Att den dör om man kokar den och att även rötterna måste kokas och att det är det svåra kunde man nästan ha listat ut utan hjälp av en forskare på en högskola

• Gilla
skogaliten och 13 till
  • Laddar…
Mats-S
Glyfosat funkar garanterat, då dör även rötterna 😉

• Gilla
returen och 4 till
  • Laddar…
Detta är ju inte nytt. Har haft maskin som ångat marken mot parkslide hemmavid förra eller förrförra året.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag är väldigt säker på att den dör redan vid 60grader en kort tid. Det här är självklarheter knappast något nytt.

Hur man sedan genomför det praktiskt är en annan sak. Nackdelen är ju att det dödar allt annat också.

• Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är väldigt säker på att den dör redan vid 60grader en kort tid. Det här är självklarheter knappast något nytt.

Hur man sedan genomför det praktiskt är en annan sak. Nackdelen är ju att det dödar allt annat också.
Och jag är väldigt säker på att metoden är mycket osäker jämfört med Glyfosat.

D Daniel 109 skrev:

Nog är den nackdelen försumbar?

Kalle B Kalle B skrev:
Att den dör om man kokar den och att även rötterna måste kokas och att det är det svåra kunde man nästan ha listat ut utan hjälp av en forskare på en högskola
Nu förenklar du det till löjets gräns. Självfallet är det intressanta hur spridd rotsystemet är i yta och djup samt hur icke-ångade rotdelar beter sig.
Det kan ju finnas testresultat som i att stor yta/lägre djup är mer effektivt än liten yta/stort djup.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
Nog är den nackdelen försumbar?
Nej, det skulle jag inte säga. Visst är det en gräsmatta är det oproblematiskt. Men om man har trä eller buskar i närheten är det definitivt inte önskvärt att döda allt.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag är fundersam till om plantan verkligen dör eller om den går in i dvala. Växten finns ursprungligen där vulkaner finns. Om den "överlever" vulkaner så ska det nog mycket till för att ta död på den på naturlig väg.

• Haha
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Nog måste glyfosat vara bättre på alla sätt än att värma upp marken till 80 grader ner till flera meter? Marken blir ju helt steril och dödar samtidigt varenda mikroorganism och annat levande.

Sedan är det väl flera kommuner som testat att få ner hetånga med spjut under tid bara för att inse att det inte är värt mödan då parksliden ofta kommer tillbaka för att man missat någon rotdel.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Det livet återställs relativt snabbt.
Oavsett metod bör man ha koll efteråt och gå på med någon metod innan små skott blir ett problem.
M mutumutunga skrev:
Jag är fundersam till om plantan verkligen dör eller om den går in i dvala. Växten finns ursprungligen där vulkaner finns. Om den "överlever" vulkaner så ska det nog mycket till för att ta död på den på naturlig väg.
Det är en växt. Den klarar inte hög temperatur. Även om vissa påstår att den gör det.

• Gilla
oshu
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Glyfosat funkar garanterat, då dör även rötterna 😉
Jag provade med Glyfosat vid min förra fastighet och beståndet minskade för varje behandling men det kom nya rotskott längre bort så bekämpningsytan expanderade och jag hade nästan lyckats få bort det när jag efter några år sålde fastigheten.

Om man inte kör glyfosfat lär ånga vara det enklaste, driva ner ett gäng spjut 2m, köra dit ett kraftigt ångaggregat som får värma något dygn för att därefter återkomma ett år senare och köra ner enstaka spjut där man ser att någonting kommer in.

För villaägare är det lättast att anlägga gräsmatta ovanför beståndet, är det stenigt täcker man med några lass anläggningsjord och ha en liten robotgräsklippare som klipper frekvent på kortast möjliga höjd.

S
P paralun skrev:
Och jag är väldigt säker på att metoden är mycket osäker jämfört med Glyfosat.
Vi på Invaterm lämnar garanti på att parksliden är död. Vilket företag som använder glyfosat lämnar garanti?

M mutumutunga skrev:
Det är sådant som Tina hjälpt till med. Vi är duktiga på att värma upp och hon har vetenskaplig utrustning som kan mäta i hur hög grad vi lyckats döda den. Hon kan faktiskt räkna enstaka levande celler i ett prov som vi skickar. Ett av de större problemen är att vi måste vara väldigt snabba i leveransen av behandlade rötter eftersom förruttnelsen startar väldigt snabbt och både svampar och bakterier ger indikation på ämnesomsättning och därmed liv. Det är inte lätt att skilja på en levande parkslidecell och en levande svampcell.

K Knattecrossfarsan skrev:
Nog måste glyfosat vara bättre på alla sätt än att värma upp marken till 80 grader ner till flera meter? Marken blir ju helt steril och dödar samtidigt varenda mikroorganism och annat levande.

Sedan är det väl flera kommuner som testat att få ner hetånga med spjut under tid bara för att inse att det inte är värt mödan då parksliden ofta kommer tillbaka för att man missat någon rotdel.
Mikrolivet återhämtar sig på timmar eller dagar. Vi trodde först också att det skulle vara ett problem. När det gäller större organismer så är det sällan något av ekologiskt värde i ett bestånd parkslide. I synnerhet något som skulle överleva en glyfosatbehandling.
Alla gifter har en tendens att sprida sig i naturen och påverka både växter och djur. Jag läste nyligen en forskningsrapport där olika arter av grodor utsatts för den rekommenderade dosen av glyfosat. De testade arterna hade en dödlighet mellan 40% och 100% efter 24 timmar.

Du tänker nog på Heatweed. Jag håller med om att det är en kass metod.

A August.E skrev:
Om man inte kör glyfosfat lär ånga vara det enklaste, driva ner ett gäng spjut 2m, köra dit ett kraftigt ångaggregat som får värma något dygn för att därefter återkomma ett år senare och köra ner enstaka spjut där man ser att någonting kommer in.

För villaägare är det lättast att anlägga gräsmatta ovanför beståndet, är det stenigt täcker man med några lass anläggningsjord och ha en liten robotgräsklippare som klipper frekvent på kortast möjliga höjd.
Ja, det är rent teoretiskt enkelt att värma upp med ånga. Rent praktiskt är det dock ganska mycket som man behöver få att fungera. Invaterm har hållit på i 4 år, varav 3 år kommersiellt och vi håller fortfarande på och förbättrar och optimerar stora delar av utrustningen.

Robotgräsklippare är en enkel och bra metod. Det tar många år innan den är död, men det är både giftfritt och billigt. Beroende på plats så kan det vara svårt för gräsklipparen att komma åt så det är inte lämpligt överallt. Läs gärna om andra bra metoder att döda parkslide i mitt dokument. https://bit.ly/parkslide

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.