltagen med rejäl marginal. Släng mätaren, övertyga dig själv att du har 500ppm så ska du se att huvudvärken försvinner.

Nyfniken Nyfniken skrev:
CO2 är ofarligt för människor och andelen i luft är 0,4%. Om du har 1% i inomhusluften tror jag inte kommer märka av. De är ju som att ha 8 eller 16 gruskorn i badvattnet.

Ställ upp ett fönster i sovrummet bara.
0,04% inte 0,4%. CO2 blir farligt för människan vid 2-3procents nivåer. Dödligt vid 10procent.

Vet inte vad det tillför tråden, men jag mäter också CO2 inne, och styr delvis fläktflödet (mekanisk frånluft) utifrån det. Går jag på rekommenderade 0.35l/m2/s ligger jag runt 700 ppm generellt i huset, och kan stiga upp mot 2000 ppm i ett stängt sovrum (utan särskilt mycket överluft) trots tilluftsdon i det rummet. Kan kännas lite lätt instängt men ger inga andra besvär. Dagtid när något fönster är öppet får fläkten öka på mer, och då kanske man ligger nånstans under 600ppm.

Tilläggas bör kanske att sovrummet har en Netatmo healthy home coach som CO2-sensor och känns som att den ger högre värden än exempelvis den senseair-sensor som sitter i en Airthings wave plus. Tror att man överhuvudtaget ska ta värdena på konsumentmätarna med en viss nypa salt, även om den korrelerar väl med när fönster/dörrar är öppna/stängda.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Tack för svaren. Ja, känns lite som detta ämne är tveksamt tolkat/utforskat, och kanske man aldrig skulle ha mätt. Riktvärdet på under 1000 ppm verkar faktiskt vara taget "ur luften" he! Svårt att förstå det där med huvudvärken. Hela detta började alltså med att jag och dottern vaknade av huvudvärk, trötthet och man ville sova vidare trots att vi hade sovit länge. Jag har huvudvärk någon gång om året, min dotter samma sak, att båda träffar rätt är osannolikt, känslan i kroppen var att något kändes konstigt, jag gick och la mig utan oro för luften... Alltså huruvida jag inbillade mig det hela el ej, dottern har ingen koll... Jag bedömer CO2 låg mellan 2000-3000 ppm, dvs ca 3 ggr rek. NASA godkänner 3000+ i rymdstationer osv, ubåtar har också högre världen. Vet inte varför jag kände huvudvärk vid så låga värden som kanske 3000? El var det mer?

Vi mätte i lgh i Stockholm, låg runt 550-700 oavsett rum, och trots att vi som ex satt hela gänget i vardagsrummet. Sovrum kom upp till 1100 när vi stängde tilluftsventiler över fönstret, och vi har 3 utsug en på varje toa, en i en klädkammaren fördelat på 90 kvm.

På något sätt är detta något man bara vill slutföra. Problemet är att jag har väckt oro hos frugan, och att jag har två små barn, och better safe than sorry, och så blir det ytterligare något att pyssla med! :geek:

Jag kommer att returnera 2 av de 4 alnor HRU-Wall (oöppnade) får se om jag reklamerar de andra. Tror vi satsar på någon stor klump och helt sluten system, med in/utblås in i lådan, som sedan får spruta ut/in luften via kanaler till varje rum. Har märkt att de för en hel del oväsen fläktar, bra och sätta dem så långt ifrån där man sover som möjligt. Sedan tänker jag att det är bra att återanvända värmen. Hade jag fattat detta så hade jag tänkt lite på en luftvärmepump som värmer/kyler tilluft iställer som nu värmer koldioxid molnet vi har, el får jobba mot friskluft...

Jag tycker det låter som att du har otillräcklig tilluft. Har du gjort någon mätning av luftflödet i frånluftfläktarna? Värdet som står på är vid helt fritt flöde. Finns det ingen tilluft så kommer inte fläkten att flytta någon luft oavsett hur fort den snurrar.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker det låter som att du har otillräcklig tilluft. Har du gjort någon mätning av luftflödet i frånluftfläktarna? Värdet som står på är vid helt fritt flöde. Finns det ingen tilluft så kommer inte fläkten att flytta någon luft oavsett hur fort den snurrar.
Ok, nej har inte mätt flödet, vet inte hur man mäter det. Dessa siffror hävdar de? Jag tänkte att två skulle fixa utbytet, men kanske måste man ha extra ventilationshål utöver dessa två 160 mm?

HRU-WALL-150-60
Type Airflow 20/40/60 m3/h Power W 1,4/2,3/3,8 Sound Pressure 10/18/26 dB( A) 3m Ambient temperature 20°
+50°C maks.

https://ventilation.se/varmeatervinningsaggregat-alnor-150-60.htm

Heat-recovery-unit-inside-wall-with-ceramic-element-Alnor.286d0f00c52c84e78a0949fa617aecc114049.jpg

ClasseClas
Jag tycker att det här låter sanslöst ambitiöst. Jag vill inte påstå att du gör fel men en nyfiken fråga; vad får du för CO2-värden på din mätare när du placerar den utomhus på landet? Inne på toaletten i stugan? Går mätaren att kalibrera månne?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tycker att det här låter sanslöst ambitiöst. Jag vill inte påstå att du gör fel men en nyfiken fråga; vad får du för CO2-värden på din mätare när du placerar den utomhus på landet? Inne på toaletten i stugan? Går mätaren att kalibrera månne?
Har inte möjlighet att kolla på toan, men borde ha gjort det. Har den nu på vår inglasade balkong i city (Stockholm) och är nu nere på 437 ppm, den går fortfarande ner, kanske stannar på 400?

Går inte att kalibrera. Köpte två st mätare, från olika tillverkare, de visar ganska exakt lika.
Grovskiss av en byggnadsplan med fasadvyer, bottenplan och sektion A-A, samt en fotografi av ett rött hus i verkligheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser skiten ut i grovskiss...

Redigerat:
ClasseClas
Om man följer Boverkets krav på luftomsättning på 0.35l/m2/s så behöver du ( räknat på 70m2) ca 88m3/h. Det har du ju täckt med din badrumsfläkt på 95m3/h. Jag hade nöjt mig med att sätta friskluftsventiler på loftet i sovrummen och låtit badrumsfläkten ta hand om frånluften. Det är ju förvisso liten volym i sovrummen på loften så det behövs genomtänkt ventilation där.

För egen del har jag Fresh 80 tilluftsventiler i samtliga sovrum upp till 15m2. I det större sovrummet på ca 20 m2 sitter det 2 ventiler. Frånluftsventilation via FLVP. Nu har jag aldrig mätt CO2 (och tänker inte göra det ;-)) men det känns bra hemma med befintlig ventilation.

Boverkets krav är ju ingen garanti för en viss koldioxidhalt hålls, men håller man sig inom kraven så bör det vara rätt så lugnt.

I din sits skulle jag inte göra mer, det är redan overkill. :)

Installerad ventilation ovanför dörren och vitvaror i ett renoverat utrymme.
Skapa konto
CO2-monitor som visar 716 PPM och en fuktmätare på ett fönsterbräde inomhus.
Skapa konto

Ha! Nu ärjag nöjd. Tack för svar och support.

Om det är/var ett nybygge kanske huvudvärken beror på att t.ex. målarfärg fortfarande avger kemikalier till luften. I så fall är det ett övergående problem.

B bakterie skrev:
Om det är/var ett nybygge kanske huvudvärken beror på att t.ex. målarfärg fortfarande avger kemikalier till luften. I så fall är det ett övergående problem.
Kan ha varit så. Tippar på cirka 2500-3000 PPM, osäkert om man känner av, påverkas av sådana nivåer.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.