S STB skrev:
Du finner alltså inga belägg för att företag tidigare lämnat garanti för lyckad glyfosatbehandling. Jag har aldrig sett något företag i Sverige lämna garantier för det och tror därför att du har fel. Hitta gärna ett enda svenskt företag som någon enda gång gett garantier för glyfosatbehandling så erkänner jag villigt att jag har fel, även om du uttryckte det i termer om att det var mycket vanligt: "...så var det väl i princip standard med en garanti."
Jo men återigen varför ska man behöva lämna en garanti för Glyfosat när man bevisligen vet att det fungerar, rätt använt. För mig okänt hur många ton Sveriges bönder använder av Glyfosat.

Men jag håller med myndigheten att det sannolikt är för många privatpersoner som skulle använda Glyfosat fel och vid fel tillfällen inkl "toksprayningen".

För att kunden ska känna sig säker. Dessutom är det inte ovanligt att det inte räcker med en behandling av parkslide.

S
D Daniel 109 skrev:
När det var tillåtet med glyfosat
så var det väl i princip standard med en garanti.
Då kan vi konstatera att du inte har belägg för ditt påstående. Formulera dig försiktigare i framtiden.

D Daniel 109 skrev:
Därför att de inte får sälja tjänsten alls.
Då tror du alltså att företagen listade på FOR:s hemsida inte säljer parkslidebekämpning utan bara står med där av någon annan anledning?

Det är ju tillåtet på industritomter, vägbanker mm. Men i trädgårdar är det ju förbjudet. Om det finns smidiga tillstånd för undantag så är det något jag har missat.

S
Bra, då kan vi konstatera att du missat något. Du flyttar målstolpen igen genom att lägga till "smidiga", men tänker vi bort det så är vi överens.
Det var ju inte så svårt att reda ut detta även om det tog onödigt många inlägg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, jag breddade det från generella tillstånd.
Finns det någon firma som har ett generellt tillstånd bespruta i trädgårdar. Eller en smidig väg att löpande få tillstånd för bestånd de vill bespruta?

Claes Sörmland
S STB skrev:
Eftersom det är du som frågar så antar jag att du vill titta på aktuell lag.
[länk]

Paragraf 37 till 39.
Jag var mer intresserad om du visste hur många dispenser för glyfosatanvändning på tomtmark enligt bekämpningsmedelsförordningens 2 kap. 39 § som har beviljats utifrån särskilda skäl ute i kommunerna. Du tycks ju till skillnad mot mig marknadskännedom och detta är en empirisk fråga, inte en juridisk.

"Särskilda skäl" är ju ett högt ställt krav, d v s kommunerna borde vara mycket restriktiva om de följer förordningstexten.

Redigerat:
  • Gilla
STB
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag breddade det från generella tillstånd.
Finns det någon firma som har ett generellt tillstånd bespruta i trädgårdar. Eller en smidig väg att löpande få tillstånd för bestånd de vill bespruta?
Nej det är inte juridiskt möjligt eftersom bekämpningsmedelsförordningen endast medger att kommuner ger dispens i det enskilda fallet om det finns särskilda skäl. D v s kommunens nämnd måste granska sakomständigheterna i varje enskilt fall. Det gör det omöjligt att få ruljans på verksamheten, d v s man kan räkna med ett par arbetsdagars kostnad för att söka tillståndet. Om ett proffs gör det går det väl på 15 000-45 000 kr. Gör man det själv blir det billigare.

• Gilla
STB
  • Laddar…
Ja, det är min uppfattning också. Men så är det ju inte enligt STB.

S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag var mer intresserad om du visste hur många dispenser för glyfosatanvändning på tomtmark enligt bekämpningsmedelsförordningens 2 kap. 39 § som har beviljats utifrån särskilda skäl ute i kommunerna. Du tycks ju till skillnad mot mig marknadskännedom och detta är en empirisk fråga, inte en juridisk.

"Särskilda skäl" är ju ett högt ställt krav, d v s kommunerna borde vara mycket restriktiva om de följer förordningstexten.
Nej, jag vet faktiskt inte hur många dispenser som ges, men jag vet att Växjö kommun gav sig själva en dispens för ett tag sedan som omfattade ett flertal bestånd. Sedan drar jag bara slutsatsen att det ges tillräckligt med dispenser för att åtminstone de företagen ser det som kommersiellt lönsamt. För trädgårdsföretag är det nog värt en del eftersom glyfostatbehandling måste utföras i slutet av säsongen då de "vanliga" trädgårdsarbetena minskar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S STB skrev:
Nej, jag vet faktiskt inte hur många dispenser som ges, men jag vet att Växjö kommun gav sig själva en dispens för ett tag sedan som omfattade ett flertal bestånd. Sedan drar jag bara slutsatsen att det ges tillräckligt med dispenser för att åtminstone de företagen ser det som kommersiellt lönsamt. För trädgårdsföretag är det nog värt en del eftersom glyfostatbehandling måste utföras i slutet av säsongen då de "vanliga" trädgårdsarbetena minskar.
Med alla dessa kommuner är det ju svårt att veta hur det ser ut i landet om ingen myndighet, t ex Naturvårdsverket eller nån pigg student som skriver en uppsats gör en sammanställning genom att begära ut allmänna handlingar från alla kommuner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.