Jag behöver sätta en stödmur 2m hög vid en brant slänt (bild). Jag har blivit föreslagen stående byggtimmer och min fråga är:-
1. Är byggtimmer långsiktigt en bra ide?
2. Hur säkerställer man att muren håller emot slänten?
3. Hur djupt bör man gräva dike under muren och packa med sten?
Mvh // Mike
1. Är byggtimmer långsiktigt en bra ide?
2. Hur säkerställer man att muren håller emot slänten?
3. Hur djupt bör man gräva dike under muren och packa med sten?
Mvh // Mike
Medlem
· Stockholm
· 4 262 inlägg
Hej
Man spikar dit någon typ av jordankare/duk man lägger några meter in i var tredje skift typ.
/W
Man spikar dit någon typ av jordankare/duk man lägger några meter in i var tredje skift typ.
/W
Du säger stående byggtimmer, då blir svårt att ankra ett geonät. Sen det med byggtimmer, klart att det kan hålla ett tag, ser ut att vara mest en grusås där. Lämpligt att få till en fot ca 50 cm ner. Att bara ställa timmer rakt ner kanske inte håller emot så bra i sidled. En betongsula som ser ut som ett L ,där vinkeln upp är på ytterdel håller emot. Ska då vara hål/rännor så ev vattenkan rinna undan utan att stanna på insidan.M Mike2021 skrev:
Timmret i sig kan skyddas på insidan med en Platonmatta som går ner förbi foten. Geomatta fästes in med tryckt virke., bakom platon, mot slänten så fylls med dränerande massor. Blir även med stående att ankra ihop allt på topp eller baksida.
Hej jonaserikJ jonaserik skrev:Du säger stående byggtimmer, då blir svårt att ankra ett geonät. Sen det med byggtimmer, klart att det kan hålla ett tag, ser ut att vara mest en grusås där. Lämpligt att få till en fot ca 50 cm ner. Att bara ställa timmer rakt ner kanske inte håller emot så bra i sidled. En betongsula som ser ut som ett L ,där vinkeln upp är på ytterdel håller emot. Ska då vara hål/rännor så ev vattenkan rinna undan utan att stanna på insidan.
Timmret i sig kan skyddas på insidan med en Platonmatta som går ner förbi foten. Geomatta fästes in med tryckt virke., bakom platon, mot slänten så fylls med dränerande massor. Blir även med stående att ankra ihop allt på topp eller baksida.
Tack för snabbt svar. Jag tar med mig tanken om en L format betongsula. Bra ide.
// Mike
Medlem
· Stockholm
· 4 262 inlägg
Man kan nog vrida ett geonät 90 grader över en längre sträcka.J jonaserik skrev:Du säger stående byggtimmer, då blir svårt att ankra ett geonät. Sen det med byggtimmer, klart att det kan hålla ett tag, ser ut att vara mest en grusås där. Lämpligt att få till en fot ca 50 cm ner. Att bara ställa timmer rakt ner kanske inte håller emot så bra i sidled. En betongsula som ser ut som ett L ,där vinkeln upp är på ytterdel håller emot. Ska då vara hål/rännor så ev vattenkan rinna undan utan att stanna på insidan.
/W
Klicka här för att svara